Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteriet och 300D...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Hur länge håller era batterier på 300D:n?

Förut har den utan problem klarat över 300 exponeringar av blandad sort, många med (inbyggda) blixten.

Men nu senast så tog batteriet slut innan jag tagit 180 bilder!

Dock hade jag innan råkat ladda ur batteriet helt och hållet innan jag laddade det.
Kan detta påverka?

Jag har totalt fotat ca 3000 exponeringar.

Samma inställningar hela tiden.

Så min fråga är, börjar batteriet tappa kraft pga att det är använt relativt mycket, eller har det med att det blev helt urladdat och göra?
Eller var det bara nått tillfälligt? (har inte hunnit plåta så många bilder ännu så vet ej ännu)
Eller är det nått fel på kameran eller batteriet?


/Jocce
 
jag utgår ifrån att du Li-ion accar och dom ska inte dö så fort.
dom har heller ingen minneseffekt som tex. Ni-mh celler har så det ska inte ha med laddningsprocedurer att göra.
prova ladda dom igen och se om det blir någon skillnad, kanske en cell håller på att ge upp?
 
Orriginalen är Li-ion accar.
Har batterigreppet/vertikalgreppet och kör med 2 stycken.. dessa vara länge. Kör jag med ett batteri bara så vara det klart längre än 180 bilder.. ligger nog osse runt 300 både med och utan blixt. Hur många jag tagit totalt vet jag inte (går det att se i kameran) men jag har haft kameran sen den kom förra året.

Å andra sidan är det nog inte riktigt bra att ladda ur dom helt, vare sig det är en sort eller en annan. När kameran säger att dom är slut så finns det fortfarande en bestämd mäng "ström" kvar i dom för att dom inte ska köras ur helt.
 
Jag har haft min 300D sedan nov förra året, jag köpte två extra batterier av märket Hähnel (nästan halva priset jämfört med Canon orig och 1300mAh istället för Canons 1100mAH) till samtidigt. Har idag tagit ca 10.000 bilder med min kamera och nog räcker batterierna för över 400 bilder (jag byter oftast innan dom tar helt slut, vill inte missa någon bild..) Och jag brukar inte stänga av kameran emellan när jag är ute fotar, den är inställd så att den går till viloläge efter 2 min inaktivitet.

/Katriina
 
Jag laddar mitt batteri i princip innan jag tar med kameran ut, dvs jag har aldrig laddat ur den. Men har inte märkt någon skillnad alls. Har tagit runt 3000 bilder jag med och ca 2000 utav dem är i nattklubbmiljö dvs två fokusblixtrar och sen en tredje till bilden och den tar runt 220 innan batteriet visar låg nivå. Låter som du fått med dig dig ett kasst batteri .... :p
 
Jag har tagit ca 8000 bilder och har inte märkt av någon avmattning av batterikvalitén.

Jag har en 1GB microdrive och en 4GB. Som mest har jag nog tagit upp emot 800-1000 bilder på en laddning (ingen blixt och mot slutet avstängd LCD för att spara batteri) utan problem.

Däremot har jag fått för mig (inga fakta här) att min 4GBdrive både drar mer ström och är långsammare på att skriva ned data till disken från buffertminnet än 1GB varianten.

Det verkar som om det är något fel på ditt batteri.

mvh

Niklas
 
Om vi bortser från ett onarmalt slitage på batteriet, så finns det flera parametrar som påverkar antalet exponeringar per laddning.

- Hur länge kameran är påslagenmellan varje bild.
- Hur mycket blixt som används
- Hur mycket autofokusering som görs.
- Hur mycket bearbetning av bilden som kameran gör.
- Hur mycket ström minnsekortet kräver
- Ljusstyrkan på bildskärmen
- Hur mycket bildskärmen används
- Hur ofta kameran startar upp

Jag har inte räknat hur många bilder jag får ut per laddning. Har passerat 10 000 bilder och har inte märkt på någon avmattning, vilket kan bero på att jag aldrig har fått slut på batteriet. Jag brukar kunna knäppa runt 160 bilder i RAW innan mina minneskort är fyllda med bilder. Oftast ladar jag batteriet samtidigt som jag tömmer minneskorten til datorn, men inte alltid.
 
Det var nog bara nått tillfälligt, laddade upp batteriet igen, och körde igen, och sen laddade en gång till, och nu håller det som innan.

Kan juh vara så att batteriet inte gillade att bli helt tömt!


/Jocce
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.