Annons

Begränsa Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

Pixelmania

Aktiv medlem
-

Jag har sett en del bilder få uppåt 20 kommentarer, MEN på bekostnad av andra bilder som inte får några kommentarer alls.


Jag fick följande svar på ett forum varför vissa bilder inte får kommentarer.

Om du lägger upp en bild som varken får många visningar eller kommentarer så tror jag du får utvärdera det själv.


Om folk på forumet har en sådan "attityd", hur skall då nybörjare kunna utvecklas om de inte får konstruktiva förslag på förbättringar.


T.ex om någon lagt in en bild med fin solnedgång = uttjatad motiv, då är det väl bara att skriva att "bilden är fin, men tyvärr är motivet så vanligt vilket ger få kommentarer".



Istället för att en bild får 15 kommentarer så begränsas det till 5 vilket borde resultera i fler kommentarer till andra bilder som är utan kommentarer.....

.
 
Detta är ett gammalt uttjatat tema som kräver insats från redax för en förändring.
Det finns en handfull "storheter" som samlar en svans runt omkring sig vilket genererar en hel hoper kommentarer vad än bilderna har för kvalitet eller föreställer. Detta oavsett vilka pooler bilderna publiceras i.

FS fungerar inte som den säger sig vara avsett för. De enda som kan ändra på det är redaktionen men inget tycks hända. Jag hyser dock inga som helst tvivel på att redax är medvetna om problemet men inget händer ändå.
Därför är jag inte längre betalande medlem. Jag röstar alltså med plånboken ...

/Johan
 
För tillfället finns det bara en sak jag är missnöjd med här på fotosidan, det är mängden kommentarer man får, är man "känd" så verkar det inte spela någon roll vad man lägger upp för bild(inget illa menat), men är man en "vanlig" så tycks det bara bli mindre och mindre kommentarer, tyvärr.
 
En sak man kan göra är ju att själv försöka ge utförliga och konstruktiva kommentarer på bilder som har fått få eller inga kommentarer. Jag försöker göra det så gott det går och samtidigt så undviker jag att kommentera de som har fått massor redan, oavsett hur fina bilder det är fråga om.

Sen kan man ju hoppas att man själv får fler konstruktiva tips i gengäld (verkar dock inte funka så bra eftersom jag har gett mer än 3ggr så många kommentarer som jag har fått men det beror kanske mest på att mina bilder är ointressanta :)
 
De mest utjatade med dom här kommentardebatterna är att det finns en handfull "storheter" med brist på egen självkänsla och som känner sej dåligt bekräftade p.g.a. uteblivna kommentarer. Och p.g.a detta vägrar betala för ytterligare medlemskap, avbryter medlemskap, vägrar ladda upp bilder, ständiga krav på röstbegränsningar mm. Patetiskt kort sagt!

Lägg upp era vackra bilder så att andra får se dom istället för att sitta där och gnälla om kommentarer uteblir. Det finns absolut ingen som kan kräva att någon annan ska kommentera just din eller min bild.
 
Senast ändrad:
Istället för Kommentar begränsning

elbe skrev:
uteblivna kommentarer.


Varför sätter folk ut bilder på Fotosidan ?

Den vanligaste anledningen är väl att många önskar konstruktiva kommentarer för att det utvecklar bildseende och komposition.



Istället för att stoppa kommentarer vid 5 stycken så kan det ju komma upp en notis
"Mer än 5 kommentarer, vänligen kommentera andra som ej fått några tips"


På det sättet har ingen begränsning satts, utan bara en valmöjlighet att ge fler än 5 kommentarer samt en påminnelse att hjälpa andra att utvecklas som inte fått några kommentarer på bilderna.

.
 
Tja, den här debatten är ju inte ny precis...
Men eftersom den kommer upp med ganska täta mellanrum betyder det ju att något inte är bra.

Det postas helt enkelt för många bilder till FS. Bilder som enligt mitt förmenande inte har något publikt intresse och i många fall bilder som bara är "kort", kort o gott.

Enda lösningen är att det ställs högre krav på medlemmar och att syftet med sajten görs tydligare.

Ett tips: Bli medlem på photonet o photsig och pröva där. Kika på kvaliteten i förhållandet till inflödet så upptäcker du vad jag menar. Stora skillander jfrt med FS.

OBS. Detta är ingen direkt kritik mot ledningen här på FS men kanske en vink om att FS skulle vinna på att "reformeras". Så jag håller med hansen2 till stora delar.
 
Pixelmania skrev:
Jag har sett en del bilder få uppåt 20 kommentarer, MEN på bekostnad av andra bilder som inte får några kommentarer alls.

Jag skulle nog beskriva det som en tankevurpa att en avstådd kommentar vid en ofta kommenterad bild istället ger en bildkommentar på en annan mindre uppmärksammad bild.
Vi måste ju kunna erkänna att några av oss tar bilder där ingångarna är flera, det vill säga många betraktare med vitt skilda referensramar har ett utbyte av att se fotot. Tycker det vore fel att stoppa dessa fotografer.
Visst är det onödigt att ge en sextonde kommentar som bara är en upprepning av vad föregående kommentatorer sagt, om man gör det utan att komma med konstruktiva kommentarer i nya infallsvinklar. Men skulle någon medlem ta en bild som är något alldeles extra så tycker jag också det är okej att bara uttrycka sin beundran för mästerverket. Inte så att jag tillhör någon "svans", men jag bjuder gärna på lite beröm.

T.ex om någon lagt in en bild med fin solnedgång = uttjatad motiv, då är det väl bara att skriva att "bilden är fin, men tyvärr är motivet så vanligt vilket ger få kommentarer".


Jag tillhör själv dem som inte får så många kommentarer på mina bilder, och det beror till stor del på att jag inte lägger in så många nya. Omsättningshastigheten är med andra ord ganska låg på den fronten. Och jag skulle också tro att många bilder av mig inte är dåliga, men i den stora floden av bilder här på FS heller inte höjer sig över mängden.
Till de anonyma bilderna skulle FS kanske kunna införa något form av betygssystem som återfinns i Bildkritik - mjukstart. Där finns ju tre omdömen med bland annat "Bra, men jobba mer". Till de bilder kommentatorn finner anonym skulle denne kanske kunna klicka på omdömet "Bra bild, men den berör mig inte", eller "Bra bild, men den är gjord på samma sätt som hundratals andra". Omdömena till de anonyma bilderna kan man utforma så att de ger olika vink om vad som är bildens/fotografens största brist. (Just nu har jag inte så många fler förslag på omdömen.)
Tillsammans kan alla omdömen ge en indikation på vad fotografens bilder lider brist på. Om 75 procent av alla dessa snabbomdömen lyder att fotot är till förvillelse likt alla andra så kanske man kan dra slutsatsen att man härmar andra för mycket. Bara ett exempel.
Med en positiv inställning kan vi komma långt.
 
Jag skulle vilja säga så här... det postas helt enkelt för lite kommentarer.
Folk är för lata för att skriva några rader... folk tittar mest på fs.

Eller så har det klagats för mycke på "fin bild" kommentarerna så folk lagt av att skriva överhuvudtaget.

Jag tycker att det klagas över lag jäkligt mycke på fs.
 
Men det du tycker ska förändras kanske någon annan tycker precis tvärtom.
Så är det ju när det finns väldigt många medlemmar och väldigt många olika viljor.

Men jag tycker faktiskt att det skett flera förändringar här på fs sedan jag blev medlem för ca. 2,5 år sen.
Inte alla förändringar jag tyckt vart bra men man får ju anpassa sej, det är inte jag som bestämmer hur fs ska se ut.

(mitt svar här var till Martin)
 
Motivation för Kommentarer

evalisen skrev:
..det postas helt enkelt för lite kommentarer.


Det kanske behövs någon slags "morot" så att det blir fler kommentarer och tips om förbättringar på bilder.


Om de som lagt ut bild och får kommentarer kunde markera hur bra kommentaren var, huruvida den utvecklat personen som tog bilden.

Exempel på 3 nivåer av markering av kommentarer
1. Bra
2. Mycket bra
3. Mycket bra och utvecklande


Statistik kan kopplas till detta, efter varje vecka presenteras de som gett flest och bäst kommentarer = hjälpt till att utveckla och motivera andra.


MVH
.
 
evalisen skrev:
Men det du tycker ska förändras kanske någon annan tycker precis tvärtom.
Så är det ju när det finns väldigt många medlemmar och väldigt många olika viljor.

Men jag tycker faktiskt att det skett flera förändringar här på fs sedan jag blev medlem för ca. 2,5 år sen.
Inte alla förändringar jag tyckt vart bra men man får ju anpassa sej, det är inte jag som bestämmer hur fs ska se ut.
Jag tycker att det händer extremt lite för att vara Sveriges största fotosite, som dessutom har betaltjänster. Jag fattar egentligen inte vad redaktionen gör. En såhär stor sida bör hållas i trim hela tiden för att funka bra.
Det senaste som "hände" var väl uppdelningen av kritikpoolerna, och det var ju bra.
Det är klart att man som enskild person inte kan påverka särskilt mycket, men jag tycker inte att redaktionen verkar ha nån större vilja att ta tag i saker heller. Varför frågar man inte medlemmarna hur de vill ha det genom olika undersökningar?
 
Jag säger som Tomas,
vad exakt ska redaktionen göra?

Det bästa vore ju ändå att komma med riktigt lysande bra idéer, och skicka in dom som förslag.
 
evalisen skrev:
Jag säger som Tomas,
vad exakt ska redaktionen göra?

Det bästa vore ju ändå att komma med riktigt lysande bra idéer, och skicka in dom som förslag.

Men snälla Eva, läs i de otaliga diskussionerna som handlar om förändringar o förbättringar, det finns ett flertal ofta både sammstämmiga, intressanta och konstruktiva förslag. I stort sett INGET av detta har realiserats. Jag tror att många som har lagt med tid på att slipa på förslag till en attraktivare och funktionellare FS har tröttnat för länge sedan.
 
Då har förmodligen inte redaktionen tyckt att det varit så lysande förslag, om inget gjorts menar jag.


Kanske har dom också tröttnat (redaktionen alltså) och imorgon kanske fs läggs ner. ;o))))





P.S. Det var ett skämt!
 
evalisen skrev:
Då har förmodligen inte redaktionen tyckt att det varit så lysande förslag, om inget gjorts menar jag.
Jag undrar stilla vad de själva har för lysande planer. Men jag är ju en jävla gnällspik också. Förändringar är bara av ondo;-)
 
Står de förändringsbenägna i rätt proportion till alla nyttjare av FS som är nöjda?
Ibland får jag en känsla av att en kategori människor ständigt letar fel.
Istället för att se helheten och acceptera att fullkomlighet på alla plan är en omöjlighet, med så många brukare av FS, som alla har sin synpunkt eller åsikt även om de inte drar den i långbänk.

Självklart skall FS utvecklas - inget snack om annat. Ett utmärkt forum är det för både proffs och nybörjare. Men att pilla på varenda detalj för att någon är missnöjd med någonting är inte rätt väg.

Gnällspik får man lov att vara - men se upp så det inte går inflation i negativa åsikter, för då bryr sig ingen till slut.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.