Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

behöver tips? om fotografering i UVljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Ottosson

Aktiv medlem
jag har en idee om att fota en modell i UV-ljus. och skulle behöva lite tips och råd om vad man bör tänka på.

Min idee är att göra modellen lysande med hjälp av vita kläder eller vit färg i UV ljus. Om någon har erfarenhet av något sådant så skulle jag bli glad om ni vill dela med er av er kunskap.

några frågor jag har

Lämplig bakrund? (bakrunds färg som kan passa)
vilken typ av UV-lampor ska man använda?
Hur jag ska lägga upp ljuset för att få så mycket effekt som möjligt

Hasse Lundberg skrev:
Det räcker inte bara med lampa, kläderna måste också förmå reflektera UV energin.
Enbart vita kläder räcker alltså inte.

Tvättmedel för vittvätt brukar innehålla optiska vitmedel, det är de som fluorescerar när man belyser kläderna med UV-ljus (det är inte fråga om reflektion).

Det bör fungera med den typ av UV-rör som man använder på solarier, de optiska vitmedlen är ju tänkta att fluorescera av solljuset. Varning för kortvågig UV-strålning, den ger hudskador.

steinick skrev:
(det är inte fråga om reflektion).
Optiskt vitmedel (Optical Brightening Agents, OBA) är en typ av tillsats som har den speciella egenskapen att det absorberar energi i det ultravioletta området (UV), vilket är utanför det synliga spektrumet, för att sedan återge det i det synliga området, normalt vid dom blåa våglängderna. Människan uppfattar den blå nyansen som vit och blir alltså lurad att tro att det är vitare än vad den är i verkligheten.
Exempel på flourucerade färger är t.ex löpsedlar för dagstidningar.

Hasse Lundberg skrev:

Optiskt vitmedel (Optical Brightening Agents, OBA) är en typ av tillsats som har den speciella egenskapen att det absorberar energi i det ultravioletta området (UV), vilket är utanför det synliga spektrumet, för att sedan återge det i det synliga området, normalt vid dom blåa våglängderna. Människan uppfattar den blå nyansen som vit och blir alltså lurad att tro att det är vitare än vad den är i verkligheten.
Exempel på flourucerade färger är t.ex löpsedlar för dagstidningar.

Om du ska leka "messerschmidt" ska du stava rätt: det heter fluorescerande färger.

Jag tycket det var onödigt med en föreläsning om fluorescens, det var inte det Fredrik ville veta.

steinick skrev:
Om du ska leka "messerschmidt" ska du stava rätt: det heter fluorescerande färger.

Jag tycket det var onödigt med en föreläsning om fluorescens, det var inte det Fredrik ville veta.
Ber om ursäkt om jag stavat fel, fluorescerande färger var du själv som tog upp.
I övrigt gjorde jag bara ett förtydligande på hur OBA och UV hänger ihop.
Sista meningen om fluorescerande färger är fristående.
Ber så mycket om ursäkt om jag trampat dig på tårna, det var inte meningen med mitt inlägg.

Det var inte stavningen jag reagerade mot, det var din förklaring på fenomenet fluorescens. Mina tår är härdade vid det här laget. ;-)

Själv använder jag Stålhätta i skorna ;-)
Vi är nog inte på samma våglängd angående OBA och Fluorescens men det får vi ta en annan gång.

Fredrik har nog fått lite att reflektera över.

Fotohälsningar
Hasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar