Leaflet
Aktiv medlem
När man som jag bilpendlar till och från jobbet så gäller det att ha lite sysselsättning bakom ratten. För egen del blir det mycket ljudböcker som underhållning, mest skönlitteratur men även en och annan faktabok. Just nu en bok om ekonomi (vet inte varför....). Efter hand som jag lyssnade flummade mina tankar iväg på just detta med utgifter. Trenden idag verkar vara att knyta upp oss konsumenter till att mer och mer "prenumerera" eller "abonnera" på tjänster. Med eller utan låsningar, bindningstider eller andra former av liknande villkor. Telefonabonnemang, bredband, dagstidningar m.m. är vi ju ganska vana att betala "per månad" medan andra tjänster och produkter har stått för en engångskostnad vid anskaffandet. Nu verkar trenden vara annorlunda.
Om man bryter ned dessa tankar till att bara omfatta mitt (och ert) intresse för foto och tillhörande teknik infinner sig en hel hop av möjliga, månatliga, utgifter. Några exempel;
- Adobe Revel, ca 6 dollar/månad
- Webhotell, 69 kr/månad (varierar)
- Adobe Photoshop, drygt 200 k/månad
- Moderskeppet (kommer i maj, tillgång till alla kurser), 99 kr/månad
- Kelby Training (kurser), ca 25 dollar/månad
- Lynda.com (kurser), ca 25-37 dollar/månad
- Lagring i molnet (Dropbox, Google Drive, Skydrive etc), kan kosta hur mycket som helst.....
med mera, med mera.
Många vill åt våra surt förvärvade pengar och gärna i form av att vi betalar för en vara eller tjänst kontinuerligt, framtiden verkar finnas i molnet.
För egen del använder jag Adobe Revel, Telia Säker Lagring, Webhotell (Binero 69 kr/mån) och har funderingar på Moderskeppet och Google Drive. Men, många bäckar små osv.....alla dessa "småutgifter" plockar till och självklart vill man ha valuta för pengarna.
Vad har ni för tankar och erfarenheter kring detta? Tjänster som sticker ut och känns prisvärda? Allmänna spånerier i ämnet? Bra eller dåligt?
Om man bryter ned dessa tankar till att bara omfatta mitt (och ert) intresse för foto och tillhörande teknik infinner sig en hel hop av möjliga, månatliga, utgifter. Några exempel;
- Adobe Revel, ca 6 dollar/månad
- Webhotell, 69 kr/månad (varierar)
- Adobe Photoshop, drygt 200 k/månad
- Moderskeppet (kommer i maj, tillgång till alla kurser), 99 kr/månad
- Kelby Training (kurser), ca 25 dollar/månad
- Lynda.com (kurser), ca 25-37 dollar/månad
- Lagring i molnet (Dropbox, Google Drive, Skydrive etc), kan kosta hur mycket som helst.....
med mera, med mera.
Många vill åt våra surt förvärvade pengar och gärna i form av att vi betalar för en vara eller tjänst kontinuerligt, framtiden verkar finnas i molnet.
För egen del använder jag Adobe Revel, Telia Säker Lagring, Webhotell (Binero 69 kr/mån) och har funderingar på Moderskeppet och Google Drive. Men, många bäckar små osv.....alla dessa "småutgifter" plockar till och självklart vill man ha valuta för pengarna.
Vad har ni för tankar och erfarenheter kring detta? Tjänster som sticker ut och känns prisvärda? Allmänna spånerier i ämnet? Bra eller dåligt?