Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskära med egen form

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur menar du? Du vill inte beskära i en rektangel utan i en mer fri form? Det går, om du låter bakgrunden vara genomskinlig (gif,png) eller en färg (jpg). Har du ett exempel?
 
jag vill kunna göra en bild eller i detta fall ett lager tex stjärnformat eller hjärtformad. en kakform typ.
 
Gör en markering som har den formen du vill ha, gör en Copy eller Copy Merged om du har flera lager. Skapa ett nytt dokument, det nya dokumentets dimensioner blir automatiskt de dimensioner ditt urklipp har. Tryck sedan bara Paste. Du kan också använda en lagermask för att göra detta och det finns en del andra sätt också.
 
Men om man vill ha en färdig form går det inte? Jag är inte så bra på att själv få markeringen på så sätt jag vill.
 
Du kan ju använda Pen tool för att skapa Custom Shapes, följer med en hel del olika med PS. Sen gå in i palletten Paths, markera shapen och välj make selection, voila så får du din kurva som en markering. Easy pie : )
 
Jag jobbar själv med den engelska versionen, men undervisar i den svenska för det mesta. Men jag lyckas ändå aldrig komma ihåg vad allt heter på svenska : ).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.