Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakgrundsbelysning - Favorit?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Det är mycket snack om belysning på själva modellen, men hur belyser ni helst bakgrunden när ni plåtar poträtt i studion?
Givetvis beroende på fond eller bakgrund... men rent generellt? Vilken är er favorit?

Raster? (Vilket gradtal tycker du funkar bäst?)
Reflektorer?
Färgade filter?
Barndoors?
Gobos?.............

//Peter

Bra tråd!

Jag har använt Raster (30grader) och Softbox. Har även provat en Snoot som ger en mer koncentrerad ljuspunkt på fonden.

En vinklad snoot ger också ett intressant ljus. (Byggde en egen av kartong och tejpade fast på på blixten)

Rastret ger en snygg fade ut i kanterna och softboxen har jag placerat bakom modellen på golvet för att ge en ljus till mörk toning uppåt. Var svårt att skiva men kanske var förståeligt i alla fall :D

Blir det samma sak om man använder ett 10gr raster på längre avstånd än ett 30gr på nära? (förutom att ljusstyrkan ändras) Tänker på kantljuset och så...

Jag är precis i färd med att köpa ett nytt raster och funderar lite på om jag ska satsa på ett 10gr att köra på fonden för att kunna ställa blixten längre bort... vettigt eller dumt tro...?

//Peter

om man kollar på det här diagrammet borde det bli så rent teoretiskt... Men en kompromiss på 20gr kanske är bättre (och billigare)

Ett zoom head.. ja mums... eller en Pro Fresnel...dubbelmums! (fast det kanske är samma sak vi pratar om?) =o)

//Peter

Bilagor

• beamwidth_small.gif
    beamwidth_small.gif
    24.2 KB · Visningar: 282
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar