Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder för bok

Produkter
(logga in för att koppla)

nicotin

Aktiv medlem
Hej alla.

jag håller på med ett bokprojekt där jag ska gå igenom ett antal scannande bilder i TIF format 600 punkter

Skärpa upp dom och se till att lite skavanker försvinner, min fråga är skall jag försöka hålla upplösningen till 600 eller går det bra att dra ner till 300 ?

Vad bör man annars tänka på när ett tryckeri skall trycka bilderna, går dom ljust eller mörkt så man ska hålla bilderna antingen lite mörka eller ljusa ?

Hej alla.

jag håller på med ett bokprojekt där jag ska gå igenom ett antal scannande bilder i TIF format 600 punkter

Skärpa upp dom och se till att lite skavanker försvinner, min fråga är skall jag försöka hålla upplösningen till 600 eller går det bra att dra ner till 300 ?

Vad bör man annars tänka på när ett tryckeri skall trycka bilderna, går dom ljust eller mörkt så man ska hålla bilderna antingen lite mörka eller ljusa ?

Det finns nog ingen tryckmetod som kräver en upplösning på 600 ppi. Snarare tvärtom, i de flesta fall kommer bilder i denna höga upplösning minskas automatiskt till en lägre upplösning, vilket försämrar kvaliteten.

Beträffande ljusheten ska du inte behöva göra något, om du har en korrekt kalibrerad skärm. Men de flesta har en skärm som är för ljus och blir därför besvikna för att boktrycket blir för mörkt.

Det finns nog ingen tryckmetod som kräver en upplösning på 600 ppi. Snarare tvärtom, i de flesta fall kommer bilder i denna höga upplösning minskas automatiskt till en lägre upplösning, vilket försämrar kvaliteten.

Beträffande ljusheten ska du inte behöva göra något, om du har en korrekt kalibrerad skärm. Men de flesta har en skärm som är för ljus och blir därför besvikna för att boktrycket blir för mörkt.

300 ppi är det vanliga. En gång har jag varit med om att tryckeriet ville ha 600 ppi. Skälet var att bilderna skulle vara rätt små i tryckt skick. Och med 600 ppi bli bilderna hälften så stora jft med 300 ppi när de monteras in i designprogrammet.

Nu är det antalet pixlar som spelar roll. Så att minska den fysiska storleken på bilden fungerar ju, men bilden kommer ändå att samplas ner. Trycker de med 175 linjers raster är den maximala upplösningen de kan använda 437,5 ppi. Alla bilder med högre upplösning kommer alltid att samplas ner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar