Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver verkligen lite synpunkter 350D vs. D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Venom

Aktiv medlem
Tjena!!

Var för ett tag sedan inne på en 20D men det blev inte av då jag insett att jag inte riktigt kan backa upp en sådan kamera finansiellt med fina tillbehör.

Jag blev jätteglad nu när jag såg att det kommer en nybantad version som möter mina krav, som dessutom ligger i bra i pris.

Men som vanligt så har man fått lite huvudbry, det är så att in England kan man få tag på D70 med 18-70 linsen för runt 8000. Anledningen till att priset är så lågt är att man får tillbaka 100 pund från Nikon själva ungefär samma som Canon hade för 300d:n.

Det jag tänkte fråga är vad tror ni!

Vilken tror ni verkar vara klokast att satsa på, skall tillägga att jag inte äger nånting från någon a v systemen.

Köper jag Canonen så blir det med Tamron 28-75:an om ekonomin tillåter annars med Canons 50/1.8, till en början. Båda paketen kommer i alla fall att utrustas senare med något "större" zoom objektiv.

Jag vet att 350D inte kommit ut men än jag har försökt luska lite på det själv, och vetat sedan tidigare att D70 är en kanoners kamera och nu till ett sådan förmånligt pris gör den ännu mer attraktiv. Men erbjudandet gäller tyvärr bara fram till 31:a Mars och man vet inte ju inte om det hinner kommer fram tester och dylikt innan dess.

Så nu vänder jag mig till er och frågar efter tips och råd, hur nu själva skulle gjort i samma situtation eller om någon kanske rentav är i samma sits.

Tack på förhand

Maziyar
 
Känn på kamerorna! Du kan få ut mycket bra bildkvalitet ur båda. Köp den som ligger bäst i handen.
 
350D har väl främst två fördelar över D70. Högre upplösning och spegeluppfällning.
Den högre upplösningen är ett plus i kanten, men gör ingen JÄTTEskillnad.
Spegeluppfällningen gör skillnad på vissa slutartider, framför allt med långa teleobjektiv eller vid extrema närbilder. Det kan alltså vara en fördel, men behöver inte vara det, beroende på vad man fotar.

Storleken kan ju varabåde en fördel och en nackdel, likaså vikten. 350D är ganska mycket mindre och en del lättare. Lite mer vikt kan göra det lättare att hålla kameran stabilt, men är tyngre att släpa på.
Storleken beror ju på hur stora händer man har. På mig sitter D70:n som gjuten i handen. Jag har svårt att tro att 350D skulle vara särskilt bekväm för mig.

D70:n har åxå några fördelar över 350D. Den har spotmätning, snabbare blixtsynk, två inmatningshjul, möjlighet att ladda upp egna tonkurvor i kameran.
Den allmänna uppfattningen om man läser på dpreviews forum är att matrismätningen på D70 är bättre än på 20D, och den på 350D är troligen inte bättre än den på 20D.
Att Nikon har ett litet övertag vad gäller blixtsystemet verkar åxå de flesta vara ganska eniga om.

En till fördel med D70:n är att du får med ett bra kitobjektiv som även ger vettig vidvinkel. Det förlorar du med Tamronen, som annars är ett bättre objektiv än Nikons 18-70.

Sedan finns det väl för och nackdelar ang. optik osv i de båda systemen. Det finns det oändligt mycket info om här redan, om man söker lite.
 
350D har även vertikalgrepp som tillbehör, vilket D70 saknar.

350D har oxå betydligt mindre brus.
 
Fast mycket av de färgblotchar som man kunde se på 300D och 10D finns kvar. Redan på ISO800 börjar man kunna se de röda och gröna blopparna här och var. Bruset verkar vara snyggare på 20D om vi ska jämföra Canonerna.
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
350D har även vertikalgrepp som tillbehör, vilket D70 saknar.

350D har oxå betydligt mindre brus.

Det finns vertikalgrepp till D70, dock inte nikon orginal, utan ett anat företag som har tillvärkat ett eget, kommer dock inte ihåg vad företaget heter. Men det ser ut some ett vanligt vertikal grepp ala nikon men med sladd kopplad till kameran. Lite kasst med en sladd men det sägs att det funkar bra. Såg detta på nikonians.org om jag inte minns fel (en länk till produkt specifikation) Ska försöka leta reda på detta och skriva in länken på forumet.
 
Harbortronics heter de. http://www.harbortronics.com/
Deras grepp har dock inga inmatningshjul. För att få "dubbeltryck" så måste man, som du säger, ha en kabel mellan grepp och kamera. För att kunna använda denna måste dock kameran byggas om.
Utan ombyggnaden används IR, vilket gör att man får samma funktionalitet som med fjärrkontrollen. Ingen möjlighet att förfokusera alltså.

Så deras grepp är mest användbart för att få "mer att hålla i" och inte så mycket för just att kunna hålla kameran vertikalt.
 
Ja du vet ju mer o det än mig, som synes. Tyckte det var ganska bra för att vara "pirat" ändå, lite fiffigt? Hade ingen aning om att det var så att man behövde bygga om, Känns ju kanske inte så attraktivt. Tack för svaret angående detta! :)
 
Tjena!

Jag vill hemskt gärna tacka föra era synpunkter, och ville bara säga att jag bestämt mig för att det blir en 350D.

Den har det jag behöver och troligen lite mer där till, just storleksmässig så tror jag den kommer passa mig hyfsat då jag inte har så stora labbar.
Det var ett svårt val men jag känner att jag vill köpa in mig i Canons system med, är ju inte bara kamera man köper som sagt.

Jag beställde just en Canon 50/1.8 II från Hong Kong, och skall beställa ett 1GB Extreme III, sen får det vara nog för tillfället för mig. Men det blir en Tamron 28-75 till sommarn i alla fall.

Än en gång tack för era synpunkter, och tankar hoppas jag snart kan leverera lite bilder med :D

/Maziyar
 
Är helt ny här men har snokat runt en hel del och letat efter tips i val av kamera. Har mer eller mindre haft ångest inför valen mellan en D70 och en 350D... Efter mååånga funderingar så föll valet idag på en 350D, trots att jag har två Nikon AF-objektiv som hade passat D70:n.

Varför gjorde jag som jag gjorde? (Vet inte om jag gjorde "rätt")
1. Storleken
D70:n kändes för stor för min del, 350:n kändes som den var gjord för mina händer

2. Känslan
Första gången jag höll i D70:n så blev jag besviken. Min gamla F601:a känns bra mycket mer gedigen och trevlig att hålla i. 350:n kändes trevligare, inte perfekt, men på något viss bättre.

3. "Timingen"
D70-n har funnits ute ett bra tag och utvecklingen på digitalfronten står ju inte direkt stilla och den precis lanserade 350:n kom rätt i tiden för min del.

4. Känns som Canon ligger lite längre fram i utvecklingen överhuvudtaget på digitalmarknaden, men jag kan ha fel på denna punkt.

Som Ni märkte så gick jag mest på känslan. Kapacitets- och funktionerna betydde inte speciellt mycket för min del. Det gör dock ont i mitt Nikon-hjärta att inte välja D70:n...

Tror att båda är ett bra val, så jag hade säkert inte blivit besviken på D70:n.

Det var inget lätt val, jag har lagt många timmar på nätet och det blev nästan sömnlösa nätter ;-) Men nu är det gjort och imorgon kommer jag glad i hågen att lämna fotoaffären med en liten 350 runt halsen :)
 
Edenholm skrev:
1. Storleken
D70:n kändes för stor för min del, 350:n kändes som den var gjord för mina händer

2. Känslan
Första gången jag höll i D70:n så blev jag besviken. Min gamla F601:a känns bra mycket mer gedigen och trevlig att hålla i. 350:n kändes trevligare, inte perfekt, men på något viss bättre.
Vad omdömet kan variera hos oss människor...och bra är väl det kanske :)

När jag gjorde mitt val (för någon månad sen) så var just “känslan” en viktig del till varför jag valde D70n. Då fanns inte 350D utan det var mot 300D jag jämförde. Jag var dock inne hos expert förra veckan och kände på 350Dn och mitt omdöme består. 350D känns bättre än 300D men den känns fortfarande inte lika påkostad/gedigen som D70 vad gäller själva kamerahöljet enligt mig.

Storleken var inte heller något som föll mig i smaken alls. Trots att jag har små händer kändes den för liten och var inte alls bekväm att hålla i. Att de minskar vikten ser jag nåt positivt men hoppas verkligen inte att detta med att göra väldigt små systemkamerar blir någon fortsatt trend, jag tycker ergonomin är viktigare. Dessa kameror är ju ändå inget man bär med sig i byxfickan direkt :)

Snackar vi teknik/bildkvalite så verkar dock 350D vara en kanonkamera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.