Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakgrund produktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Det heter opalskiva. Finns färdiga (ljusbord) att köpa bla från scandinavian photo. Jag köpte en stor skiva på en plastfabrik en stuvbit för ett par hundralappar den var typ 200x140 o ca 8mm tjock. Det som är bra med opalskiva är att du kan böja dom lagom mycket samt att blixtljuset går igenom dom.
Så du kan färga dom med gelefilter på studioblixten. Finns även mindre tunnare att köpa på tex goecker i alla fall förut, dom var avtonande fanns i massa olika färger o var tunna typ 3mm o i storlek 120x60 ca.

Jag köpte min (stuvbit) i hallunda industriområde en sådan stor skiva kostar annars i ett färdigt ljusbord minst 5000 kr.
https://kaffebrus.com/produkt/opalskiva-for-produktbord-40-x-60-cm

Jag använde ibland en glasskiva på opalskivan i framkant för att få en snygg spegling.

Ber om ursäkt för mitt långsamma svar, tack för tipsen!

Opalskivan på kaffebrus ser ju helt klart vettig ut!

Biltemas opalvita plexiglas ser också intressant ut, det hade behövt vara någon av de större varianterna. Är 4mm tillräckligt tunt för att kunna böja det mot en vägg eller liknande? Vill ju ha ungefär samma böj som på produktborden.

Tack än en gång!

Glasmästeri

Jag köpte en spillbit vit opalplast av den typ som finns i ljuslådor för utomhusreklam hos närmaste glasmästare (som är old school). Ca 50 x 50 cm ca 5 mm tjock, glasmästaren tog knappt nåt betalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar