ANNONS
Annons

Bild till tidningsrubrik

Produkter
(logga in för att koppla)

FillilutteN

Aktiv medlem
Det är så att jag har fått en skoluppgifter, nämnligen att ta journalistiska bilder. Jag har tagit några men fastnade på dessa rubriker

- "Kurt sitter vid datorn 3 h om dagen"

- "Bostadssituationen dyster för ungdomar"

Jag vet inte hur jag ska ta dessa bilder riktigt.
Visst på den där med datorn skulle man kunna komponerara ihop något med att någon sitter vid datorn, vänder huvudet om och kollar in i kameran och sen ser man datorskärmen i bakgrunden. Men, den känns för tråkig och enkel. Några tips på hur jag kan göra en lite nyskapande variant?

Likadant med bostadssituations-bilden. Vet ej hur jag ska få till det riktigt.

alla tips är välkommna!
Tack !
/ Jacob
 
Idé

Hej Jacob! Låter som du får roligare skoluppgifter än vad jag brukade få ;-)

För Kurt kan jag inte komma på någon bra idé, men varför inte ta en bild på en kille/tjej som står utanför SB/SSSB eller liknande kontor i lite risiga kläder och ser besviken ut / "sliter" i handtaget eller liknande för den andra uppgiften....vet inte, du kanske kan utveckla själv därifrån :-D

Lycka till!

MvH // Leif
 
Haha....tack för förslagen båda 2.

Sista förslaget var ju mycket roligt och bra men frågan är om jag får göra så, kanske blir det för oseriöst och för lite "journalistika bilder" över det hela.

Men vi får se, tack så mycket.
 
fotta en ungdom så gårförbi en hyrselägenhet och tittar drömmande på lägenheterna..

bara går på gatan o tittar lite sådär lagom trånande och drömmande ut...
 
Hej!

Tagit en sådan bild Kalle, tydligen tyckte min lärare något i stil med

"det kan vara om vad som helst, behöver inte ha med att någon rubriken att göra, kan ju lika gärna vara att dom bara går förbi, att dom ...."

kommer inte ihåg alla exempel han hade men bilden i sig ja tog blev inte så bra heller så.
Man vill ju försöka ta den i lite fågel så de känner sig mindre och sen ha mycket lägenhet i bildytan så den är mycket större än personen tycker jag men jaja, fler förslag är mer än välkommna!
 
Bostadsituationen dyster för undomar-

Rigga en hel familj där ungdomarna häckar i samma rum, en sitter halvt iklädd hockeyutrustning och slipar sina skridskor med en öronbedövande maskin, en tränar på att bli rockstjärna med gitarr framför en spegel och en står med en bok i handen och skriker framför pappa och mamma i dörrposten och pekar på sina syskon och ser alldeles missnöjd ut....nåt sånt kanske?

Ha det gott och lycka till:)

/ Kenneth
 
Datorbilden skulle jag ta snett framifrån så att man ser skärmen i förgrunden/kanten och med modellen sittandes kutryggig, maximalt oergonomiskt på en köksstol i trä utan dyna.

När det gäller bostadsbrist:

Ung människa som ligger och lyssnar på mp3 samt äter en burk hundmat i en klassisk hundkoja av "Snobben"-snitt?
 
ojojoj, den var bra kenneth. känns som förslagen börjar bli så bra att ja inte för dålig fotograf för att klara av detta =D hoho.
Men okej, vi får se hur detta slutar.
Stort tack.



Erik ! De förslagen föll nog mig i smaken bäst hittills. Jag ska försöka ragga upp en som har en sådan hundkoja sen tar jag nog den bilden om jag hinner innan deadline. Tack ännu en gång.
Ska testa bilden med Kurt senare idag.

/ Jacob
 
Varför inte den klassiska parkbänken?

- En kille/tjej ligger på en parkbänk och huttrar. Som värme har han/hon täkt sig med kursböcker..-

Ska man vara riktigt abitiös kan man alltid bygga en liten koja av kursböcker som en student sitter utanför på en liten pinnstol
 
Denna uppgift var enkel.

Här gäller det att tänka mer än 1gång, och också ta reda på hur det ser ut i samhället (bild 2), samtidigt som man tar reda på lite fakta hur det föreligger. Bild 1, där får man låta fantasin flöda lite.

Bild 1 - Här kan man med fördel ta en bild på en ungdom, sittandes vid datorn. Det svåra blir att "symbolisera" i tid hur länge denne har suttit vid datorn. Man kan göra detta på 2 sätt.

1. Man tar helt enkelt en klocka av modell större (finns för 69:- på Ikea) och har med den i bild, ex ovanpå en aning så "tid syns i bild". Samtidigt som personen kan sitta lite slappt, ser trött ut (det blir man ju som bekant efter en stund).

2. Man använder lite överbliven skräp i massor (ex, chipspåsar och gamla tomma colaburkar funkar klockrent) - detta symboliserar att man suttit där "en tid", och får symbolisera tiden.


Bild 2 - Här tar man hjälp av familjen. Använd kort bländare här. Ställ en person av valfritt kön (bostadsproblmet är lika stort bland killar som tjejer), ställ sedan denne i förgrunden, och mamma + pappa i bakgrunden i hemmet.

Alternativt leta upp ett höghus, använd STOR vidvinkel på en person som blickar upp mot huset.

Lycka till!
 
Något som jag kom att tänka på när jag läste 2an var att:

Ha någon sovandes på en parkbänk i "lodiga" kläder. Bilden skall vara svartvit och sen ska de va en tankebubbla i färg där samma person står finklädd och glad i sin lägenhet/ute på balkongen eller nått..

Till 1an skulle du kunna ha en kille sittandes i sin säng med en laptop och chipspåsar, colaburkar osv runt om sig..

MVH Billy
 
Underbart!

Det var två lätta och mycket bra förslag ! Smart att använda sig av laptop, för ja har tyckt att vinklarna va så få när man tog vid en vanlig stationär eftersom den står så illa till ofta.

/Jacob
 
Oh, tack för alla förslag. Verkligen bra! Jag får se vilken ja hinner med / orkar. Ingen jätteviktig uppgift så, men nu vet jag lite olika lösningar på det hela.
Fler är såklart välkommna men jag tror jag ska försöka ta den där med den bärbara datorn osv. Får testa mig fram, kan tänka mig att ljuset blir svårt. Däremot också funderat på att använda mig av skärmen som ljus.
vi får väl se, danke schön!

/Jacob
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.