Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med produktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Annan bakgrund?

Jag testade med rosa också, funkar de bättre? Ge gärna synpunkter. Är vinkeln "rätt"? Den ser kanske lite mörk ut?
 

Bilagor

  • kopia (3) av dscf1680_fotosidan.jpg
    kopia (3) av dscf1680_fotosidan.jpg
    16.6 KB · Visningar: 755
Om bilden ska vara säljande tycker jag , att jag för att jag ska lockas att köpa ljuset bör bakgrunden antingen vara neutral (vit, grå eller svart) eller ha en varm färgton, så jag förstår att det är en produkt som ger mig positiva vibbar.
 
Titta i en katalog med fina bilder och hämta lite tips där, det är aldrig fel att imitera proffsen tills man har lärt sig ett och annat. Vet man vad som fungerar (och inte funkar, efter egna misslyckade test) kan man lättare exprimentera med egna ideer.
 
Själva den mörkgula färgen på ljuset ser trist ut tycker jag. Den kanske skulle må bra av att livas upp lite. Jag skulle nog prova med en ganska ljus bakgrund i kontrasterande färg (mot det gula) långt bakom ljuset och förutom mjukt ljus på hela etablissemanget ha en mjuk spotlight på stearinljuset i liten vinkel framifrån. Eller något liknande för att få upp glansen lite.
Om du har photoshop finns där en massa trevliga filter man oxo kan prova, det kan bli en helt annan grej då.
Men det är bara mina teorier, jag är ju rätt så oerfaren själv.
 
Ljuset ser ju lite matt och glanslös ut, precis som vaxljus brukar göra, så en svart bakgrund tror jag skulle framhäva ljusets gula färg bättre... och så belysning som Andreas säger.

:: Susanne ::
 
Dez skrev:
En till.. Den är lite rörig till höger, men det gör inget, den ska illustrera att det är mycket komponenter inuti den här grejen.
Båda bilderna var snygga men jag gillar särskilt den här sista bilden med den blanka vita ytan som livar det hela. Snyggt jobbat! :eek:)

:: Susanne ::
 
Tack Susanne:)
Mina första produktbilder, men det kommer att bli flera. Länken ovan om ljustält m.m är väldigt bra, läs den Erik, om du inte redan har gjort det.
 
Jag testade med svart också, och mer distans till bakgrunden. Tyvärr har jag inget stativ till bygglampan så att ljuset kommer även nu ungefär från samma vinkel. På det här ljuset går det ganska bra men andra figurer funkar det inte lika bra. Kanske skulle jag balansera upp det lite från ett annat håll också.

Jag har testat med en svart bakgrund nu och tycker det funkar ganska bra. Det bryter av en del. Vit funkar inte alls. Grå kanske, men det har jag inte haft möjlighet att testa ännu. Röd, rentav vinröd, är ju kanske ett alternativ också. Det där med vitbalansen är ju ett problem också. På den här fick jag nog till den ganska bra och har sparat inställningarna. Det tråkiga är ju att jag inte kan ställa un själv. Antingen helautomatiskt eller kalibrera mot ett papper. Råformatet som fuji använder stödjer inte photoshop (inte min kopia i vilket fall) tyvärr.

Det skulle va kul och läsa lite om marknadsföring, säljande ljussättning o.s.v. Man är ju tyvärr nollstäld på området.

Här är halmkupan med svart bakgrund;
 

Bilagor

  • kopia av dscf1873_fotosidan.jpg
    kopia av dscf1873_fotosidan.jpg
    49.9 KB · Visningar: 693
Jag kikade lite i Clas Ohlson, där var många prylar helt frilagda mot vit bakgrund. Men det fanns även mycket andra fina grejer där.
 
Kul att det funkade bättre nu. Om man får för sig att trycka en katalog kan det nog va bra att frilägga den. Lite olika stileben är nog inte heller fel. Det är ju också en vetenskap i sig.

Jag ska kolla i Chlas Ohlssonkatalogen och några andra så får jag se hur det ser ut.
 
Lite rörigt här, men jag vill ge tips om vaxljuset.

Samla ihop fler och plåta hela gruppen så att det blir lite stämning, det är väl köplust som ska skapas? En bild på vaxljus behöver inte visa detaljer på samma sätt som en bild på ett samlarföremål eller något annat där designen är viktig. Visst är designen av betydelse för detta ljus, men den framgår tillräckligt i en gruppbild och borde få stå tillbaka för bildens säljande syfte.
 
Powershooter skrev:
Köp en tvättkorg Jäll på Ikea, så har du ett bra ljustält.

Jag köpte precis en sådan idag. Vit transparent förstås (den finns i svart också, lär inte funka lika bra som ljustält). Nu till min fråga: Finns det något smart sätt att få tvättkorgen Jäll att hålla sig öppen då man lägger den ned? Tyngdlagen tycker att den ska vara stängd då.

Förtydligande, jag är inte dum. Jag förstår att en pinne monterad på lämpligt sätt mycket väl klarar av att hålla korgen öppen, det är den lösningen jag använder nu: En grövre blompinne och lite tejp. Vad jag är ute efter är en riktigt smart lösning, just som idén att använda Jäll som ljustält.

Min lösning är inte speciellt praktisk, eftersom man måste ta bort tejpen och klistra dit ny varje gång man vill stänga eller öppna korgen. Jag förvarar gärna min tvättkorg ihopfälld då den inte används.
 
Jo, det går förstås, men då blir hela konstruktionen lite instabil och vickar lätt. Jag har läst om hur du har löst det problemet, och det verkar vara ett bra sätt. Jag vill dock inte ge upp tanken på att ha korgen liggandes med benen på sidorna.
 
Nu har jag testat mig fram lite och tagit bilder till i stort sätt alla produkter. Jag köpte en tvättkorg, och två bygglampor på stativ. Så gjorde jag en reflektor av aluminium folie. Än har jag inte hjort någon grupp bild för vaxljusen, men det kommer. Tyvärr är ikéas tvättkorg för liten för det, men det finns ju andra lösningar. Jag valde att använda svart bakgrund till vaxljusen, och vit till övriga produkter. Tyvärr har jag missat lite på vitbalansen på några.

Titta gärna på resultatet och se om det är någonting jag borde förbättra. Jag tar tacksamt emot alla tips och all kritik. Bilderna ligger på www.sjodala.se. Alla bilder på sidan, samt loggan, har jag gjort.

Avslutningsvis så vill jag tacka för all hjälp som jag hitills har fått. Det har vart väldigt lärorikt och kul.
 
Sedell skrev:
Nu har jag testat mig fram lite och tagit bilder till i stort sätt alla produkter. Jag köpte en tvättkorg, och två bygglampor på stativ. Så gjorde jag en reflektor av aluminium folie. Än har jag inte hjort någon grupp bild för vaxljusen, men det kommer. Tyvärr är ikéas tvättkorg för liten för det, men det finns ju andra lösningar. Jag valde att använda svart bakgrund till vaxljusen, och vit till övriga produkter. Tyvärr har jag missat lite på vitbalansen på några.

Titta gärna på resultatet och se om det är någonting jag borde förbättra. Jag tar tacksamt emot alla tips och all kritik. Bilderna ligger på www.sjodala.se. Alla bilder på sidan, samt loggan, har jag gjort.

Avslutningsvis så vill jag tacka för all hjälp som jag hitills har fått. Det har vart väldigt lärorikt och kul.

Jag gjorde ett "ljusttält" av några bokhyllestag, lakan och häftapparat som enda verktyg. Blev en kubikmeter! Några urbilliga bygglampor på medföljande stativ fick vara ljuskälla.

Det enda jag ångrar var att jag envisades att använda min DSLR istället för min digitalkompakt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.