Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild inne på B&B får man använda den i webbshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jollo

Ny medlem
Hej

Jag tog en bild inne på ett rum jag hyrde på ett Bed & Breakfast för några år sedan.
Jag skulle nu kunna tänka mig att ha det fotot som en bakgrundsbild på en blivande webbshop.
Jag kommer då även att behöva lägga till och ändra lite i bilden.

Vad gäller här, jag har tagit fotot själv men är det lagligt att använda det utan tillstånd från uthyraren?

Ska tillägga att det inte på något sätt går att se på vilket B&B det är taget, endast en liten del av rummet syns (förutom att ägaren möjligen skulle kunna känna igen det).

Någon som vet ?

Ja, du får använda den bilden hur du vill, även kommesiellt. Om det är igenkännbara personer på bilden får du använda den hur du vill utom i reklam (om du inte fått deras godkännande för det förstås).

Jag hade kontaktat B&B och frågat om jag kunde använda det + lagt till lite information om bilden på Info sidan på sajten.

B&B får lite extra reklam och jag riskerar inte få problem med att de tycer att jag inte får använda bilden.

Det skulle vara helt ohållbart att behöva fråga alla som äger något som fastnar på ens bilder före man publicerar. Visst är det bra att vara hänsynsfull men att fråga om lov för att visa bilder från ett ställe är att gå till överdrift.

Ur journalistisk synvinkel är det f ö mycket viktigt att man får publicera bilder av saker som ägaren inte tycker att man ska visa.

Det skulle vara helt ohållbart att behöva fråga alla som äger något som fastnar på ens bilder före man publicerar. Visst är det bra att vara hänsynsfull men att fråga om lov för att visa bilder från ett ställe är att gå till överdrift.

Ur journalistisk synvinkel är det f ö mycket viktigt att man får publicera bilder av saker som ägaren inte tycker att man ska visa.

Om det hela är av journalistiskt värde ja, annars skadar aldrig lite hänsyn. Hänsyn verkar dock vara ett skällsord så fort det handlar om fotografers rättigheter.

/Karl

Om det hela är av journalistiskt värde ja, annars skadar aldrig lite hänsyn. Hänsyn verkar dock vara ett skällsord så fort det handlar om fotografers rättigheter.

/Karl

Håller med om att man ska ta hänsyn men jag skulle bli ganska irriterad ifall varenda en som råkade få med mig eller något jag äger ringde och frågade ifall det var ok, kanske till och med flera år senare. Inte ett dugg hänsynsfullt, bara störande :)

Det där med foto och hänsyn är en rätt så speciell grej. Det finns ju hela spektrat men på senare tid tycker jag att det många gånger verkar bli alldeles för ängsligt, att det hela vrids till att fotograferande skulle vara någon sorts övergrepp. Det är en olycklig attitydförändring. Om alla börjar tycka att det är lika hemskt att bli fotograferad som att bli slagen på käften måste vi givetvis ta hänsyn till att det är den allmänna uppfattningen (och kanske införa kameralicens) men det vore nog trevligare för alla att sträva efter att majoriteten i stället upplever fotograferande som något positivt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar