Ska inte påstå att just immaterialrätt är mitt bästa område men jag ska se om jag kan komma med en liten förklaring.
Som grundprincip har en upphovsman rätt till skydd för sina fotografiska verk (detta begrepp innebär att bilderna måste uppnå verkshöjd, om de inte gör det skyddas de av en annan,närstående, rätt). I den rätten ingår bland annat ensamrätten att besluta hur och när verket får visas offentligt. Så långt är det inga konstigheter.
Det finns dock vissa direkt specificerade undantagssituationer i upphovsrättslagen, t.ex. privat bruk som innebär att verket visserligen är upphovsrättsligt skyddat men att någon ändå har rätt att till exempel göra en kopia av verket - dock uteslutande för privat bruk. Ytterligare undantag gäller bland annat undervisningssituationer, offentliga framföranden med mera. Det finns dock, enligt min bedömning, inget tillämpligt undantag på den situation som frågeställaren beskrivit.
Detta för oss tillbaka till grundregeln i 2 § URL, som säger att upphovsmannen har rätt att själv bestämma när ett verk ska göras tillgängligt för allmänheten.
Frågan inställer sig då - är ett föredrag för en större grupp forskare att likställa med ett tillgängliggörande för allmänheten?
I 2 § 2 punkten framgår att om någon med eller utan hjälp av ett tekniskt hjälpmedel gör verket tillgängligt för allmänheten på samma plats som allmänheten befinner sig ska detta anses vara ett offentligt framförande.
I sista stycket i 2 § framgår också att med ett offentligt framförande likställs framföranden som i förvärvsverksamhet anordnas till eller inför en större sluten krets.
Summan av kardemumman blir då att konferensen förmodligen åtminstone kan sägas vara en sådan större sluten krets / alternativt en sammankomst dit allmänheten har tillträde, och att detta innebär att ett offentligt framförande av ett skyddat verk då endast får ske med upphovsmannens tillstånd. Dessutom ska, som redan påpekats, upphovsmannens namn finnas med i sammanhanget enligt 3 § URL.
Vad gäller liknelsen med "visa bilderna direkt på google" ska man nog inte dra för stora växlar på det då ingen kan säga att bilderna finns på google med upphovsmannens tillstånd, det är endast exemplar som publicerats med sådant tillstånd (så kallat lovligt verk).
Om det nu är så att bilderna inte är av sådan särpräglad art att de anses ha verkshöjd och därför inte skyddas enligt 2 § kan inte ens detta hjälpa i situationen då bilderna (givet att de är fotografier och inte teckningar eller liknande) skyddas enligt 49 a § URL som i allt väsentligt ger samma skydd som den "riktiga" upphovsrätten - men med kortare skyddstid.
Summa summarum: Förmodligen, enligt min bedömning, begår föreläsaren ett upphovsrättsligt intrång genom att använda bilderna i sin presentation, men detta kan, som alltid i juridikens underbara värld, bero på olika omständigheter.
Hoppas att detta kan vara till någon liten nytta!
ps. Det kan förstås tänkas att bilderna inte är fotografier utan illustrationer och av så enkelt slag att de inte uppnår verkshöjd. De är då inte skyddade av upphovsrätt eller någon närstående rätt och därför fria att använda - men detta tycks inte vara fallet enligt informationen från trådskaparen.ds