Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder i föredrag

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Min fru ska hålla ett föredrag på en stor konferens med inbjudna och betalande forskare nästa vecka, dvs en PowerPoint-presentation och hon använder då en del bilder, tagna av henne själv och av mig. So far so good.

På samma konferens ska även en av hennes kollegor visa en presentation och använder i sin presentation en del bilder han googlat fram.

Hur ser juridiken ut i det fallet? Får han göra det? Jag fick frågan och jag resonerar såhär:

Ja, jag tror att han får visa bilderna. Han skulle ju lika gärna kunna ha sin dator uppkopplad mot nätet och visa bilderna direkt från nätet, och det får han väl? Eller? Däremot tror jag inte att han får dela ut åhörarkopior av PP-slidesen på papper, eftersom det då är att anse som en publicering.

Är jag helt ute och cyklar? Nån som vet? Hänvisa gärna till lagtext, eller liknande källa.

223 visningar och ingen som har nåt att säga? Diskussioner kring upphovsrättsfrågor brukar ju annars vara intressanta och väcka en hel del diskussion...

223 visningar och ingen som har nåt att säga? Diskussioner kring upphovsrättsfrågor brukar ju annars vara intressanta och väcka en hel del diskussion...

Hoppades att någon som kan lagarna bättre skulle svara...

Men kort sagt, all publicering kräver tillstånd av upphovsrättsinnehavaren. Man får spara ner allt man ser på internet och titta på själv eller visa inom närmaste vänkretsen om man inte påstår att man skapat det själv. Man får tex skriva ut en bild och hänga på väggen hemma, men inte sälja utskriften eller hänga upp den på galleri eller visa offentligt med projektor.

Undantag.
Upphovsrättsinnehavaren kan skriva på hemsidan att bilderna får användas mer eller mindre fritt. Men då måste han lusläsa villkoren, kan vara att fotografens namn eller hemsideadress ska anges, de får inte redigeras, de får inte användas kommersiellt eller liknande. I så fall får han givetvis använda bilden i enlighet med de villkoren.

Och sedan blir de fria vid en viss ålder efter att de skapats eller ett visst antal år efter att upphovsmannen dött beroende på verkshöjd. De reglerna har ändrats och vilken som gäller beror på när bilden skapats. Observera att om någon har fotograferat av en tavla har reprofotografen upphovsrätt på reprobilden. Så även om tavlan är 600 år gammal kan det vara upphovsrätt på reprobilden.

Några nyttiga länkar:
http://blf.se/category/fraga-blf-2/bilder-pa-internet/

http://www.sfoto.se/

http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm (Mest vad man får fotografera)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsrätt_i_Sverige

Men frågan är vad "publicera" egentligen innebär? Och i lagen står det väl egentligen inte "publicera" utan snarare nåt i stil med "tillgängliggöra för allmänheten" har jag för mig? Kan visning av bilder på en kurs eller ett föredrag då anses "tillgängliggöra för allmänheten"? Jag vet inte.....

Men frågan är vad "publicera" egentligen innebär? Och i lagen står det väl egentligen inte "publicera" utan snarare nåt i stil med "tillgängliggöra för allmänheten" har jag för mig? Kan visning av bilder på en kurs eller ett föredrag då anses "tillgängliggöra för allmänheten"? Jag vet inte.....

Nej precis. Det är just så mina tankar också går. Och i så fall... är det skillnad om föredragshållaren visar bilden direkt från websidan där den ligger eller om hen laddar ner den och använder den i sin egen PowerPoint-presentation?

Diskussion låter som att spela radio på väntrum hos läkaren.
Läkaren måste betala för det.

/Stefan R. Nilsson

Jag skulle tro att det är ett brott mot upphovsrätten att visa bilder utan tillstånd i ett sådant sammanhang. Undantaget är nog endast skolor i Sverige, som har ett avtal med olika organisationer …
Så om det är en förening eller företag som har ett möte där bilderna visas så är det inte tillåtet. Tror inte heller att det är tillåtet att visa bilden från webben direkt - då måste man visa hela sidan som bilden ligger på. inte bara den länkande bilden. Vet inte om antal personer i gruppen spelar roll … dina kolleger räknas inte som dina närmaste, det gör däremot din faster och kusin … så på släktträffen kan det vara ok.

Jag kan ha fel, men så tolkar jag lagarna.

/jonas

De springande punkten är om visandet av bilderna kan utgöra "tillgängliggörande för allmänheten". Visar man bilderna för ett slutet sällskap så är det inte "tillgängliggörande för allmänheten".

Är det ett slutet sällskap som ska se bilderna?

Konferenser brukar betraktas som slutna sällskap. Åtminstone ibland. Det beror nog på vilka villkor som gäller för deltagande. Om det enbart är inbjudna forskare så är det solklart ett slutet sällskap.

Vem arrangerar? Större bolag och universitet brukar ha jurister anställda. Om det finns en bolagsjurist (el. motsv.) så kan det vara lämpligt att be om ett råd från denne.

Konferenser brukar betraktas som slutna sällskap. Åtminstone ibland. Det beror nog på vilka villkor som gäller för deltagande. Om det enbart är inbjudna forskare så är det solklart ett slutet sällskap.

Vet inte riktigt vad du menar med "slutet sällskap", men 120 forskare tror jag är en tillräckligt stor del av allmänheten för att det ska bryta mot upphovsrättslagen.

Jag tror det är brott mot upphovsrätten. Att det "bara" är 120 personer som deltar tror jag inte spelar så stor roll.

Jämför med att du skulle trycka en bok och sälja och boken innehåller upphovrättsskyddade bilder. Om upplagan är begränsad till några hundra ex och att bara en person åt gången kommer att läsa den spelar nog ingen roll, du måste ha upphovrättsinnehavarens tillstånd.

Jag tycker jämförelsen med musik hos tandläkaren är relevant. Vem som helst kan ju inte traska in hos tandläkaren, det sitter bara några få personer i väntrummet som alla är kunder hos tandläkaren. Likväl måste han betala till STIM.

Jag tror "privat bruk" avser en betydligt mer avgränsad krets.

Huruvida bilderna är nedladdade eller man visar bilder från Internet tror jag inte spelar någon roll.

Mina gissningar!

Vet inte riktigt vad du menar med "slutet sällskap", men 120 forskare tror jag är en tillräckligt stor del av allmänheten för att det ska bryta mot upphovsrättslagen.

Jag har inte hittat någon källa som säger något specifikt om antalet. Det tycks mer vara villkoren för deltagande som är avgörande för om sällskapet är slutet eller inte.

Jag tycker jämförelsen med musik hos tandläkaren är relevant. Vem som helst kan ju inte traska in hos tandläkaren, det sitter bara några få personer i väntrummet som alla är kunder hos tandläkaren. Likväl måste han betala till STIM.

Tandläkare brukar inte ha några restriktioner på vilka som får bli kunder, så situationen skiljer sig från fallet som diskuterats i tråden.

Hittade några intressanta länkar:
Dessa berör skolor.
http://www.skolverket.se/skolutveck...allan/upphovsratt/lararguider/bilder-1.155130
http://etikpainternet.se/HTML/bilder_duborveta.html
Undantaget som ger lärarna rätt att använda bilder från internet i en PowerPoint gäller inte elever!!!

----

Sedan gäller alltid att fotografens namn ALLTID ska anges! (Med ytterst få undantag ... denna regel gäller även riksbanken ;) )
http://www.sfoto.se/bilder-och-upphovsratt
http://www.mediekompass.se/ung/vad-du-maste-veta-om-medier/upphovsraett

/jonas

Jag kan inte bildupphovsrätten. Men jag kan film och gissar att de flesta "konstarter" faller under samma lagar. Film får du inte visa fritt oavsett om det är för allmänheten eller om det är i slutna sällskap. En filmförening måste betala för visningsrätten av film, likaså om filmen visas i ett klassrum eller på ett ålderdomshem. Borde vara samma sak i detta fallet med bilder.

Så mitt svar är: Nej, det är inte OK att utan uttalad tillåtelse använda andras bilder i en PowerPoint som visas på en konferens.

Ska inte påstå att just immaterialrätt är mitt bästa område men jag ska se om jag kan komma med en liten förklaring.

Som grundprincip har en upphovsman rätt till skydd för sina fotografiska verk (detta begrepp innebär att bilderna måste uppnå verkshöjd, om de inte gör det skyddas de av en annan,närstående, rätt). I den rätten ingår bland annat ensamrätten att besluta hur och när verket får visas offentligt. Så långt är det inga konstigheter.

Det finns dock vissa direkt specificerade undantagssituationer i upphovsrättslagen, t.ex. privat bruk som innebär att verket visserligen är upphovsrättsligt skyddat men att någon ändå har rätt att till exempel göra en kopia av verket - dock uteslutande för privat bruk. Ytterligare undantag gäller bland annat undervisningssituationer, offentliga framföranden med mera. Det finns dock, enligt min bedömning, inget tillämpligt undantag på den situation som frågeställaren beskrivit.

Detta för oss tillbaka till grundregeln i 2 § URL, som säger att upphovsmannen har rätt att själv bestämma när ett verk ska göras tillgängligt för allmänheten.
Frågan inställer sig då - är ett föredrag för en större grupp forskare att likställa med ett tillgängliggörande för allmänheten?

I 2 § 2 punkten framgår att om någon med eller utan hjälp av ett tekniskt hjälpmedel gör verket tillgängligt för allmänheten på samma plats som allmänheten befinner sig ska detta anses vara ett offentligt framförande.

I sista stycket i 2 § framgår också att med ett offentligt framförande likställs framföranden som i förvärvsverksamhet anordnas till eller inför en större sluten krets.

Summan av kardemumman blir då att konferensen förmodligen åtminstone kan sägas vara en sådan större sluten krets / alternativt en sammankomst dit allmänheten har tillträde, och att detta innebär att ett offentligt framförande av ett skyddat verk då endast får ske med upphovsmannens tillstånd. Dessutom ska, som redan påpekats, upphovsmannens namn finnas med i sammanhanget enligt 3 § URL.

Vad gäller liknelsen med "visa bilderna direkt på google" ska man nog inte dra för stora växlar på det då ingen kan säga att bilderna finns på google med upphovsmannens tillstånd, det är endast exemplar som publicerats med sådant tillstånd (så kallat lovligt verk).

Om det nu är så att bilderna inte är av sådan särpräglad art att de anses ha verkshöjd och därför inte skyddas enligt 2 § kan inte ens detta hjälpa i situationen då bilderna (givet att de är fotografier och inte teckningar eller liknande) skyddas enligt 49 a § URL som i allt väsentligt ger samma skydd som den "riktiga" upphovsrätten - men med kortare skyddstid.

Summa summarum: Förmodligen, enligt min bedömning, begår föreläsaren ett upphovsrättsligt intrång genom att använda bilderna i sin presentation, men detta kan, som alltid i juridikens underbara värld, bero på olika omständigheter.

Hoppas att detta kan vara till någon liten nytta!

ps. Det kan förstås tänkas att bilderna inte är fotografier utan illustrationer och av så enkelt slag att de inte uppnår verkshöjd. De är då inte skyddade av upphovsrätt eller någon närstående rätt och därför fria att använda - men detta tycks inte vara fallet enligt informationen från trådskaparen.ds

Frågan är alltså om visandet av bilderna innebär tillgängliggörande för allmänheten. Upphovsrättslagen definierar inte detta (såvitt jag kan utröna) så vi måste gå till förarbeten för att ta reda på hur det är tänkt. Här finns ett dokument som kan vara lämpliga att läsa:

http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/37443

Det förs ett resonemang om vad som är en sluten krets (inom vilken det inte är att tillgängliggöra ett verk för allmänheten om man visar verket), men jag hittar inget om någon övre gräns på hur många som kan anses vara en sluten krets. Som jag skrev förut så tycks det snarare vara villkoren för inkluderandet i kretsen som är avgörande för om den ska anses vara sluten eller inte.

Jag tycker fortfarande att det kan vara lämpligt att kontakta bolagsjuristen innan konferensen för att få en synpunkt från någon som borde ha koll på sånt här.

Kom på att om han gör föredraget i Powerpoint ingår ClipArt, både teckningar och fotografier som får användas fritt i Officeprogrammen. En grunduppsättning installeras med programmet, fler kan via Officeprogrammen sparas ner från Microsofts hemsida. Så hittar han lämpliga bilder där borde det vara fritt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar