stefohl
Aktiv medlem
Hej igen!
Jag har lyckats få tag i tryckeriets cmyk-profil och installerat den i Photoshop. Kalibreringen av skärmen misslyckades jag med. Använde Spyder3Elite och fick en rosa ton på skärmen. Hade ett litet helvete att få tillbaka den i ursprungligt skick. Min skärm är DELL U2410 ULTRASHARP 24" WIDE TFT BLACK, som enligt reklamen skulle kräva ett minimum av kalibrering...
Nu har jag lagt upp fem st provbilder på min profil. Är det någon som kan tycka till om färgerna ser ok ut? Och ljusheten? Det är det jag är orolig för, att bilderna i tryck inte kommer att se likadana ut som på min skärm.
Vi använder ett tryckeri i Hong Kong, så det är inte helt lätt att kommunicera med dem.
De böcker vi tidigare producerat har det gått bra med. Men den här boken ställer mycket högre krav på bilderna.
Tacksam för synpunkter!
Att be oss titta på dina bilder ger nog inte så mycket. Vem ska du lita på? De flesta har skärmar som är för ljust ställda för att svara mot ett tryck.
Lösningen är att du gör provtryck på ett antal av dina bilder. Det är en utskrift på en kalibrerad bläckstråleskrivare och där man mäter upp varje utskrift med hjälp av en speciell teststripp, vars färgvärde man vet exakt. Med ett korrekt utfört förprovtryck får du ett resultat som ska stämma med det tryckta resultatet med 97% precision. Kolla att de som gör ditt provtryck är FOGRA-certifierade.
Stefan