Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beställa från Really right stuff

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Har funderat på att beställa direkt från Really right stuff. Någon som vet vilka regler som gäller för tull och moms. Tänker köpa stativ, kula och plattor.

Oj,oj så dyrt det blev!

Jag har aldrig köpt där i från, men att handla från amerika har avhandlats i flera trådar här på sidan.
Trots det så tänkte jag själv inte mig för när jag köpte ett panoramahuvud från US.
Jösses, vad jag blev skinnad när jag glad i hågen skulle hämta mitt paket.
Porto i Sverige + Moms + Tull = nästan tusen spänn för dom simpla Alu-bitarna jag redan betalt jäkligt mycket för :(

Så, tänk dig för, kanske det går att handla från "inom EU", det blir avsevärt mindre överraskning.

Jag har aldrig köpt där i från, men att handla från amerika har avhandlats i flera trådar här på sidan.
Trots det så tänkte jag själv inte mig för när jag köpte ett panoramahuvud från US.
Jösses, vad jag blev skinnad när jag glad i hågen skulle hämta mitt paket.
Porto i Sverige + Moms + Tull = nästan tusen spänn för dom simpla Alu-bitarna jag redan betalt jäkligt mycket för :(

Så, tänk dig för, kanske det går att handla från "inom EU", det blir avsevärt mindre överraskning.
Ok, tack. Var lite osäker då det, som jag har för mig, skiljer i kostnader beroende på vilka produkter det handlar om.

Ett alternativ du kan kolla in är Goecker. Jag köpte en BH-55 från dom (den finns även i lager nu), blir lite dyrare än att köpa direkt från RRS. Å andra sidan levererade Goecker snabbt, och trots att jag inte hade handlat från dem tidigare så fick jag betala via faktura.

Har köplusten återvänt..? ;-)

Det går hur fint som helst att beställa direkt därifrån. Om jag inte tar fel är det 6 % tull och 25 % moms på allt inkl. frakten.

Hittar du det trots allt billigare i EU är det bara att gratulera, men det skulle förvåna mig.

Jag har köpt alla mina RRS-prylar (stativ, kula, kameraplattor, mm) direkt från RRS i USA. Man får givetvis betala tull och svensk moms när man hämtar ut paketet. Det skulle förvåna mig också om du kan hitta det billigare inom EU.

RRS är lite speciella så till vida att de inte har några återförsäljare, de säljer allt genom sin egen webshop. Alla butiker som säljer deras prylar köper dem alltså till samma priser som du och jag.

Även Scandinavian Photo säljer RRS (men inte på hemsidan), liksom www.cameranu.nl i Holland.

Blir ju lite billigare men inte mycket. Gjorde en snabb jämförelse om man köpte ett Gitzo 3531 lsv på Optipod med snabbfäste två plattor och en BH 55. Skulle bli ca 3000 kr dyrare från optipod. Men eftersom vi snackar ca 15000-16000 kr så tycker jag det är en rätt liten skillnad. Jämförelsen gällde om jag köpte ett likvärdigt RRS stativ istället för Gitzo.

RRS är lite speciella så till vida att de inte har några återförsäljare, de säljer allt genom sin egen webshop. Alla butiker som säljer deras prylar köper dem alltså till samma priser som du och jag.
Det sista är ju inte självklart. Kan vara så för RRS, men även om ett företag inte har återförsäljare kan ju köpare förhandla sig till mängdrabatter.

Det sista är ju inte självklart. Kan vara så för RRS, men även om ett företag inte har återförsäljare kan ju köpare förhandla sig till mängdrabatter.

Förvisso. Scandinavian Photo får dock inga rabatter enligt min kontakt där och vad jag kunnat läsa på utländska forum är det ingen annan som får det heller. Men visst är det möjligt att det förekommer.

Jag hämtade just ut en RRS-platta till min NEX och åkte naturligtvis på tull och moms. Och en "avgift" på 100:- som Posten haft mage att ta ut!!! Är det verkligen lagligt att ta ut en avgift på frakt som jag redan har BETALAT? Vad täcker den avgiften och varför är ens Posten inblandade när det är USPS som skickat varan från USA? Jag har inte bett om detta och det bryter mot det avtal som jag skrivit under genom att godkänna ordern och dess kostnader från säljaren.

Sånt här gör mig skitförbannad. Jävla kommunistland:-((

Jag hämtade just ut en RRS-platta till min NEX och åkte naturligtvis på tull och moms. Och en "avgift" på 100:- som Posten haft mage att ta ut!!! Är det verkligen lagligt att ta ut en avgift på frakt som jag redan har BETALAT? Vad täcker den avgiften och varför är ens Posten inblandade när det är USPS som skickat varan från USA? Jag har inte bett om detta och det bryter mot det avtal som jag skrivit under genom att godkänna ordern och dess kostnader från säljaren.

jag köpte metalic papper från usa o åkte dels på moms samt 100 kr som dom kallade postens avgifter så jag får väl säga grattis :-(
för mig så är momsen avdragsgill o avgiften en kostnad om jag inte minns fel. På mitt belopp som var närmare 3000 kr så är inte 100 kr så stor procentuellt men för dig så borde det vara rätt högt för plattan kan inte kosta så mycket. Jag köpte mina rss grejer från goecker inte billigast men rätt bekvämt. Mitt paket kom med us airmail.

US Postal Service har inga brevbärare eller kontor i Sverige, därför samarbetar de med svenska posten. Avgiften tar posten ut för att förmedla din tull- och momsbetalning till staten. Inget konstigt med det, ingen arbetar väl gratis.

Företaget Goecker http://webshop.goecker.se/web/guest säljer också RRS prylar. Priserna i webbshoppen visas exkl moms, men lägger man de i varukorgen så ser man vad det kostar inkl moms.

/Gunnar

som sagt det var där jag köpte mina grejer. Nu kör jag inte canon längre o har en släde till 5d mark 2 köpt för 1493 o den passar till KULA BH 40 LR. Den kan ni få utan postens avgift ;-)
Pris 895 kr 40% rabatt ;-) sorry för lite ot

US Postal Service har inga brevbärare eller kontor i Sverige, därför samarbetar de med svenska posten. Avgiften tar posten ut för att förmedla din tull- och momsbetalning till staten. Inget konstigt med det, ingen arbetar väl gratis.
Jo, det är skitkonstigt. Jag har inget emot att betala tull och moms, men jag har INTE lust att betala nån jävla "avgift" till Posten som jag inte ens har bett om inblandning från. Allt är betalt när jag köper prylen, så var framgår det att det tillkommer 100:- i påhittad avgift? Jag funderar starkt på att gräva lite i det här, för det kan fan inte vara lagligt. Posten är sedan 2009 inte statlig, så jag förstår inte varför jag ska betala till ett jävla utsugarföretag som dessutom har skitusel service som jag återigen inte bett om.

Jo, det är skitkonstigt. Jag har inget emot att betala tull och moms, men jag har INTE lust att betala nån jävla "avgift" till Posten som jag inte ens har bett om inblandning från. Allt är betalt när jag köper prylen, så var framgår det att det tillkommer 100:- i påhittad avgift? Jag funderar starkt på att gräva lite i det här, för det kan fan inte vara lagligt. Posten är sedan 2009 inte statlig, så jag förstår inte varför jag ska betala till ett jävla utsugarföretag som dessutom har skitusel service som jag återigen inte bett om.

Har du läst vad RRS skriver ang. International Shipments?
" All packages ship with tracking and insurance. Costs vary per country, and final ship costs depend upon final package weight and value. Ship costs include carriage and insurance only; customer is responsible for any duty or tax-related costs. Please include your VAT ID number (when available) in order to support import clearance. After your package ships, you will receive an email that includes the ship method and package tracking number. Agents may or may not charge a clearance fee for handling the customs procedures."

min tjej brukar skicka saker till tex thailand o där har det aldrog kostat något extra att hämta ut paketet, däremot så kostar det jä...ligt mycket att skicka det från sverige. Posten har väl knappast blivit bättre, först så avskaffar dom alla postkontor det enda som är kvar är företagscenter.
så om andra länder nöjer sig med att portot är betalt från ursprungslandet så kan vi konstatera att posten vill göra en extra hacka, och jag skulle inte vara ett dugg förvånad om den hade ett avtal med ersättning på alla utländska paket redan utöver deras (avgift) som det diskuteras här.

Om inte posten tog hand om dina grejor, hur skulle du fått dem då? USPS har ju ingen utdelning eller verksamhet här i Sverige. Och Posten är statlig. Staten är ägare. Vem trodde du ägde Posten?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar