Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betyg på kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi lagt till så att man kan ge betyg på kommentarer. Tanken med detta är att med tiden premiera och lyfta fram dem som skriver givande kommentarer och samtidigt kunna lyfta fram kommentarer som medlemmar bedömt som givande. Som medlem skulle man alltså kunna hitta en lista med vad som bedöms som givande kommentarer och kan då lättare förstå vad som avses med givande bildkritik. På så vis kan medlemmarna utvecklas som bildkritiker.

(Läs hela nyheten här: http://www.fotosidan.se/cldoc/12746.htm)
 
Vad jag skulle tycka är bra, är att lätt kunna se vilka kommentarer jag fått tummen upp för, resp tummen ner..

Vad jag kunde se nu, går inte det utan jag fick klicka igenom vilka bilder jag kommenterat.. och den vägen klura ut det.

Om det nu finns ett enkelt sätt att se detta.. så snälla berätta :)
 
Detta är en besynnerlig idé tycker jag. Om någon inte tycker som jag, snarare tvärt om; kann jag då riskera att få ett negativt betyg på min kritik?
Kann jag se vem som har givit betyget?
Kann jag ge gänsvar på betyget?
Kan det riskera att jag "mildnar" min kritik på bilden?

Nej detta är en flopp i mina ögon.
Mvh Erik J
 
fujicanon skrev:
Detta är en besynnerlig idé tycker jag. Om någon inte tycker som jag, snarare tvärt om; kann jag då riskera att få ett negativt betyg på min kritik?
Eventuellt kanske du får ett minus från fotografen om denne är trångsynt. Men betyg kan sättas av alla besökare och inte bara fotografen. Så om du har skrivit en kritisk men bra kommentar så kommer du förhoppningsvis att få tummen upp av fler. Är den däremot kritisk och dålig så lär du få tummen ner av många. Och då kanske välförtjänt?
 
Fokus på bilden

Har sett att man nu kan rösta på den kritik som ges. Jag förstår tanken och syftet, men är tveksam till aktiviteten som sådan. FS har ju som syfte att lyfta fram foto, nu kommer en ny dimension som kanske tenderar att flytta lite av fokus från bilden till kommentaren.

Det som jag tycker är bra, är att ni lite "skarpare" lagt in länken om KONSTEN ATT GE KRITIK. Mycket bra!! För det är ju en konst.
Att läsa en bild, tolka och sedan förmedla vad man tycker och känner inför en befintlig bild och dess förbättringspotential. Sedan finns det ju tyvärr trångsynta och "hämndlystna" människor vilket är tråkigt i alla sammanhang. Att ge en dålig kommentar speglar ju mer kritikerns personliga stil än bilden i sig. Så det blir kanske självreglerande. Även om smak är subjektivt, så slår det igenom på sikt så....

Hjälp oss istället att bli bättre och mer konstruktiva kritiker!!
 
Tycker funktionen är bra och hoppas den kommer att fungera. På photoSig har den verkat gjort det senaste året tycker jag, men de har ju som sagt ett premieringssystem vilket jag tror kommer vara smart här med om det ska funka bra och utveckla kommenterandet.
 
Re: Fokus på bilden

Peter-L skrev:

.
.
Sedan finns det ju tyvärr trångsynta och "hämndlystna" människor vilket är tråkigt i alla sammanhang. .
.

Jo, det är just det som är faran med att kunna ge minusbetyg. Precis som att en gång i tiden det var en grupp med medlemmar som kommenterade postitivt, om andra medlemmars i den här gruppen, oavsett hur bilden såg ut, till det blev besvärande patetiskt för oss andra, så kan dessa tumme-ner-betyg användas på samma sätt.

Kanske vore det bäst med bara "ingen åsikt" (0) och "tumme upp" (1)? Eller tre varianter; "ingen åsikt" (0), "bra" (1) och "utmärkt" (2) ?

Om detta är viktigt eller ej är avhängigt vad dessa "poäng" är tänkt att användas till vilket jag fortfarande inte har klart för mig, och därför känns det nu som om det är en funktion utan riktigt syfte. (Ja, jag har läst beskrivningen under nyheter)
 
Syftet är att vi kan presentera för en medlem vad andra medlemmar tycker om kommentarerna så att man kan få feedback och utvecklas. Dessutom så kan poängssumman användas för att lyfta fram de som bidrar med mycket genom att skriva kommentarer som andra tycker är givande.
 
Eftersom betyget är publikt så menar vi att folk synliggör sin röst och därmed kommer undvika att missbruka funktionen.
 
Jag hittar inte hur de är synliga/publika (mer än att jag ser en siffra på min personliga "Din sida"), kan jag få lite vägledning?
 
elmfeldt skrev:
Klicka på (Se röster) bredvid tummen upp/ner på en kritikkommentar.
Aha, men då måste jag veta vilken bild det handlar om och hur får jag veta det? Förlåt, men jag är lite bortkommen nu.
Jag ser att jag fått några omdömen på mina kommentarer, men det framgår inte av vem eller på vilken bild. Det skulle ju kunna röra sig om en bild jag kommenterat för många månader sedan och jag har lämnat en bra bit över 3000 kommentarer.
/Nonno
 
elmfeldt skrev:
Dock är det smidigast om rena felrapporter mailas ...

Jo, jag har förstått det.. Men i det här fallet visste jag inte om det var ett fel eller kanske en funktion under utveckling... Att länken kanske ska leda till en sida som visar hur denne medlem har kommentarsröstat eller liknande.
 
nonno skrev:
Aha, men då måste jag veta vilken bild det handlar om och hur får jag veta det? Förlåt, men jag är lite bortkommen nu.
Jag ser att jag fått några omdömen på mina kommentarer, men det framgår inte av vem eller på vilken bild. Det skulle ju kunna röra sig om en bild jag kommenterat för många månader sedan och jag har lämnat en bra bit över 3000 kommentarer.
/Nonno

Jag håller med Nonno och ställer mig i kön för att få höra svaret på frågan. Lika vimsig jag nämligen.

/Catarina
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.