Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver bättre kamera än Finepix F31fd

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Hej

Min kamera fungerar rätt bra men inte ultimat. När jag fotar exempelvis fjärilar så måste jag komma inom ungefär 1 meter vilket är för nära mga gånger då man istället skrämmer fjärilen.

Har inte råd att lägga så mycket mer än 4-5.000 ungefär men vad är nästa steg och vad för kamera skulle kanske passa?

Tacksam för hjälp
 
Hej

Min kamera fungerar rätt bra men inte ultimat. När jag fotar exempelvis fjärilar så måste jag komma inom ungefär 1 meter vilket är för nära mga gånger då man istället skrämmer fjärilen.

Har inte råd att lägga så mycket mer än 4-5.000 ungefär men vad är nästa steg och vad för kamera skulle kanske passa?

Tacksam för hjälp

Det verkar inte som systemkamera med makro eller tele/mellanring är aktuellt och då finns ju en uppsjö kompakter med långzoom t ex Canon SX10 IS

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8447769

/FW
 
Hej

Min kamera fungerar rätt bra men inte ultimat. När jag fotar exempelvis fjärilar så måste jag komma inom ungefär 1 meter vilket är för nära mga gånger då man istället skrämmer fjärilen.

Har inte råd att lägga så mycket mer än 4-5.000 ungefär men vad är nästa steg och vad för kamera skulle kanske passa?

Tacksam för hjälp

Hej!

Det är lite svårt att förstå ditt behov när du talar om avståndet. Vill du hålla ett minsta avstånd på en meter för att inte skrämma fjärilarna eller har du dålig närgräns på kameran. Hur som helst borde en enkel systemkamera med en billigare telezoom lösa problemet kolla länken till blocket.

Hans

http://www.blocket.se/ostergotland/Nikon_d50_med_tva_objektiv_22983385.htm?ca=11&w=3
 
Tack så mycket för jättebra svar. Kollar för fullt på länkarna.

Hans Ö: Jag vill kunna ta bra macrobilder från längre avstånd än 1 meter alltså!

Närgränsen är nog ca 10 cm så den är helt ok som den är just nu.
 
Tack så mycket för jättebra svar. Kollar för fullt på länkarna.

Hans Ö: Jag vill kunna ta bra macrobilder från längre avstånd än 1 meter alltså!

Närgränsen är nog ca 10 cm så den är helt ok som den är just nu.

Att ta makro på avstånd av en meter är inte lätt. Mitt makro på 105mm har en närgräns på 25cm mellan objektivet och motivet, med motljusskydd blir det inte mycket kvar. Å andra sidan blir det praktiska avståndet för fjärilar kanske 50cm. Många av mina insektsbilder är tagna med 300mm och mellanring. Då har jag ett arbetsavstånd på ca 1-4m men då handlar det om helt andra pengar.

Du får helt enkelt testa i affär om brännvidd/närgräns räcker till. Ett problem med många kompakter är att makroläget bara funkar på minsta brännvidd, då måste du vara extremt nära motivet och det kan också vara bökigt att styra bländaren för kort skärpedjup.

En fördel med Canon-kameran jag nämnde tidigare är den extrema brännvidden i teleläget vilket borde göra att du kan komma hyfsat "nära" motivet och att den har vinklingsbar skärm, då blir det lätt att ta bilder ur låg vinkel.

Nackdelar är att skärpan inte är den bästa vid längre brännvidd och att största bländare är relativt liten (f/2,8-f/5,7 ) vilket gör det svårt att hålla nere skärpedjupet.

Många kompromisser att ta hänsyn till alltså.

/FW
 
Jag får gå till affären och fråga lite. Tack för informationen här den skall jag ta med mig. Har lagt upp lite fjärilsbilder i mitt album nu så det är ungefär sådan här kvalitet jag vill ha på bilderna fast att då kunna ta dem på lite längre avstånd. Antar att det inte behövs macroanvändning i alla lägen med en bättre kamera? Med min (Finepix f31 fd) måste jag ha det i alla lägen om det skall bli skärpa.
 
Har varit på Media Mrkt och blev rekommenderad Samsung WB550 (10xZoom)
och Casio EX-FH20 (20xZoom). Hon i affären tog en testbild med den sista och det såg bra ut men har ngn några erfarenheter av dessa kameror?
 
Makrofoto = systemkamera

Om det är makrofotografering du är ute efter, så är det väl bara att skaffa en systemkamera med makroobjektiv + stativ... / mvh FiCa1
 
Fujin bra på mycket annat

Att plåta fjärilar är nog inte Fuji F30fd:s starkaste sida, men dess egenskaper i dåligt ljus är bättre än det allra mesta i kompaktkameraväg! Så behåll Fujin för fotande i dåligt ljus åtminstone till dess att du är nöjd med efterträdaren.

Jag bytte från F30 till Fuji 200 EXR sen min F30 råkat ut för en smäll, men funderar allvarligt på att låta reparera F30 för att ha en kvällskamera. 200EXR har fördelar om ljuset räcker.
 
Finn Calander: Jag uttrycker mig kanske fel. Sorry. Vill kunna ta skarpare bilder på längre avstånd. Idag använder jag Makrofunktionen på kameran på ca 1 meters avstånd som är gränsen. Skulle vilja ha bättre zoom eller kunna använda makrofunktionen på längre avstånd.
 
Jag har en LX3 som tar ungefär identiska fjärilsbilder som min D2X med 70-200/2.8VR +TC17. I ena fallet ett par cm och med telet 1 meter.

Tror att du måste överge kravet 1 meter om du önskar bildkvalitet samt lågt pris. En långzoom är ingen bra macrolösning för insekter/fjärilar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.