Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver jag en UDMA-kortläsare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Kan någon hjälpa mig med vilken kortläsare jag behöver.

Jag har en EOS 7D med ett 32gb SanDisk Extreme Compact Flash 60mb/s. Jag förstår att hög hastighet på kortet är bra för att kortet skall hinna med snabba sekveser med många bilder per sek.

Skall man också kunna få den 60mb/s från kameran till datorn eller är det USB som begränsar. Jag tycker det tar en faslig tid att ladda in bilder på datorn. Har en IBM helt okej, funderar dock på en Mac Book Pro.

Ni som har erfarenhet på detta hjälp mig, snälla!
Jag har sneglat på att köpa någon wireless-grepp som laddar in bilderna på datorn allt eftersom, det verkar smidigt men lite lyxigt när det är som hobby eller vad säger ni om det?

Tipsa Tipsa Tipsa

/Jocke
sundbergfoto.se
 
Det är stor skillnad på olika minneskortsläsare.
Att använda en av Sandisks bättre kortläsare går väldigt mycket fortare än att ladda över bilderna från kameran via USB kabel. Själv kör jag med en Sandisk extreme USB2 kortläsare men det finns med firewire som är ännu snabbare om du har FW800 i datorn. Finns även kortläsare för eSATA och kommer väl för USB3 om det inte redan gjort det.
Ska du köra Mac rekommenderar jag firewire, du kommer att häpna över hur fort det går att ladda in bilderna i en Mac via det.
Nackdelen med WiFi är att du måste ha datorn med när du plåtar, mycket nog att släpa ändå.
 
Ja.

Använder du et UDMA-kort skall du ha en UDMA-kortläsare för att få snabbast möjliga overföring till dator'n. USB 2.0 bromsar inte överföringen.
 
Satsa på Firewire, eller ett Expresscard, det gör en väldig skillnad om du har många bilder som ska över till datorn.

Trådlöst är bara att glömma, det är segt.
 
Ni har gjort min dag!

Tack för era snabba svar alltid skönt att kunna bolla med likasinnade!
Är det någon modell/märke som varmt kan rekommenderas så välkomnas länk.

:D

/Jocke
 
Hejsan

Till min MBP använder jag en Sandisk Extreme http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=170587 och med den får jag runt 44MB/sek när jag tömmer mina kort som är Sandisk Extreme 60MB/sek. Har provat en uppsjö usb-läsare men den snabbaste jag hittat läste runt 19MB/sek och det var scandinavian photos egen. Kan nämnas att jag INTE har testat Sandisks nya usb-läsare som sägs ge runt 30MB/sek.
 
Nätverksgreppet är långsammare än USB. Finessen med det är istället längre räckvidd och fler möjligheter över Ethernet, samt att man kan ha ytterligare en lagringsenhet eller en GPS inkopplad.
 
Använder du et UDMA-kort skall du ha en UDMA-kortläsare för att få snabbast möjliga overföring till dator'n. USB 2.0 bromsar inte överföringen.

Det enda sättet att få maximal fart från det kortet till datorn är med en FireWire 800 läsare.
Och en dator som har FW 800, alternativt Expresscard och rätt dator.

USB2 är, när det är som snabbast, inte lika snabbt som själva kortet.

För övrigt, även om USB2 i teorin är snabbare än FW 400.
Så är det tvärtom i praktiken.

Själv har jag en dator med "bara" FW 400.
Men jag har en läsare som klarar FW 800, och skaffat en kabel som har rätt kontakter.
Kör med den här läsaren: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=355637

(Vad det gäller minneskort så kör jag med samma som trådskaparen, fast i 16GB varianten).
 
Senast ändrad:
Du har en väldigt långsam kaffebryggare, va?

;-)

Nej, em j_vla snabb Moccamaster. Brygger en hel kanna på 10 min. Tyst, snabbt och gott kaffe.
Finns faktiskt stunder då jkag önskade att det gick snabbare o tanka över bilderna, men det är mest när jag har en full UDMA 16 GB eller 8 GB Ultra II kort, vilket inte är så ofta. Typ bara när jag har haft uppdrag och då vill jag helst inte sitta o fixa till bilderna direkt efter en jobbig dag.
Viktigaste för mig är att få över bilderna till datorn och därefter en backup på allt..

Men det är rätt skönt att ta den stunden o läsa mail, lite facebook, lite fotosidan.se, brygga kaffe.

Menar på att det finns annat man kan göra medan man tankar upp bilderna. Det är som på mitt jobb. Vissa tror att man kan glo när man fyller på vatten som tar 2 min. Själv börjar man fylla på medan jag sätter mig ner på kontoret och kollar fotosidan.se ;)

/Stefan
 
Fast ibland är det bra att stå och glo i två minuter, är man för hypereffektiv kan man bli stressad. :)
 
Jag klarar av att stå och glo en stund fastän jag har en snabb läsare.
Så vet man att bilderna ligger på disken när man vaknat ut dagdrömmen. :)
 
Tack så j*vla mycket. Nu blev jag akut kaffesugen =D


Själv har jag en King of Coffee som brygger snabbare än Mocca Mastern. Till detta kör jag på en Dörr All-In-One kortläsare. Tuggar på med 2-3MB/s. Stark korrelation mot intagen kaffemängd under dagen =)
 
Krups står på bänken - laddas med bönor och vatten
Ut på någon minut kommer kaffe eller espresso eller capucino

Julklapp från hustrun förra julen :)

Kortläsaren är billig - får ta tid - gör inget
 
Verkar som om SanDisks FW 800 har utgått?
Någon som vet vilka alternativ som finns idag vad gäller Firewire-kortläsare?
 
De bästa USB2 läsarna presterar upp till c:a 35 MB/s, FW800 det dubbla (c:a 70 MB/s). Snabbast idag är kortläsare som ansluts internt till SATA, de kommer upp i c:a 100 MB/s.

Denna jämförelse (där jag har hämtat siffrorna) kan kanske vara av intresse.
http://www.robgalbraith.com/bins/reader_report_multi_page.asp?cid=6007-9392

I min gamla Vista HP-dator hade jag en inbyggd kortläsare (IDE gissar jag) och med den fick jag ca 34 MB/s från mitt Sandisk Extreme IV UDMA som är stämplat 45 MB/s. Helt OK fart i alla fall.

Nu har jag bytt till WIndows 7 och den datorn saknar inbyggd läsare så jag plockade fram någon gammal USB-läsare och ligger nu på ca 18 MB/s vilket känns sisådär. Skall köpa något nytt och kollade då på den omfattande testdatan som du länkar till.

Addonics interna SATA läsare är duktigt snabb i hans tester. Jag blev dock lite tveksam, mitt kort levererar enligt testen 70 MB/s - det är betydligt snabbare än vad som står på kortet! Det låter för bra för att vara sant, eller kan det vara möjligt?
 
Addonics interna SATA läsare är duktigt snabb i hans tester. Jag blev dock lite tveksam, mitt kort levererar enligt testen 70 MB/s - det är betydligt snabbare än vad som står på kortet! Det låter för bra för att vara sant, eller kan det vara möjligt?

Det kan mycket väl vara sant, man mäter förmodligen med lite olika förutsättningar. Värdet enligt specifikation handlar antagligen om stadigvarande läsning (stoor fil), i testet använder förmodligen istället flera (mindre) filer. Rob Galbraith är en mycket seriös testare som har hållit på länge.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.