Annons

Batteritid på DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

J_Plupp

Aktiv medlem
Hur är det med batteritiden egentligen på DSLR. Jag har ingen utan undrar i "preventivt" syfte, då jag går i digitala tankar.

Hur många exponeringar får man ihop? Hur mycket extra batterier har ni med er?
Hur funkar de när det är kallt? Om kameran är -10 som varmast på en vecka funkar den fortfarande då?

Jag fotograferar en del när jag är i fjällen, typ tre rullar dia om dagen. Normalt är jag ute lite drygt en vecka, ibland 14 dagar. Hur mycket batterier skulle jag i behöva till 400 exponeringar t ex?

/ Johan
 
Ett batterie på EOS 10D räcker till ca 650 exponeringar..om det är kallt så minskar antalet avsevärt, men det fungerar.
 
J_Plupp skrev:
Hur mycket batterier skulle jag i behöva till 400 exponeringar t ex?
Kör du AF och kollar på displayen ofta drar det mer. Microdrive lär dra något mer ström än CF vad jag har hört.

Har inga extra batterier till min D100, har två li-ion. Men den funkar med AA om det skulle krisa.
 
sagan skrev:
Ett batterie på EOS 10D räcker till ca 650 exponeringar..om det är kallt så minskar antalet avsevärt, men det fungerar.

Det låter bra! Min Mju-400 fixar ca 60 bilder när jag har den i UV-huset. 650 är ju lite fler. Hur mycket sämre när det är kallt?

/ Johan
 
Re: Re: Batteritid på DSLR?

Calle S skrev:

Har inga extra batterier till min D100, har två li-ion. Men den funkar med AA om det skulle krisa.

Hur många exponeringar? Ungefär...

Oftast är ju grejen att man inte har någon chans till att köpa nya eller ladda batterierna på en vecka eller så.

/ Johan
 
Re: Re: Re: Batteritid på DSLR?

J_Plupp skrev:
Hur många exponeringar? Ungefär...
Vet ärligt talat inte hur många, jag har aldrig kört slut på dem. Men som mest har jag med två batterier i greppet plåtat runt 1800-1900 bilder, och då visade batteri-indikatorn fortfarande fullt.
 
J_Plupp skrev:
650 är ju lite fler. Hur mycket sämre när det är kallt?
Svårt att säga..vid -20 var det iaf avsevärt sämre...vid -10 hälften kanske...men jag har inte testat tillräckligt för att ge några exakta siffror.
Jag har 2 st i batterigreppet..och brukar byta dem innan de e slut...totalt har jag 4 batterier och de har alltid räckt än så länge, även vid -20..men då värmde jag batterierna i fickan oxå.
 
Ok. Tack för svaren. Det verkar som om Eos 10D och Nikon D100 är två batterisnåla kameror.

/ Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.