Annons

Beställa från USA!

Produkter
(logga in för att koppla)

Elin1234

Ny medlem
Hej!
Jag funderar på att beställa hem en Canon eos 70D från USA. Kommer det orsaka problem att använda den här i sverige, med tanke på laddning, batterier och dylikt? Är det något annat problem som kan uppstå? USA har ju bland annat inte samma uttag som vi har.

Tacksam för snabbt svar!
 
Förutom de kostnader som kan tillkomma så är enda skillnaderna att du behöver köpa någon form av omvandlare eller en helt ny laddade för att kunna ladda, och att du inte kommer kunna ha svenska som menyspråk.

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk
 
Man har precis andra uttag, andra hål i väggen i USA. Men som skrevs här, det räcker med en standard adapter. Samma problem gäller om man köper batterier i eller från USA (med laddaren alltså).
Jag köpte en Olympus E510 i USA för många år sedan. Jag vill minnas att den hade svenska menyer. Om inte annat går det med största sannolikhet att ladda ner.
Men, frågan är vad man tjänar, om man inte köper den på plats och "smugglar" hem den. Det blir skatt, moms och tull att betala vid införseln till Sverige, som äter upp det mesta av vad man "tjänar".





//Göran
 
Finmaskigt nät

Man har precis andra uttag, andra hål i väggen i USA. Men som skrevs här, det räcker med en standard adapter. Samma problem gäller om man köper batterier i eller från USA (med laddaren alltså).
Jag köpte en Olympus E510 i USA för många år sedan. Jag vill minnas att den hade svenska menyer. Om inte annat går det med största sannolikhet att ladda ner.
Men, frågan är vad man tjänar, om man inte köper den på plats och "smugglar" hem den. Det blir skatt, moms och tull att betala vid införseln till Sverige, som äter upp det mesta av vad man "tjänar".





//Göran

Ja, tullens garn fångar det mesta - jag köper en hel del vinylskivor från USA och t.o.m. dessa tullas nästan varje gång. De kan slinka igenom, men en dyr kamera lär inte göra det. Värdet måste ju anges för fraktförsäkringarna, så de ser detta direkt.
Så såvida du inte har någon "kurir" så tror jag vinsten blir marginell.
Laddaren, däremot, kan kopplas via en adapter för ett par tior från t ex Kjell&Co o att de har 60Hz i USA spelar ingen roll.

Bästa ...

//j
 
Nej, det räcket med en enkel adapter för ett par tior. Och jag skulle bli förvånad om kameran bara kunde engelska.

Canon har ju sina olika regioner, där samma kamera heter olika saker. Vet dock inte om det bara gäller de enklare modellerna? Min 550D (Kiss x4) köpt från Hongkong har inte svenska som menyspråk.

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk
 
Canon har bara olika benämning på de enklaste kamerorna i xy0D, XY00D klasserna och 100D. X0D serien och uppåt har samma benämning i USA och Sverige. Däremot tror jag inte att det lönar sig. Då man lagt på momsen och tullen är inte mycket kvar av vinsten. Priserna i USA resp Sverige har hunnit anpassa sig till valutan. Annat var det de första åren efter dollarn fallit. Vissa yrkeskameror och supertelen kan fortfarande löna sig men frågan är om man vill vara utan garanti på dessa.
 
Såhär torde laddaren se ut om man köper den i Amerika.
Om du känner dig trygg i att montera själv så har Kjell en adapter du kan sätta på valfri svensk el sladd.

Men som sagt, den Europeiska garantin går du miste om. Hade själv hellre köpt en begagnad i sverige som har 'provkörts' av säljaren.
 
Det är inget problem att montera en adapter till USA laddaren. Vissa som säljs här har höga kanter på hon-sidan av adaptern till Europaadaptern som kan behöva skäras av men den plasten klipper man av på 5 min.
 
Om du handlar över nätet och skeppning sker med UPS, DHL eller motsvarande, multiplicera det amerikanska priset med c:a 1,27, d.v.s. moms/tull.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.