Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp till Nikon D5100

Produkter
(logga in för att koppla)

kemy

Medlem
Jag undrar om någon har eller har testat batterigreppet BG-D5100 som finns att köpa på http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12755353 och om det fungerar bra?

Jag har råkat köpa ett tredjepartsbatteri "EN-EL14" i tron att det skulle fungera men Nikon D5100 har tydligen en funktion som ser att det inte är original och då fungerar det inte :-(
så min följdfråga blir, fungerar tredjeparts batteri i detta batterigrepp ihop med kameran?

mvh/ Kent
 
Det är verkligen en intressant fråga som jag väntar med spänning på att höra svar på.
Jag sitter med funderingen att köpa "samma" batterigrepp till min D3100 och bävar för att köpa ett extra batteri för det priset som Nikon vill ha.

Det fungerar ju så klart att köra enbart 1 batteri i batterigreppet men man skulle ju gärna vilja ha dubbel batterikapacitet när man ändå har plats för det, och tyngden av två batterier i botten kan ju göra att det känns mer stabilt att hålla.
 
Trevlig läsning.
Det till D5100 har samma tillverkare som det till D3100 och det verkar bara vara små ändringar från D3100 som varit ute ett tag på marknaden.

Skrämmande dock är Nikos_GRs kommentar långt ner:
After using it for five months it has stop providing power to the camera. The camera works though without the grip and its original battery in it.

Om han fått ett måndagsex eller ej vet man ju inte, men tråkigt att det bara höll ett halvår.
 
Killen i shoppen som jag pratade med är ju försäljare, men han påstod att han inte fått något klagomål eller så på att greppet inte skulle va bra, då skulle han inte sälja det sa han, men som sagt, han vill ju sälja, och när det kom till kritan så hade han inga som helst egna erfarenheter av greppet :) dock är jag sugen på att köpa och testa men det vore trevligt att höra om någon här på FS har testat och vill delge oss en "opartisk" bedömning.

Trevlig läsning.
Det till D5100 har samma tillverkare som det till D3100 och det verkar bara vara små ändringar från D3100 som varit ute ett tag på marknaden.

Skrämmande dock är Nikos_GRs kommentar långt ner:


Om han fått ett måndagsex eller ej vet man ju inte, men tråkigt att det bara höll ett halvår.
 
Jag hade precis lagt greppet i varukorgen på en annan sida, där kostade det $57, så tack för tipset, jag såg att man kunde kitta greppet med digital timerfjärrkontroll eller annat kul och ändå billigare än det jag hittade först, ser ut att vara samma märke också (MeiKe)

Niklas, hur länge har haft greppet? längre än ett halvår? det var nån som fick problem med sitt grepp, efter 5 månader slutade det lämna ström till kameran.

http://www.linkdelight.com/B5V-Battery-Grip-for-Nikon-D5000-with-Vertical-Shutter-+-2x-EN-EL9.html

Jag köpte mitt grepp till min Nikon D5000 därifrån och är riktigt nöjd. Känns stabilt och fungerar bra.
Såg även att dt finns till Nikon D3000/D3100 och D5100.

Tog ca 10 dagar att få hem min beställning från Hong Kong.

Kostade under 200kr inkl frakt.
 
Jag hade precis lagt greppet i varukorgen på en annan sida, där kostade det $57, så tack för tipset, jag såg att man kunde kitta greppet med digital timerfjärrkontroll eller annat kul och ändå billigare än det jag hittade först, ser ut att vara samma märke också (MeiKe)

Niklas, hur länge har haft greppet? längre än ett halvår? det var nån som fick problem med sitt grepp, efter 5 månader slutade det lämna ström till kameran.

Har bara haft mitt grepp i 3 månader men det har fungerat bra!
 
Jag undrar om någon har eller har testat batterigreppet BG-D5100 som finns att köpa på http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12755353 och om det fungerar bra?

Jag har råkat köpa ett tredjepartsbatteri "EN-EL14" i tron att det skulle fungera men Nikon D5100 har tydligen en funktion som ser att det inte är original och då fungerar det inte :-(
så min följdfråga blir, fungerar tredjeparts batteri i detta batterigrepp ihop med kameran?

mvh/ Kent

Hej
Undrar hur batteriet är kodat. Tycker det är dålig still eller finns det någon orsak.
Det har inte kommit svar på frågan om andra partsbatteri passar i batterigreppet.
MVH
Göran

Tack för tipset från Kemy om d5100 sidan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.