Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Barytpapper?

Produkter
(logga in för att koppla)
Wolfgang skrev:
Hur länge sköljer Du fiberpapper?
Vilken sköljmetod är bra?
Hur gör Du för att få fiberpapper slätt?
Det har väl också med tjockleken att göra och vilket märke man använder?
Mina plastpapper Ilford Multigrade IV mörknar kraftigt när de är torra. Är det normalt?
Tack på förhand för svar.


Jag sköljer 30 minuter ifall jag har tillgång till en upprättstående "archival print washer", ifall jag sköljer i balja med rinnande vatten blir det ca 45 minuter plus att jag "bläddrar" igenom bilderna ungefär var 5te minut.

En "archival print washer", där varje bild har ett eget fack och både till vatten och från vatten är bäst. Cascade washers är också "archival". Baljor och sifons är inge vidare men de är billiga.

Papprena torkar jag precis som Helena på myggnät av kraftig plast uppsänt på en ram.

Fiber papper pressar jag i en varmpress 1 minut 150 grader C. Sedan måste det ligga och kallna under böcker eller liknande annars vill de bli en svag böj, dock ej bucklighet. Efter en tid brukar det vara helt plant. Jag gör så med alla fiber papper oavsett märke och tjocklek.

Har själv aldrig märkt att plastpapper mörknat när de torkar. Fixerar du ordentligt?
 
Tack så mycket Solveig, för Ditt långa svar.
Betr mitt plastpapper, så tycker jag att jag fixera ordentligt. Jag skall skifta till perlpapper, kanske "satin" dvs halvmatt mörknar lättare.
 
Re:

Wolfgang skrev:
Hur länge sköljer Du fiberpapper?
Vilken sköljmetod är bra?
Hur gör Du för att få fiberpapper slätt?
Det har väl också med tjockleken att göra och vilket märke man använder?
Mina plastpapper Ilford Multigrade IV mörknar kraftigt när de är torra. Är det normalt?
Tack på förhand för svar.


Färdigfixerade papper samlar jag i en skål, och när jag har gjort klart antalet bilder städar jag undan på våtbänken och ordnar med toningen av bilderna. När de är tonade så börjar jag sköljen:

1. Jag sköljer först av fix/tonar-resterna som hastigast i ett par minuter. Sedan badar jag papprena i fixförstöringsbadet under nogrann agitation i ca 3 minuter(natriumsulfit/natriumbisulfitlösning men Kodak HCA går också bra). Sedan sköljer jag bilderna antingen i skål under uppsikt medan jag håller bilderna i rörelse, i 30-45 minuter, eller i en Paterson stående arkivskölj. Metoderna är lika bra om man ser till att bilderna inte klibbar ihop eller får ett lager av små luftbubblor på ytan.

2. Jag drar av överflödigt vatten från bilderna med en gummiskrapa (lätt på hand), och torkar dem i en varm press. Sköljer man för länge, eller med för varmt vatten så expanderar pappersfibrerna på sådant sätt att det blir svårt att torka dem plant.

3. Ja, fotopapper mörknar när de torkar, men det är lite olika. Man får lära sig sitt papper helt enkelt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.