Annons

Benq 24" SW240 tillsammans med Mac Mini 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)

Swansea90

Aktiv medlem
Hej, jag har en överfull och därmed trög MacBook Pro från mitten av 2012 och är nu i stort behov av en betydligt bättre skärm OCH en dator (Apple helst) därtill.

Har redan en kalibrator (Spyder5Pro) och kommer att sitta nära skärmen vilket gör att jag tror det räcker med en 24-tummare (och så är det relativt låga priset intressant förstås!).

I Martin Agfors recension här på Fotosidan skriver han att "Skärmen kan ta emot och hantera 10-bitars färg, något som dels kräver att datorn faktiskt kan skicka det och att du är ansluten via Displayport."

Kan då den senaste Mac Mini (2018) Core i3 8GB 128GB SSD vara ett bra val för mig? Kan det t o m vara vettigt att lägga till ca 3600:- för att få Intel i5 och större SSD-minne?

Kommer jag att behöva en specialkabel för att få datorn och skärmen att fungera ihop?

Väldigt tacksam för snabba svar, om möjligt!

/Susanna (Swansea90)
 
Glöm 10-bitars färg om du inte ligger med state-of the-art utrustning. Det tillför inget mervärde. Satsa på en bra färghanterad skärm till din MacMini istället.
 
Glöm 10-bitars färg om du inte ligger med state-of the-art utrustning. Det tillför inget mervärde. Satsa på en bra färghanterad skärm till din MacMini istället.

1. Vad menar du med "state of the art" utrustning, menar du fotoutrustning i övrigt?

2. Jag har ännu inte köpt en Mac Mini! :)

3. Är inte skärmen tillräckligt bra, menar du?
 
1. Vad menar du med "state of the art" utrustning, menar du fotoutrustning i övrigt?
Det bästa som finns att få tag på. Datormässigt tänkte jag på.

2. Jag har ännu inte köpt en Mac Mini! :)
Men det gör du snart!

3. Är inte skärmen tillräckligt bra, menar du?
Vilken skärm talar du om?
Edit: Sorry, det är jag som är virrig. Benq-skärmen är säkert helt OK, jag har ingen erfarenhet av den. Själv kör jag Eizo.
 
Kan då den senaste Mac Mini (2018) Core i3 8GB 128GB SSD vara ett bra val för mig? Kan det t o m vara vettigt att lägga till ca 3600:- för att få Intel i5 och större SSD-minne?

Vilka program ska du jobba i?
Jag köpte i5an med 16GB RAM och 256GB SSD och jag kan varmt rekommendera den! Ett tips är att samtidigt uppgradera RAM till minst 16GB. Det kostar 2200:- extra. Men det kommer kosta mer att uppgradera RAM i efterhand eftersom datorn mer eller mindre måste skruvas isär i molekyler för att uppgradera minnet. Vill man inte göra det själv (och därmed förlora garantin) så kostar det säkert 1000:- i arbetskostnad + priset för minnet.

När det gäller skärmen så kan jag för lite för att kunna uttala mig om humida den är bra eller ej. Men allt du behöver för att ansluta den är en HDMI- (1.4) kabel.
 
Tusen tack för tipset – 16 GB för det tillägget låter ju vettigt att beställa med en gång i så fall!

Jobbar mest i Lightroom och ibland även i Photoshop (prenumererar på Adobe CC). Har ännu inte börjat filma med min Nikon D750 eftersom det blir så tunga filer, men det är något jag vill testa framöver. Är inte intresserad av datorspel och streamar varken musik eller filmer när jag sitter vid datorn.

Betr. Mac Minin från 2018 står det så här på Dustins hemsida (Specifikationer – Tillhandahållna gränssnitt): "1 x hörlurar, 1 x HDMI, 2 x USB 3.0, 1 x LAN (Gigabit Ethernet), 4 x Thunderbolt 3/DisplayPort/USB-C 3.1 Gen 2". Vet inte om detta betyder att Thunderbolt 3 motsvarar eller fungerar ihop med DisplayPort ... Det är väl inte samma sak? (Försöker läsa på men tycker det är svårt att förstå dessa teknikaliteter!!) Och när jag går in på Apples hemsida och läser om denna dator ser jag inget om Displayport... Svårt!
 
Edit: Sorry, det är jag som är virrig. Benq-skärmen är säkert helt OK, jag har ingen erfarenhet av den. Själv kör jag Eizo.[/QUOTE]

@ alfin: Ok, misstänkte lite att du inte hade läst min fråga så noggrant! :)
 
Betr. Mac Minin från 2018 står det så här på Dustins hemsida (Specifikationer – Tillhandahållna gränssnitt): "1 x hörlurar, 1 x HDMI, 2 x USB 3.0, 1 x LAN (Gigabit Ethernet), 4 x Thunderbolt 3/DisplayPort/USB-C 3.1 Gen 2". Vet inte om detta betyder att Thunderbolt 3 motsvarar eller fungerar ihop med DisplayPort ... Det är väl inte samma sak? (Försöker läsa på men tycker det är svårt att förstå dessa teknikaliteter!!) Och när jag går in på Apples hemsida och läser om denna dator ser jag inget om Displayport... Svårt!

Det är rörig. Men enkelt uttryckt så ger denna Thunderbolt 3-kontakt möjligheten att ansluta just Minidisplayport-skärmar, USB-C-hårddiskar, Thunderbolt-tillbehör mm mm, ur en och samma kontakt.
Men eftersom din tilltänkta skärm kan köras via HDMI så är det den enklaste vägen att gå. Då behöver du inga dyra adaptrar utan endast en enkel HDMI-kabel. Billigt, enkelt och bra.
 
Edit: Sorry, det är jag som är virrig. Benq-skärmen är säkert helt OK, jag har ingen erfarenhet av den. Själv kör jag Eizo.

@ alfin: Ok, misstänkte lite att du inte hade läst min fråga så noggrant! :)
Jag kommenterade i huvudsak din fråga om 10-bitars färg. Vilken skärm och vilken dator du ska ha är lätt att besvara; Köp det bästa du har råd till!
 
Set går inte att uppgradera den SSD-disk som sitter i datorn. Den är fastlödd så välj en SSD på 256GB.
Externa diskar går lätt att ansluta över usb-c eller Thunderbolt 3. De anslutningarna erbjuder höga hastigheter som gott och väl räcker till.
 
Set går inte att uppgradera den SSD-disk som sitter i datorn. Den är fastlödd så välj en SSD på 256GB.
Externa diskar går lätt att ansluta över usb-c eller Thunderbolt 3. De anslutningarna erbjuder höga hastigheter som gott och väl räcker till.

Tack för infon! Får fundera på detta, blir ju betydligt dyrare. Men skärmen, är den helt kompatibel med endera Mac Mini från 2018? (Alltså med tanke på att få ut det bästa möjliga från Benq-skärmen... Jag vill ju hellre ha en Eizo eller Benq-skärm än en iMac-skärm... och Apple vill jag ju helst hålla mig till, som sagt.)
 
Jag vill ju hellre ha en Eizo eller Benq-skärm än en iMac-skärm... och Apple vill jag ju helst hålla mig till, som sagt.)
Benq är väldigt mycket bang for the bucks. Min iMac rasade för ett tag sedan efter lång och trogen tjänst, nästan tio år. Eftersom Apple inte kom med nya iMacar i år, och jag kunde inte vänta, valde jag mellan nya Mini och en bärbar. Det blev en MacBook Pro och en Benq SW2700PT. Sedan ville jag gärna köra dubbla skärmar, så det blev även en Philips. Inte fullt så bra specad som Benq, men bra till allt annat som menyer i Photoshop, surf och sådant. Den har dessutom usb-c, vilket gör att den både laddar och driver datorn. Jag behöver alltså inte nätkabeln till MacBooken. Så jag skaffade ytterligare en Philips, till studion. Ju färre sladdar desto bättre.

Både den Benq du nämner och SW2700PT finns testade här på Fotosidan.
 
Tack alla, nu har jag lagt en order på min första Benq – bra pris på Scandinavian Photo just nu (inklusive hood)! Återstår nu att se hur mycket jag kan lägga på en Mac Mini 2018, och hitta tangentbord och mus!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.