Annons

Behöver argument ...!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Behöver en sista knuff i rätt riktning!

Söker argument för att gå från en Minolta A1 till en Nikon D70. Jag tar många bilder utomhus på alpin skidåkning och inbillar mig att en D70 skulle vara bättre än min Minolta A1. Jag har använt Minoltan under hela förra vintern och är visserligen nöjd med kameran, men har inbillat mig att en D70 skulle göra bilderna ännu bättre. Är det så? Vad exakt blir bättre med en D70? Finns det något som blir sämre med en D70? Tänkte mig att införskaffa 18-70 objektivet till en början.

Jag har frågat om D70 i forumet tidigare så jag har sneglat på kameran förut, men lider av beslutsångest som så många före mig ...!

Tacksam för hjälp!

Snabbare seriebildstagning för actionbilderna, större omfång på sensorn. Skulle vara nog med skäl för mig. Men glöm inte konkurrenterna i den DSLR-klassen om du inte råkar sitta på en drös Nikongluggar!

Jag hade en Dimage 7i innan jag skaffade en D70. Känns inte rättvist att jämföra kamerorna, men det sämsta med Minoltan finns ej hos D70´n:

Värdelös batterilivslängd (på d70´n minst 500exp)
Elektronisk sökare, Blää! (Spegelreflex på D70)
Katastrofalt mycket brus redan vid iso400 (På d70´n funkar iso 800 alldeles ypperligt)

Förutom det här så kommer jag själv aldrig ifrån att en systemkamera är "en riktig kamera"

Om inte detta borde räcka så....

Tack för snabba svar ...!

Christer: (bra hoppbild!) Vad är prisläget på den Sigma 70-200 du skriver om?

Daniel: Jag har inte Nikongluggar sedan tidigare och inga andra heller så därför är priset + det jag läst om Nikon det som idag pekar mot en D70. Har du andra förslag?

Sigmat kostar 8100 kr på Cyberphoto, och jag har sett dem för runt 6000 kr begagnade. Mitt blir nog snart till salu...

Ola Rockberg skrev:

Daniel: Jag har inte Nikongluggar sedan tidigare och inga andra heller så därför är priset + det jag läst om Nikon det som idag pekar mot en D70. Har du andra förslag?

Njae, har egentligen inga andra förslag då jag har en D70 själv och är toknöjd. Men Minolta har ju sin nya på G dock sen finns ju pentax *istDS. Du kan ju iaf undersöka dem. Men som sagt, jag bytte från en Coolpix 5700 (som är som Dimage 7i eller så) och tittar inte bakåt...

Ola Rockberg skrev:

Titta på märkets övriga produkter och även begagnatmarknaden. Du köper in dig i ett system...

Nu har jag beställt en Nikon D70 + AF-S DX 18-70/3,5-4,5G-optik. Beställde ett extra batteri också samt ett SanDisk CompactFlash 1GB Ultra II (High-Speed) typ I (60x hastighet.

Känner någon till nåt bra ställe på nätet där man kan läsa om kamerans alla finesser?

Jag kan inte ge dig några argument att byta från A1 till D70, men väl från A1 till Minolta Dynax 7D som även den innehåller en bildstabilisering och en god uppsättning optik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar