Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Barytpapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Axelito

Medlem
Är det någon som har tips på några bra papperspapper/baryt för s/v. Själv har jag bara framkallat med plast och vill prova ngt nytt.
 
Detta är ett ämne för en hel artikel, men kort sagt:

Testa Ilford Multigrade FB. Det håller mycket hög kvalitet, men går inte att styra med varmtonsframkallare (det finns ett speciellt papper, Warmtone, för detta). Bildtonen påverkas inte heller av selentonare, även om hållbarheten gör det.

Kentmere gör också många papper med hög kvalitet som är värda att testa.

Till sist: fiberpapper fordrar en annan våtgång än RC om man vill uppnå hög hållbarhet.
 
Viktigt att inte glömma de kroatiska papprerna, Emaks och Varycon, emaks har jag andvänt länge, och Varycon har jag precis börjat med, jag tycker dom är väldigt bra och prisvärda, ända nackdelen kan vara att dom kan bli buckliga vid lång våttid så man måste pressa dom efterråt. Deras blanka K888 som pressas matt får en kanonyta!
 
Har använt både Ilford FB Multigrade samt Forte Polywarmtone (ett ungerskt varmtonspapper, kan köpas via Kameradoktorn).

Är mycket nöjd med Fortepappret - dock mindre nöjd med Ilford där det verkar som om bilden mörknar något när pappret torkar. Tycker att jag får bättre resultat med RC papper där.

Tänk på att FB papper ska sköljas ganska länge och att de kan bli ganska buckliga efter att de har torkat.

// npet
 
Axelito skrev:
Är det någon som har tips på några bra papperspapper/baryt för s/v. Själv har jag bara framkallat med plast och vill prova ngt nytt.



Jag anvander bara Kentmere Art DeLuxe och kanske nagon gang Art Classic om jag vill varmtona bilderna...
Riktigt bra papper men det gar inte riktig att scanna fran...

// H
 
Jag tycker att fiberpapper är överlägset plastpapper när det gäller kvaliten på den slutliga bilden. Tonerna, brilljansen,lystern etc. är vida bättre än plastpappers. Små vita fläckar från damkorn kan trollas bort med lite bläck. Små svarta fläckar kan skrapas bort med skarp kniv.

Ilford FB Multigrade är ett mycket trevligt papper som ger fin svärta och vit högdager. Selentoning 1:20 snäpper in svärtan och ger en mycket fin representation av struktur på ytor i fotografiet. Pappret är dock resistent mot split toning och blekning. Det går att brun tona, sepia tona etc.

Agfa Classic är det andra pappret jag använder mycket. Detta är något varmare, ger en svärta som lutar en aning mot brunt. Detta papper reagerar kraftigt på tex split toning med selenium, brun toning etc.

Alla fiberpapper ger en något mörkare bild efter att de torkat. Jag räknar med ca 10%. Men för att vara säker måste man torka sina provlappar tex. i mikrovågsugn innan man bestämmer sig för exponeringstiderna. Plastpapper har inte den egenskapen.

En klar nackdel har fiberpapper, det behöver pressas efter torkning. Pressar är mycket dyra!
 
Soli skrev:

Alla fiberpapper ger en något mörkare bild efter att de torkat. Jag räknar med ca 10%. Men för att vara säker måste man torka sina provlappar tex. i mikrovågsugn innan man bestämmer sig för exponeringstiderna. Plastpapper har inte den egenskapen.


Inte alla...
Dom jag anvander ar bara ytterst ytterst lite och endel andra inte alls...
Fast endel morkar till sig rejalt...
 
Helena: Jag ser fram emot att pröva de papper du använder. Var köper du dem?
mvh/Solveig
 
I stockholm sa har Kameradoktorn dom i lager...
Nar jag inte ar dar sa bestaller jag dom fran diverse fotohandlare... Det brukar ta en vecka for det att komma...
 
Använder ett gammalt papper: Ilfobrom, halvmatt. Kartongvariant och blir supermysigt. Använder bara ettan och tvåans hårdhetsgrad.

Annars använder jag Ilford varmton, fiber, 1K för multikontrast. Tycker det är aningen långsamt, men ressultatet blir bra. Speciellt trä av olika slag. Papperet är lite konstigt ibland. Funkar inte till alla motiv.
 
pundet per papper ar ganska saftigt da man inte har nagon inkomst :)

Jag ar heltids student och betalade precis 300 pund for lite film, papper mm. och da ar det bara papper for arbetskopior och sa...

Ska ivag till stranden nu for undervattens foto lektionen borjar 12.30 och jag maste ata lite innan...
 
Och jag väntar desperat på mitt Kentemere papper från kameradoktorn (över 2 veckor nu)
Annars så trivs jag ganska bra med mitt gamla Ilford Galerie
 
Henric86 skrev:

Ilford Galleri, det matta papperet, är det fulaste som finns. Hata...

Och jag tycker att det är ett härligt papper speciellt med den matta ytan om man använder den till rätt film vill säga :)
Och i helgen ska jag försöka hinna med att prova mitt Kentemere papper, om det nu inte blir allt för bra väder för då blir det nog en liten tur ut till kusten istället :cool:
 
Jag har en fråga till Helena och andra

Hur länge sköljer Du fiberpapper?
Vilken sköljmetod är bra?
Hur gör Du för att få fiberpapper slätt?
Det har väl också med tjockleken att göra och vilket märke man använder?
Mina plastpapper Ilford Multigrade IV mörknar kraftigt när de är torra. Är det normalt?
Tack på förhand för svar.
 
Forte köpt i Polen för 20:- 100/18x24 är nog fulare, blir alldeles småbuckligt när det torkat, som INTE går att pressa bort! har några paket, om någon vill ha! (Alingsås) ;)
 
Re: Jag har en fråga till Helena och andra

Wolfgang skrev:
Hur länge sköljer Du fiberpapper?
Vilken sköljmetod är bra?
Hur gör Du för att få fiberpapper slätt?
Det har väl också med tjockleken att göra och vilket märke man använder?
Mina plastpapper Ilford Multigrade IV mörknar kraftigt när de är torra. Är det normalt?
Tack på förhand för svar.

Plastpapper brukar inte morkna... bara farg som ar blatonade da dom ar vata...
Vet faktiskt inte varfor dina gor det...

Jag skoljer minst 30 min for fiberpapper och sedan torkar jag dom over ett fint nat (liggande plana) Har jag inte hunnit skolja 30 min innan jag gar hem sa later jag dom ligga i vatten och skoljer klart dom morgonen efter...

PLanar dom gor jag antingen i en vakum varm monterings press (vet inte vad det heter pa svenska riktigt) eller en vanlig varm monteringspress...
Enklast att stryka pa en liiten mangd vatten pa baksidan innan man planar dom och alltid plana mellan syrafria rena kartonger...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.