Annons

Behöver inköps tips till framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Hej jag skulle vilja börja framkalla lite svartvit film själv.
Det jag förstått att jag behöver är
Spiral
Dosor sköljslang
Filmhållare
Thermometer
Mätglas

Men sedan vad för kemi ska man köpa finns ju en hel djungel av dem?

Framkallaren är en smaksak, och lite beroende på vad för film du vill framkalla. Början med någon av klassikerna (låt säga D76). Är du inte nöjd med den, testa en annan framkallare. Förr eller senare hittar man sin favorit, skulle jag tro.

Jag kör Tri-X och D76 fungerar finfint för mig.

Kolla på Photax.com

Den är inte jättebillig. Samtidigt är den koncentrerad. Ska blandas 1+4 (tror jag), vilket skulle ge dig 5 liter framkallningsvätska. Det räcker till tillräckligt många filmer för att det ska bli lönsamt.

Ahha ska den spädas. På skolan så blandade de allt åt oss var bara att hälla i soppan och agitera så det hade jag noll koll på. Men d76 kan ju testa något billigt först, när man blandat ihop den hurlänge kan den stå sig i dunken?

Det är lite olika beroende på framkallare.

Jag kör med D76 och den står sig i 2-6 månader. 2 månader om flaskan (eller dunken) är halvfull och 6 månader i full flaska/dunk.

Pulver för en liter D76 vore kanske en bra början?

Byter du ut Calbe mot D76 har du exakt samma kemi som jag använder(d76 max-stop och tmax fix). Jag har framkallat åtminstone hundra rullar med den trion och har aldrig haft några som helst problem.

Ok tack för hjälpen :)

En lite fråga till: måste sköljvattnet hålla en speciell temperatur eller kan man köra med kallvatten?

Jag brukar köra med samma temperatur som kemin. Kemin tempererar jag till 20 grader (en kort stund i kylskåpet brukar ge en bra temperatur). Sköljvattnet bör ligga runt 20 grader, men någon eller några graders avvikelse gör knappast skada. Jag brukar skölja några minuter under rinnande vatten, därefter får filmen ligga i vatten som jag byter med jämna mellanrum.

Hepp där tog drömmen slut tror det kommer ta hus i helvete om man låter varmvattnet rinna en halvtimma hemma...

Gör så istället:
1. Köp fyra-fem behållare som rymmer en halvliter (0,5liters colaflaskor fungerar bra).
2. Fyll flaskorna med kallvatten och låt flaskorna stå till de når rumstemperatur.
3. Framkalla filmen.
4. Sköljning: Häll på första flaskan med rumstempererat vatten. Agitera ett tiotal gånger. Häll ut och fyll på med nästa flaska. Agitera dubbelt så länge. Häll ut och fyll på tredje flaskan. Agitera och lät därefter filmen stå med vatten ett tag. Häll ut och fyll på med sista flaska. Agitera och låt stå en stund. Någon droppe diskmedel brukar rekommenderas i slutet. Häll ut och häng filmen på tork.

= Ingen förbrukning av varmvatten. ;)

Gör så istället:
1. Köp fyra-fem behållare som rymmer en halvliter (0,5liters colaflaskor fungerar bra).
2. Fyll flaskorna med kallvatten och låt flaskorna stå till de når rumstemperatur.
3. Framkalla filmen.
4. Sköljning: Häll på första flaskan med rumstempererat vatten. Agitera ett tiotal gånger. Häll ut och fyll på med nästa flaska. Agitera dubbelt så länge. Häll ut och fyll på tredje flaskan. Agitera och lät därefter filmen stå med vatten ett tag. Häll ut och fyll på med sista flaska. Agitera och låt stå en stund. Någon droppe diskmedel brukar rekommenderas i slutet. Häll ut och häng filmen på tork.

Tack för tipset :)

Gör så istället:
3. Framkalla filmen.

Hej Johan och övriga för den delen.
Detta med sköljning av film och då främst s/v dito har diskuterats så länge jag har fotograferat.Och frågan är om det finns någon absolut sanning.Hur man kan utföra sköljningen beror på vilka möjligheter man har- alltså tillgång till vatten.Din metod har jag inte provat och den fungerar säkert bra.Själv tycker jag att det +20-+22 gradiga vattnet och jämnt rinnade under en tid ger ett mycket bra reslutat.Jag har genomgående helt klara filmer.Då använder jag sköljtidsförkortare från Tetenal=Lavaquick.Den tar oftast även bort eventuell sista "antiholoskiktet"(som är besvärande på Kodak filmer). Vad gäller det där med dsikmedel så är jag dock inte av samma åsikt som du.Dom flesta diskmedel har en regörings/slipmedel som tillsats. Detta för att just få en ren disk. Så därför blir det Photoflo eller Tetenal Mirasol 2000 Antistatic. Där jag tycker att den senare är bättre .

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar