Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder till webshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

NaniDesign

Medlem
Hej.

Jag ska öppna en webshop där vi ska sälja kläder och tshirts. När det kommer till modeller så vill jag göra något ovanligt. Jag bifogar med en bild på en ide som jag gillar, dock så vill man bara inte ta den utan komma på nåt annat eget =)

Har ni några tips?

På en annan forum fick jag tipset att ta plastmasker med kändisarnas ansikte och fota i dom, men vad säger lagen om det?

raderat bild som byter mot upphovsrätten

/Mod

Senast redigerad av en moderator:
Eget?

Du skrev att du ville komma på något annat eget, som du tydligen vill att andra skall komma på åt dig? Märkligt.
Det är väl bättre om du visar nårga exempel på dina Egna tankar och ber om råd från FS. Annars blir det knappast eget.

Du skrev att du ville komma på något annat eget, som du tydligen vill att andra skall komma på åt dig? Märkligt.
Det är väl bättre om du visar nårga exempel på dina Egna tankar och ber om råd från FS. Annars blir det knappast eget.

Nej det skrev jag inte? Jag frågade om ni har några tips :S

Det jag är mest nyfiken på är hur det ser ut om man vill använda mask av kändisar, vad säger lagen om det?

Annars så tänkt jag att man kunde göra egna masker, men jag vill gärna ha något som kan köpa överallt då jag har en tanke på marknadsföring som jag tror hade kunnat fungera bra.

På en annan forum fick jag tipset att ta plastmasker med kändisarnas ansikte och fota i dom, men vad säger lagen om det?
Lagen om namn och bild i reklam:

1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person.

Lagen om namn och bild i reklam:

1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person.

Tack för svaret =)

Och då säger såväl lagen som reglerna på FS att du inte kan publicera bilden.

Ja ok, men på deras sida så står det inget om copyright eller att man inte får dela deras bilder. Dom har inget emot det då dom får gratis marknadsföring.

Visste inte att det bröt mot forumets regler dock, sorry.

Ja ok, men på deras sida så står det inget om copyright eller att man inte får dela deras bilder. Dom har inget emot det då dom får gratis marknadsföring.

Visste inte att det bröt mot forumets regler dock, sorry.

Så fungerar inte upphovsrätten. Står det ingenting så är grundläget att du inte får använda bilden.

Så fungerar inte upphovsrätten. Står det ingenting så är grundläget att du inte får använda bilden.

Ju, det vet jag. Men du frågade om det var min bild, det är det inte dock så innebär det inte att jag inte får använda den.

Men jag har fått svar på min huvudfråga så ni kan ta bort tråden om ni vill, verkar som tips på andra alternativ kan jag glömma att få här =)

Ju, det vet jag. Men du frågade om det var min bild, det är det inte dock så innebär det inte att jag inte får använda den.

Jo, det är just precis det upphovsrätten innebär! Du får inte utan tillstånd publicera någon annans bild, exempelvis på ett internetforum. Det har inte ett smack med forumets regler att göra, utan det är helt enkelt så svensk lagstiftning ser ut.

Jo, det är just precis det upphovsrätten innebär! Du får inte utan tillstånd publicera någon annans bild, exempelvis på ett internetforum. Det har inte ett smack med forumets regler att göra, utan det är helt enkelt så svensk lagstiftning ser ut.

Ja ok. Var står det att jag inte har tillstånd?

Jag ställde en enkel fråga, vet inte vad er problem er men varför inte hålla sig till frågeställningen bara? Förväntar ni er att jag ska förklara min koppling till mina konkurrenter och deras fotografer på ett öppet forum, speciellt när det inte har ett smack att göra med min frågeställning?

lumor_, I lagtexten du hänvisar till står det väl inget om det är så att NaniDesign(ND) har tillstånd att publicera bilden eller inte. Det kan ju vara så att ND fått tillstånd precis enligt de lagar du hänvisar till. ND skriver ju tom "Var står det att jag inte har tillstånd?".

Själv har jag ingen aning om ND har de tillstånd som krävs men så kan ju mycket väl vara fallet.

Omvänt kanske

lumor_, I lagtexten du hänvisar till står det väl inget om det är så att NaniDesign(ND) har tillstånd att publicera bilden eller inte. Det kan ju vara så att ND fått tillstånd precis enligt de lagar du hänvisar till. ND skriver ju tom "Var står det att jag inte har tillstånd?".

Själv har jag ingen aning om ND har de tillstånd som krävs men så kan ju mycket väl vara fallet.

Var står det att han har tillstånd?

Var står det att han har tillstånd?

Det står ju varken eller. Allt jag skrivit är att det inte är min bild, sen så antog alla att jag bara tagit nån randombild från internet.
Jag skrev ju att jag fått svar på min fråga, men så fortsätter folk ändå tjata om att jag inte har rätt att använda det för att jag inte har tillstånd, fast jag inte skrivit någon om det.

Jag tycker att vi släpper det här nu då jag fått svar på min fråga, brainstorming om alternativ får jag ta på nån lite trevligare forum =)

Tack alla som gett mig svar =)

Om du ställer en fråga
... När det kommer till modeller så vill jag göra något ovanligt. Jag bifogar med en bild på en ide som jag gillar, dock så vill man bara inte ta den utan komma på nåt annat eget =) ...[/B]

som nog många tycker är lite fånig och då får berättigat motstånd genom
Du skrev att du ville komma på något annat eget, som du tydligen vill att andra skall komma på åt dig? Märkligt. ...

som besvaras med
Nej det skrev jag inte? Jag frågade om ni har några tips :S ...

och till det bifogas en bild som troligen bryter mot lagen men garanterat mot forumreglerna - "Du måste själv ha tagit bilden du lägger upp. Även om en kompis gett dig rätt att lägga ut en bild får du inte göra det; du måste ha fotograferat själv."

så är det ju inte så konstigt att du får ifrågasättanden istället för kreativ hjälp med att skapa din unika webbshop.

... När det kommer till modeller så vill jag göra något ovanligt. Jag bifogar med en bild på en ide som jag gillar, dock så vill man bara inte ta den utan komma på nåt annat eget =) ...[/B]
som nog många tycker är lite fånig och då får berättigat motstånd genom
Sven Blomquist skrev:
Du skrev att du ville komma på något annat eget, som du tydligen vill att andra skall komma på åt dig? Märkligt. ...
som besvaras med
NaniDesign skrev:
Nej det skrev jag inte? Jag frågade om ni har några tips :S ...

Ja, men jag frågade om tips. Nu är du lite ful när du citerar mig, om du istället väljer att citera allt jag skrev och itne bara det som passar dig så står det precis under texten "Har ni några tips?"

Är det nåt fel på det? Jag tycker dom har gjort det jättebra, jag vill gärna göra nåt liknande och jag frågar om tips. Jag sa inte ge mig en ide och jag kommer använda den, utan frågade om tips på hur ni hade gjort det får att få lite nya idéer. Brainstorming kan man kalla det för, dock så hade jag ingen aning att det var förbjudet på det här forumet.

och till det bifogas en bild som troligen bryter mot lagen men garanterat mot forumreglerna - "Du måste själv ha tagit bilden du lägger upp. Även om en kompis gett dig rätt att lägga ut en bild får du inte göra det; du måste ha fotograferat själv."

så är det ju inte så konstigt att du får ifrågasättanden istället för kreativ hjälp med att skapa din unika webbshop.

Jag hade ingen aning att det bröt mot forumet regler och det bad jag om ursäkt för direkt så vad vill ni mer? Bör jag piskas offentligt på torget eller ska ni fortsätta tjata om det i alla evighet? Om det var en så stor synd så kan en forumvärd stänga av mig om det är så farligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar