Annons

Behöver en billig analog kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
tjenixen!
för att göra en kort historia lång så ska jag söka en fotoutbild där man behöver ha förkunskaper om mörkrumsarbete, ja ska därför gå en kurs i detta.
mitt problem är att jag inte har en analog kamera. så jag behöver skaffa mig en kamera.
det ska vara en Nikon eftersom jag redan är van vid detta system. Kameran ska vara billig eftersom jag inte kommer använda kameran jätte mkt. ja vill ha helst ha en ny kamera(även om ja vet att man får värsting grejjer begnat)
ja har kollat lite på en Nikon F75 som verkar helt okej,tror ni att denna räcker till som för mitt ändamål?, även om ja inte kommer använda den så mkt så vill jag ju att den ska kunna ta fina bilder.
/Tim
 
Senast ändrad:
Det är väl en ok kamera för ganska lite pengar. Men jag skulle köpa beg om jag var du.
Jag fotade med en 801-s länge, bästa kamera jag haft, lite tung (inte så tung) annars toppen. F80 har jag också..lysande kamera.

Jag vet att detta inte är köp och sälj, men du kan få toppenpriser på dom kamerorna av mig för jag är helt digital nu. Annars finns liknande här och på alla säljsidor på nätet.

Mvh
Daniel
 
Som du nämner så är väl F75-F80 bra hus som även i reglage liknar den D70 du har idag. Denna likhet är skön att ha då man fotar så slipper man ju tänka på sådant. Dessutom är dessa mycket billiga på begagnatmarknaden.

Dock gillar jag min 601-a mer än min F80 och D70 på en sak - man kan ju använda bländarringen på objektivet. Nikon - varför tog Ni bort denna fantastiska uppfinning ??? Är ännu inte riktigt kompis med rattarna på den nya husen.

Köp en beg F80 och komplettera med MB-16 så blir den mer lik en D70 att hålla i, eller varför inte köpa en beg F5 .... dessa dyker ju upp på Blocket för ca 5000 då och då.
 
OldSchool skrev:
vid detta system. Kameran ska vara billig eftersom jag inte kommer använda kameran jätte mkt. ja vill ha helst ha en ny kamera(även om ja vet att man får värsting grejjer begnat)

Ja, jag vet att du säger att du vill ha en ny kamera, och att du du vet att du kan få värstinggrejjer begagnat, men om du ändå inte tänker använda kameran så mycket, varför betala relativt mycket pengar för en inte så bra kamera? Du kan ju få en otroligt bra kamera för en tusenlapp eller två om du köper begagnat.. Jag har genom tiderna köpt 5 kameror. En var ny, det var den sämsta och den näst dyraste. (Det var iofs en Minolta, vilket kanske säger en del ;-) )

Kan du lägga lite mer pengar, köp en F4 för runt 4000:- (F5 i samma prisklass är nog inte i lika bra skick), eller F-801 för en tusenlapp, om du vill ha en AF kamera. Kan du tänka dig att köra manuellt så kika på Nikon FE eller FM-2. Båda är grymma kameror för runt tusenlappen. Kolla bara så att packningarna funkar så att du inte får ljusläckage.
 
F4 eller F3

http://www.tradera.com/auction/aid_8716170



En F4,a i finare skick skulle jag sattsa på.
Jag uppskattar AF men skulle helt klart klara mig med F4,ans AF.
om du klarar dig med MF så skulle jag nog gå för en F3,,(om inte en Canon F1!)

Tror knappast den F4,an i länken går för 3000,- det tycker jag är ett bra pris för ett sådant hus.

mvh Niclas,
 
Tjenixen!ni har nog rätt det är onödigt att lägga ut pengar på en halvkass kamera,ja ska kolla in begnatmarknaden det är ingen jättebrådska med kameran. och jo en af kamera vill jag ha ingen manuel även om det är tufft:).
tipsen är allså en F4, F5, 90X, 801-S.
 
Att tänka på med F-75

Med F-75 kan man inte ställa in iso-värdet manuellt något som kan vara till nackdel i kursen (särskilt om du skulle få tag på manuellt laddad film)
 
Re: Att tänka på med F-75

Ballerina skrev:
Med F-75 kan man inte ställa in iso-värdet manuellt något som kan vara till nackdel i kursen (särskilt om du skulle få tag på manuellt laddad film)

Aha d där me iso va ju inte så trevligt, ja tror att F75:an ligger längst ner på min lista efter dessa inlägg=)

hmm en dum fråga från en digitalfotograf:) va menar du mend manuellt laddad film?
 
Film som laddas manuellt! Nä, men du kan köpa film i stora rullar och sedan ladda varje kassett själv. Då blir det billigare, och du kan själv bestämma hur många rutor varje film ska ha.

Om du nu bestämt dig för begagnat och AF, och har råd, så köp en F4. Jag har en, och jag tror att jag blivit förälskad. Passionerad kärlek vid första ögonkastet.. ;-) Nackdelen är kanske att den inte har någon inbyggd blixt som det mer amatörinriktade kamerorna har, så om du vill använda blixt får du köpa en separat SB-24 (och alla versioner efter det). Då har du dessutom inte bara världens bästa kamera, då har du även världens coolaste!
 
Martim: jo du har nog rätt eftersom ja förmodligen inte kommer använda den överdrivet mkt kan det ju va bra o ha den på hyllan som prydnad eller bara gå runt på stan med kameran å se grym ut;)
fast ja tycker 90x me batteripack ser rätt fet ut med:)
 
Senast ändrad:
"Nikon F90X, MB10, Nikkor 28-70 3,5D, SB26"
-> 2995:-

Är kameran och utrustningen i gott skick så verkar det vara ett kap!

annars kan du ju alltid kolla på
http://www.tradera.com/auction/aid_8716170

En F4 i gott skick är värd nästan 4000kr begagnad, så även om man räknar bort objektivet så kan det vara värt ett bud.

edit:
En F4 är oändligt mycket skönare att smek.. hålla i än en F90...
 
Senast ändrad:
Få kameror har gett mig ett sådant bastant intryck som en fin F4,a!
Det var på vippen att bli Nikon för mig en gång i tiden just pga F4,an;)

F90x blev jag minst sagt besviken på efter det första intrycket. Men till det priset som finns på Blocket.se just nu så är det ju ok;)

Mvh Niclas
 
Niclasfoto skrev:
Få kameror har gett mig ett sådant bastant intryck som en fin F4,a!
Det var på vippen att bli Nikon för mig en gång i tiden just pga F4,an;)

F90x blev jag minst sagt besviken på efter det första intrycket. Men till det priset som finns på Blocket.se just nu så är det ju ok;)

Mvh Niclas

jag ska fundera på en F4 som alla lovordar, annars lutar det nog mot en f80 med batterigrepp eftersom f4an kanske är lite väll stor o tung vilket iofs är skönt att hålla i men lite onödigt när ja inte ska använda den så mkt.
 
Hm. Känns det inte onödigt att köpa en av de bästa kamerorna som finns och bara använda den 2-3 ggr? Mitt råd skulle helt klart vara att köpa en f-801s med den billiga 35-70 zoomen. Det ÄR faktist en bra kamera, och objektivet är imponerade skarpt för det pris man kan få det för.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.