Annons

Beställa kamera från utlandet?

Produkter
(logga in för att koppla)

st1

Ny medlem
Hej!

Jag har har börjat snegla efter en Fujifilm x100 och har sett att man kan beställa dem från UK för ca. 8000 inklusive frakt. Det känns ju som en ganska bra deal, men jag undrar hur man i så fall skulle sköta eventuella garantiärenden? Jag vet att vissa företag som t.ex. Apple kör på internationell garanti och att man kan lämna in produkten till valfri auktoriserad återförsäljare om något skulle hända. Är det samma sak som gäller här?

Övriga för- och nackdelar med att beställa från storbritannien?

/Erik

FujiFilm verkar ha internationell garanti normalt sett, så det ska nog inte vara något problem. De har dock bara 1 års garanti om de är inköpta i UK, 2 år om de är köpta här.
Sen kommer du ju behöva en adapter/ny kabel/ny laddare eftersom de har annan väggkontakt där ju.

FujiFilm verkar ha internationell garanti normalt sett, så det ska nog inte vara något problem. De har dock bara 1 års garanti om de är inköpta i UK, 2 år om de är köpta här.
Sen kommer du ju behöva en adapter/ny kabel/ny laddare eftersom de har annan väggkontakt där ju.

Hmm, okej. Då kanske det är värt att betala 2000:- extra i Sverige för att få längre garanti, bättre service och rätt kablar. Jag får sova på saken.

Tack för snabbt svar!

Nu i o f s har jag bara behövt nyttja garanti på kamera en gång. Det var ljusmätningen på D2H som hade pajat och garantitiden hade gått ut men det fixade Nikon gratis ändå. Mitt intryck är annars att garanti bara ges under en period då risken att den behöver nyttjas är extremt liten. Tänk på bilars rostskyddsgaranti som inte gäller mot rost utan bara genomrostning. Ganska värdelöst!

Avseende adapter är det svårt att sätta någon på en UK plugg. Däremot är de flesta laddare i europa sådana att de har sladd mellan transformator/laddenhet och väggplug och då är det bara att skaffa en sån sladd eller att använda sladd från en annan laddare. Inget större problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar