Annons

Bild i pressmeddelande

Produkter
(logga in för att koppla)

BluseD

Aktiv medlem
Det är roligt när ens arbete uppskattas men lite källhänvisningar / cred vore trevligt eller vad säger ni?
Jag var kanske lite otydlig med formuleringen "Med källa så är det självklart ok att använda min text.", då min avsikt där var att dra läsare till sidan.
Den amatörmässiga och enkla bilden nämnde jag inte alls.

Kan jag skicka ett vänligt brev och begära ersättning för bilden?

http://www.kompan.se/nyheter/#/pressrelease/view/saevja-stadsdelspark-invigd-891884

http://www.uppsalanyheter.se/nyheter/kommun/item/1693-savja-stadsdelspark-invigd

Det kan du väl om du vill, men trevligare är att skicka ett brev och vänligt påpeka att de har glömt byline för bilden (och för texten också, ser det ut som). Det kanske bara är ett förbiseende?

Nu har det ju gått några dagar och kanske har du redan fått ett svar från tidningen, men utifall andra skulle hamna i samma situation så tänkte jag lämna en kommentar här.

Om du skickar ett pressmeddelande så skulle i varje fall jag utgå från att det är material fritt att använda, det är liksom själva idén med pressmeddelanden och annat pressmaterial.
Att materialet är fritt betyder ändå inte att fotografens namn ska utelämnas.

Bara för att förtydliga.
Jag skrev texten på uppsalanyheter.se samt tagit alla bilder där, Kompan som levererat lekutrustningen har tagit delar av texten och en bild till sitt pressmeddelande.
Det är Kompan som felaktigt använt min bild i sitt pressmeddelande.

Jag har brottats med hur jag skall göra då pengar för min del skulle vara välkommet är en faktura frestande men har nu valt att ge dem ytterligare ett alternativ.
Har skrivit ett brev till dem och förklarat vad som är fel och att jag skulle kunna skicka en faktura till dem men att jag accepterar och föredrar en donation till BRIS i mitt namn istället.

Bara för att förtydliga.
Jag skrev texten på uppsalanyheter.se samt tagit alla bilder där, Kompan som levererat lekutrustningen har tagit delar av texten och en bild till sitt pressmeddelande.
Det är Kompan som felaktigt använt min bild i sitt pressmeddelande.
Aha, jag missuppfattade.

Men då är det ju ingen tvekan: både du och Uppsalanyheter bör skicka saftiga fakturor till Kompan. Att redaktionell bild och text används i kommersiella sammanhang är skäl för rejält skadestånd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar