Annons

Bara 1 objektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har idag:
18-55mm
50mm
70-300mm

Men söker efter bara 1 objektiv som jag kan ha så jag slipper byta vareviga gång man vill ta på kort eller långt avstånd!

Kom gärna med tips då jag inte e den bästa på objektiv.
Gärna inte mulitdyr optik!

Har en Canon EOS 450D om det hjälper!

Canon EF-S 18-200 mm f/4-5,6 IS.
Men hela vitsen med systemkameror är att man anpassar dem för uppgiften bland annat genom att byta objektiv.

JAg förstår hur du tänker men som apersson850 skriver så försvinner mer eller mindre vitsen med en systemkamera om du köper ett superzoomobjektiv. Då tror jag det är bättre att satsa på en riktigt bra kompaktkamera. De zoomar du är ute efter ger inte jättebra bilder tyvärr.

Som redan sagts: En sk superzoom ger inte nån vidare bildkvalitet i jämförelse.
Men...
Många gånger kan det dock räcka alldeles förträffligt med en litet sämre bild kvalitetsmässigt om man alls får den. Sitter fel glugg på kanske det inte blir något alls.

Tycker det är rimligt att sätta dit en superzoom på ett systemkamerahus.
I systemkameran finns en vettig optisk sökare.
Batteriet håller också länge tack vare denna.
AF är raketsnabb i jämförelse med de flesta kompakter osv osv.
Dessutom har ju TS redan kamerahuset.

Sen får man se lite på VAD en superzoom ersätter.
I det här fallet är det två zoomar med modest bildkvalitet och en fast 50.

Är man medveten om de optiska begränsningarna och kan leva med dem är en superzoom rätt okej. Spar de övriga gluggarna för att användas vid behov, i vilket fall den fasta 50.

Spontant så känns Sigmas 18-200 med bildstabb som det vettigaste just nu.
Såg att Cyberphoto fn har rea på den dessutom.

Beroende på hur mycket vidvinkel du vill ha, och hur bra kvalitet du är ute efter, så finns det ju lite olika val, men kan du skippa lite vidvinkel och är ute efter optimal optisk kvalitet, efter förutsättningarna, så är ju Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS USM en rätt bra glugg. Men den kostar ju drygt 27000kr å andra sidan, så det känns ju som viss överkurs att sätta en sån på en 450D.

Tusen tack för all hjälp... sitter och kikar på Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD optiken och är helt ok för min del både i bildkvalite och pris :)

Jag är verkligen ingen mästerfotograf men vill ha en systemkamera att fota med för att iaf kunna leka lite med om tillfälle ges.
Men har märkt på resor vi gjort att jag inte bär med mig mina objektiv och då missar foto tillfällen för att jag bara har tex. 18-55mm eller 70-300mm på.
Därav att jag då behöver ett 18-270mm då förhoppningsvis, så slipper jag missa grejer för att jag har fel optik på kameran.
Får ta me kameran till närmaste ställe som säljer det för att "prova"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar