Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildens färg förändras

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Efter att jag har behandlat en bild sparar jag den i JPG för att sedan ladda upp den till fotosidan. Väl uppladdad märker jag att färgerna har förändrats ganska radikalt, mer mattade färgerna, vilket inte alls är bra. Se bilden Elin1 på min sida.

Vad ska jag göra?

Senast ändrad:
enkelt svar. Du har inte riktig koll på färgprofilerna

konvertera bilden till sRGB innan du laddar upp den så ska det bli samma resultat

/Adam

teamfoto skrev:

konvertera bilden till sRGB innan du laddar upp den så ska det bli samma resultat

/Adam

sRGB är det en annan profil än RGB? Ser att min bild är inställd på RGB. Inget med s i början.
Använder adobe RGB 1998

Precis Det är 2 helt olika färgprofiler med olika spectrum

jag jobbar också i adobe rgb men när bilderna ska upp på nätet så konverterar jag till sRGB först

Nu har jag konverterat till sRGB IEC61966-2.1, men med ingen märkbar skillnad. Se på min sida.

Alltså, jag gick in på menyn edit å valde color settings. Ändrar RGB till ovan.

Gjort ngt fel?

ifall du har photoshop så tryck på image och sen convert to profile och välj sen sRGB. Du kanske bara har gett bilden en annan profil och inte konverterat om den.

Tack killar!!! Nu funkar det!!! :)
Tycker ni att elin med sRGB är bättre än elin? Elin sRGB är konverterad rätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar