Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bang for the buck-månadsvis

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
När man som jag bilpendlar till och från jobbet så gäller det att ha lite sysselsättning bakom ratten. För egen del blir det mycket ljudböcker som underhållning, mest skönlitteratur men även en och annan faktabok. Just nu en bok om ekonomi (vet inte varför....). Efter hand som jag lyssnade flummade mina tankar iväg på just detta med utgifter. Trenden idag verkar vara att knyta upp oss konsumenter till att mer och mer "prenumerera" eller "abonnera" på tjänster. Med eller utan låsningar, bindningstider eller andra former av liknande villkor. Telefonabonnemang, bredband, dagstidningar m.m. är vi ju ganska vana att betala "per månad" medan andra tjänster och produkter har stått för en engångskostnad vid anskaffandet. Nu verkar trenden vara annorlunda.

Om man bryter ned dessa tankar till att bara omfatta mitt (och ert) intresse för foto och tillhörande teknik infinner sig en hel hop av möjliga, månatliga, utgifter. Några exempel;

- Adobe Revel, ca 6 dollar/månad
- Webhotell, 69 kr/månad (varierar)
- Adobe Photoshop, drygt 200 k/månad
- Moderskeppet (kommer i maj, tillgång till alla kurser), 99 kr/månad
- Kelby Training (kurser), ca 25 dollar/månad
- Lynda.com (kurser), ca 25-37 dollar/månad
- Lagring i molnet (Dropbox, Google Drive, Skydrive etc), kan kosta hur mycket som helst.....

med mera, med mera.

Många vill åt våra surt förvärvade pengar och gärna i form av att vi betalar för en vara eller tjänst kontinuerligt, framtiden verkar finnas i molnet.

För egen del använder jag Adobe Revel, Telia Säker Lagring, Webhotell (Binero 69 kr/mån) och har funderingar på Moderskeppet och Google Drive. Men, många bäckar små osv.....alla dessa "småutgifter" plockar till och självklart vill man ha valuta för pengarna.

Vad har ni för tankar och erfarenheter kring detta? Tjänster som sticker ut och känns prisvärda? Allmänna spånerier i ämnet? Bra eller dåligt?

Jag är rätt irriterad på allt detta abonnemangande faktiskt. Till exempel så måste jag binda mobilabonnemanget på 24 månader, även om jag inte vill ha någon förbenad telefon, för att få det egentliga fastpriset på mobilsurf. Tjänsten går att lägga löst uppepå abonnemanget jag har, men då blir totalkostnaden högre. Det borde vara skottpengar på dylik prispolitik. Att man tvingas binda om man inte vill hosta upp pengarna direkt för en telefon är ju en annan femma som jag inte har några invändningar mot. Häri ligger också problemet. Man gör allt för att binda upp folk och tvinga över dem till olika abonnerade tjänster. Det är förstås smidigt för företaget att ha en jämn, förutsebar och ständig ström med pengar in. Hur smidigt det är för konsumenten när elräkningen en smällkall vinter rensat bankkontot och det är ett års bindningstid kvar är en helt annan betydligt skitigare sida av myntet. Eller tänderna behövde storlagring, växellådan i bilen ramlade ut osv...

Jag har inte så mycket tjänster alls. Mobil, fast bredband, webbhotell* och FS om man nu räknar det. Jag har köpt presentkort åt mig själv lite till och från på Spotify, men när de började med sin FB-koppling surnade jag lite... De har ju också samma idé att man ska lägga in kredit/betalkort och sedan dras det om man inte aktivt stoppar det. Håller man inte koll så bara tuggar det på.

* Även för oberoende e-post då jag tröttnade stenhårt på olika gratisleverantörers villkors- och tjänsteändringar och har man ihop med bredbandet så försvinner adressen om man byter leverantör. Värdelöst! Nu har jag även en GMail, men den är mest för forum och liknande. Den är äldre än min .se-domän. I princip skulle jag väl kunna lägga upp en skitpost@ :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar