Kolla på den här bilden.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=17238&pf=3671
Jag tog den under svenska vinterrallyt i år. Är det nåt sånt här du är ute efter är det lång slutartid och en del tur som gäller. Och anteckna!! Det gjör givetvis inte jag så jag vet inte vilken tid jag använt till denna, men jag gissar på ca 1/8 eller 1/15 eller nåt, det varierar givetvis med vilken bränvidd du använder och hur fort bilen åker, jag har använt ca 50mm till exemplet och bilen går väl ca 90km/h gissar jag.
Autofocus kan du glömma, hur snabb kamera du än har vågar jag nästan säga.
Sikta istället in dig innan bilen kommer och bestäm var/när exakt bilden ska tas, ställ skärpan där och koncentrera dig sedan på att trycka av vid exakt rätt tidpunkt.
Börja panorera (följa bilen) tidigt, långt innan bilden tas, och följ efter en bra bit efter att bilden tagits, på så vis öker du chanserna att få bilen så skarp som möjligt då du får en jämnare panorering.
Lite mindre bländaröppning är inte heller så tokigt, jag använder gärna 800film så att jag kan använde bländare cirkus f8-11, eftersom jag kör utan AF så vet man ju inte om bilen ligger exakt i skärpa så då kan man ha lite marginal med skärpedjupet istället, bakgrunden blir ju ändå blurrig.
Har du snabb frammatning på kameran kan du ju alltid dra iväg en 4-5 bilder när bilen far förbi, så lyckas du ju kanske med nån. Men ha tålamod och skösa med film, även om man kör med samma inställningar gång på gång kan man få olika resultat, det svåraste skulle jag vilja säga är att få bilen rätt i sökaren, ofta tror man en bild blev bra, men så ser man sen hemma på ljusbordet att stötfångarn är avskuren eller nåt, irriterande.
Lycka till! Mvh Micke