Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Behöver inköps tips till framkallning
- Trådstartare voitcanon
- Start datum
Laphroaig
Avslutat medlemskap
Framkallaren är en smaksak, och lite beroende på vad för film du vill framkalla. Början med någon av klassikerna (låt säga D76). Är du inte nöjd med den, testa en annan framkallare. Förr eller senare hittar man sin favorit, skulle jag tro.
Jag kör Tri-X och D76 fungerar finfint för mig.
Kolla på Photax.com
Jag kör Tri-X och D76 fungerar finfint för mig.
Kolla på Photax.com
Laphroaig
Avslutat medlemskap
D76 skulle nog fungera fint. Vill du åt riktigt fint korn ska du testa Tmax-framkallaren, som är direkt avsedd för Tmax-filmer.
http://www.photax.se/kemi/filmframkallare.htm och scrolla ner till Kodak T-Max Developer.
http://www.photax.se/kemi/filmframkallare.htm och scrolla ner till Kodak T-Max Developer.
voitcanon
Aktiv medlem
http://www.photax.se/startinfo/startinfo.htm
Typ kitet i mitten fast byta ut calben mot d76? Då har man allt man behöver för att framkalla i kemiväg?
Typ kitet i mitten fast byta ut calben mot d76? Då har man allt man behöver för att framkalla i kemiväg?
Laphroaig
Avslutat medlemskap
Jag brukar köra med samma temperatur som kemin. Kemin tempererar jag till 20 grader (en kort stund i kylskåpet brukar ge en bra temperatur). Sköljvattnet bör ligga runt 20 grader, men någon eller några graders avvikelse gör knappast skada. Jag brukar skölja några minuter under rinnande vatten, därefter får filmen ligga i vatten som jag byter med jämna mellanrum.
tokn
Aktiv medlem
Ilford washing method och möjligen lite HCA löser vattenproblemet. http://photo.net/black-and-white-photo-film-processing-forum/00TsJW
PerFogelberg
Aktiv medlem
Genom att använda HCA kan man förkorta sköljtiden avsevärt.
Laphroaig
Avslutat medlemskap
Gör så istället:
1. Köp fyra-fem behållare som rymmer en halvliter (0,5liters colaflaskor fungerar bra).
2. Fyll flaskorna med kallvatten och låt flaskorna stå till de når rumstemperatur.
3. Framkalla filmen.
4. Sköljning: Häll på första flaskan med rumstempererat vatten. Agitera ett tiotal gånger. Häll ut och fyll på med nästa flaska. Agitera dubbelt så länge. Häll ut och fyll på tredje flaskan. Agitera och lät därefter filmen stå med vatten ett tag. Häll ut och fyll på med sista flaska. Agitera och låt stå en stund. Någon droppe diskmedel brukar rekommenderas i slutet. Häll ut och häng filmen på tork.
= Ingen förbrukning av varmvatten.
1. Köp fyra-fem behållare som rymmer en halvliter (0,5liters colaflaskor fungerar bra).
2. Fyll flaskorna med kallvatten och låt flaskorna stå till de når rumstemperatur.
3. Framkalla filmen.
4. Sköljning: Häll på första flaskan med rumstempererat vatten. Agitera ett tiotal gånger. Häll ut och fyll på med nästa flaska. Agitera dubbelt så länge. Häll ut och fyll på tredje flaskan. Agitera och lät därefter filmen stå med vatten ett tag. Häll ut och fyll på med sista flaska. Agitera och låt stå en stund. Någon droppe diskmedel brukar rekommenderas i slutet. Häll ut och häng filmen på tork.
voitcanon
Aktiv medlem
Genom att använda HCA kan man förkorta sköljtiden avsevärt.
Vad är hca?
voitcanon
Aktiv medlem
Gör så istället:
3. Framkalla filmen.
Tack för tipset
PerFogelberg
Aktiv medlem
En snabbsökning på Google hittar HCA här:
http://www.photax.se/kemi/ovrigfotokemi.htm
Att inte ordentligt skölja sin film och sina kopior kommer att straffa sig i framtiden.
http://www.photax.se/kemi/ovrigfotokemi.htm
Att inte ordentligt skölja sin film och sina kopior kommer att straffa sig i framtiden.
millhouse
Aktiv medlem
Gör så istället:
3. Framkalla filmen.
Hej Johan och övriga för den delen.
Detta med sköljning av film och då främst s/v dito har diskuterats så länge jag har fotograferat.Och frågan är om det finns någon absolut sanning.Hur man kan utföra sköljningen beror på vilka möjligheter man har- alltså tillgång till vatten.Din metod har jag inte provat och den fungerar säkert bra.Själv tycker jag att det +20-+22 gradiga vattnet och jämnt rinnade under en tid ger ett mycket bra reslutat.Jag har genomgående helt klara filmer.Då använder jag sköljtidsförkortare från Tetenal=Lavaquick.Den tar oftast även bort eventuell sista "antiholoskiktet"(som är besvärande på Kodak filmer). Vad gäller det där med dsikmedel så är jag dock inte av samma åsikt som du.Dom flesta diskmedel har en regörings/slipmedel som tillsats. Detta för att just få en ren disk. Så därför blir det Photoflo eller Tetenal Mirasol 2000 Antistatic. Där jag tycker att den senare är bättre .