Annons

Bilder till min portfolio, vad får man?

Produkter
(logga in för att koppla)

winchist

Ny medlem
Hej!

Har lusläst allt jag kan men det verkar diffust för mig. Jag är fotograf och har en hemsida. Jag brukar fotografera människor i helt vanliga positioner dvs inga smygfoto eller kränkande. Det blir porträtt för det mesta.

Jag råkade ut för en incident.

Jag fick lov att fotografera en bekants barn ( helt normal foto ) och publicerade det i min portfolio. Utan förvarning fick jag ett mail från henne att hon har polisanmält mig. Jag rådde henne att lugna ner sig innan hon får ett hjärtinfarkt och meddelade att hon kunde gärna ha frågat mig så hade jag plockat bort bilden.

Jag blev ganska arg för hennes agerande. Vill gärna veta vad har jag rättighet till att publicera på min egen fotosida/portfolio. Tacksam för svar.

Hej!

Det var ju en aning extrem handling från hennes sida. Jag känner igen detta lite på något sätt, men inte i den graden kanske. Jag har själv fått en massa råd om detta.

Det bästa är ju att alltid skriva nån slags avtal där du och den andra parten kommer överens om hur bilderna ska användas. Även om det är bara ett vanligt barnfoto och man känner personen. Däremot kan jag hålla med om att det skulle kännas fånigt att skriva på ett papper bara för ett foto eller två. Men i detta fallet ser man hur viktigt det är.

Om man driver ett företag med sitt fotograferande så måste all publicering av igenkännbart porträtt få ett tillåtelse av personen i porträttet. Detta eftersom hemsidan och portfolion räknas då som marknadsföring. Jag är dock lite osäker på om det gäller även på hobbynivå.

Ta en titt på sfoto.se om du inte redan gjort det.

//CZ

www.zayaphotography.com

Tack Carlos

Hej!

Det var ju en aning extrem handling från hennes sida. Jag känner igen detta lite på något sätt, men inte i den graden kanske. Jag har själv fått en massa råd om detta.

Det bästa är ju att alltid skriva nån slags avtal där du och den andra parten kommer överens om hur bilderna ska användas. Även om det är bara ett vanligt barnfoto och man känner personen. Däremot kan jag hålla med om att det skulle kännas fånigt att skriva på ett papper bara för ett foto eller två. Men i detta fallet ser man hur viktigt det är.

Om man driver ett företag med sitt fotograferande så måste all publicering av igenkännbart porträtt få ett tillåtelse av personen i porträttet. Detta eftersom hemsidan och portfolion räknas då som marknadsföring. Jag är dock lite osäker på om det gäller även på hobbynivå.

Ta en titt på sfoto.se om du inte redan gjort det.

//CZ

www.zayaphotography.com

Tack Carlos för tipset.

Tittade även på din sida. Gillar de reflekterande bilderna starkt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar