Annons

Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Det låter ju liksom som en självklar förutsättning för att alls kunna ha en åsikt.

Jag försökte förklara vad jag menade med "personlig stil".
Men jag lyckades väl antagligen inte så bra. :/

Alltid kul med folk som har en egen stil.
 
Visst är personliga stilar roliga. Det är roligt med bilder och bildstilar som bryter traditionella mönster. Det är roligt när fotografer hittar en sådan egen stil att hans/hennes bilder känns igen.

I början av fotoutvecklingen blir det gärna så att man tar efter fotografer man gillar. Det är naturligt, men när säkerheten ökar och man vågar bryta sig loss i sin egen stil, då lyfter fotot. Sådant är kul och det tycker jag skall uppmuntras.
 
På samma sätt tycker jag vi skall uppmuntra personlig stil på våra kommentarer.

Det som klagas på angående dina kommentarer skall du odla, det är det som är du ;)
 
Det var inte jag som sade just det, men jag tycker det är klokt yttrat.

Jag tycker att var och en har ansvar för sin egen personlighet och så kan vi ju välja hur, om och vad i kritik man tar till sig. På vilket sätt..
 
lottawe skrev:
Det var inte jag som sade just det, men jag tycker det är klokt yttrat.

Jag tycker att var och en har ansvar för sin egen personlighet och så kan vi ju välja hur, om och vad i kritik man tar till sig. På vilket sätt..

Mycke klokt Lotta! :eek:)
 
evalisen skrev:
Mycke klokt Lotta! :eek:)
Jag sållade ju lite själv och sket i att odla det där om att jag var dum så.... ;)

Sen kan jag utveckla med att den som kritiserar ju alltid har rätt i sin personliga åsikt oavsett vad mottagaren tar till sig av, och att jag tycker det är viktigt att kunna stå för sina personliga åsikter när man ger kritik. Det kan nog även hjälpa den som "odlar sitt jag" att få kritik alltså..
 
....och personliga åsikter tycker jag ska uppmuntras att yttra så det är därför jag är motståndare till förslag som att förenkla kommentarssystemet med att endast ge t.ex !!!!!! eller ????? eller endast betyg på andra sätt.
 
lottawe skrev:
....och personliga åsikter tycker jag ska uppmuntras att yttra så det är därför jag är motståndare till förslag som att förenkla kommentarssystemet med att endast ge t.ex !!!!!! eller ????? eller endast betyg på andra sätt.

Ja, vi är av olika åsikter på den punkten. Och det är lika viktigt att bådas åsikter kommer fram tydligt. :eek:)

Jag tycker då att en kompromisslösning skulle vara att det ena utesluter inte det andra.
Det är ju lite så jag känner också med "personlig stil".. vissa skriver långt andra kort som ex.. Vi borde inte göra om varandra utan vara med accepterande.
 
evalisen skrev:
Ja, vi är av olika åsikter på den punkten. Och det är lika viktigt att bådas åsikter kommer fram tydligt. :eek:)

Jag tycker då att en kompromisslösning skulle vara att det ena utesluter inte det andra.
Det är ju lite så jag känner också med "personlig stil".. vissa skriver långt andra kort som ex.. Vi borde inte göra om varandra utan vara med accepterande.

En påtvingad extreme makeover är aldrig trevligt Eva... men kanske en mini makeover i form av lite självrannsakan vore på sin plats... för det är inte alltid när det går som bäst, man är som bäst... (obs, att detta inte var riktat specifikt till dig Eva... utan till oss ALLA...)
 
lottawe skrev:
Verkade ju inte vara så många som ville diskutera metoder för bildkommenterande så jag flikar in ett svar till Ulrica iaf.


Det finns väl ingen som sagt att folk ska såga varandra eller slänga skit på varandra till höger och vänster. Det tror inte jag heller leder till nån bra community iaf..

Sen är det i mina ögon inget fel i att ha en trevlig stund och inspireras (det är fö för det där "tjusiga" jag månar om kvalitén och tänket om varför vi laddar upp,) träffa andra och så heller.. Men om man är man privat vän utanför fotosidan också kan man ju egentligen köra bildkommenterandet irl, men framförallt allt kan man ju köra annat snack som inte har med bilderna och känslan de förmedlar att göra på andra sätt än i bildkommentarer. Är man inte tillräckligt polare för att dra det andra snacket i telefon eller över en kaffe kan man ju dra det gästbok eller mail istället. Det är min åsikt, men så är jag inget freak av lunarstorm och såna sajter heller förstås..

Lunarstorm och liknande sajter har jag aldrig varit in på mer än när tonårsdottern vill visa något där så jag kan inte uttrycka mig om hur det går till där.. men jag förstår vad du menar. Dock är jag nog glad om de vänner jag fått här som jag träffat någon enstaka gång, fortsätter kommentera mina bilder här på FS, för jag vet att deras kommentarer tillför något, både till mig och andra som kanske läser kommentarer under min bild just då.

Men låt oss inte tjafsa om det här längre.. jag vill inte irritera nån..
 
Visst vore det väl en dröm om alla kunde hinna med att öppna alla bilder på FS och ge en liten rad, positiv, negativ eller bara rent konstruktiv?

Jag har nog varit så att jag vill ge alla bilder som tilltalar mitt öga en kommentar, sen kan jag visst hitta saker i dem som jag skulle tro gör bilden bättre och säger det också.. men jag ska ta mig en stoor funderare på hur jag kommenterar och om det är så att jag bara gör det för att jag vill visa att jag tittat på bilden.

Kanske kommentera färre bilder men mer ingående.. fast då sjunker ju kommentarsflödet ännu mer än vad det redan verkar göra..

Åhhhh, om dygnet hade fler timmar ändå!!
 
Gunnlaug skrev:
En påtvingad extreme makeover är aldrig trevligt Eva... men kanske en mini makeover i form av lite självrannsakan vore på sin plats... för det är inte alltid när det går som bäst, man är som bäst... (obs, att detta inte var riktat specifikt till dig Eva... utan till oss ALLA...)

Nä jag förstår att det inte va riktat till mej,
jag är långt ifrån bäst... men jag ska bli! :eek:)))))
 
När man hänvisar till statistiken bör man titta på alla faktorer och över en längre tid. Om man tittar på antal nya medlemmar, antal nya bilder och antal kommentarer de senaste två åren har kommentarerna stått stilla medan de andra två har exploderat. Nettoeffekt=färre kommentarer per bild per medlem.
 
Senast ändrad:
ulricahdesign skrev:
Det här var ju riktigt kul att läsa.. det måste kännas förbannat bra att sitta där hemma bakom skärmen och känna att man är störst och bäst... jag tycker absolut att du ska skapa din fotosida deluxe.. det skulle vara hemskt intressant att se vilka fotografer du släpper in där.. så vi andra "svenssons" får se vad som just du anser vara bra fotografikonst.

Du ser bara det du vill se att jag har skrivit. Kände jag mig störst och bäst skulle jag knappast hänga här inne. Skärp dig och sluta bete dig som en 8-åring. Denna diskution och sida är för folk som kan ta kritik och är seriösa.

"Fotosidan är en sajt för dig som har ett seriöst fotointresse och ett driv i att utvecklas. Du behöver inte vara duktig eller ha hållit på länge alls, men du skall ha intresset och viljan att bli bättre. Fotograferar du t.ex. bara med mobilkamera så är INTE detta sajten för dig. Vill du bara ladda upp mycket bilder för att visa för kompisar, när och kära så är INTE heller detta sajten för dig. Då rekommenderar vi Flickr.com."

Tack Lotta w Elofsson. Då är vi 2 som har fattat poängen, he he.

Vem har sagt att jag inte kommenterar dåliga bilder?
 
jkene skrev:
När man hänvisar till statistiken bör man titta på alla faktorer och över en längre tid. Om man tittar på antal nya medlemmar, antal nya bilder och antal kommentarer de senaste två åren har kommentarerna stått stilla medan de andra två har exploderat. Nettoeffekt=färre kommentarer per bild per medlem.

Vad jag sett när jag kommenterar bilder är att det blir färre kommentarer per bild.
Men har som sagt ingen statistik på detta..

Och det skriks ju efter fler kommentarer.
Alltså kan det inte vara tillräckligt som det är idag.

Om vi alla som laddar upp bilder (gärna alla andra medlemmar också) hjälps åt att kommentera lite då och då..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.