Annons

Bör jag lämna tillbaka nya sony a300?

Produkter
(logga in för att koppla)

jezz1978

Medlem
Väljer den här tråden då jag tror många av er kan en hel del om sony här ;-) jag köpte nyligen en sony a300. Har tidigare en kompaktkamera Nikon coolpix 7600.
Jag har som ambition att lära mig mer om fotografering då jag vill fota produktbilder och porträttbilder på barn till reklam för mitt eget företag. Plus att jag tycker det är roligt att jobba i photoshop så det vore jätteroligt att ha fina bilder att redigera.
Nu är det så att jag lyckas inte ta särskilt bra bilder med nya sonyn.
Faktum är att kompaktkamerans bilder blir bättre än sonyns när man använder autofuktionen rakt av, bla klarar den av att kompensera för det gula inomhusljuset bättre och blir inte lika grynig i de mörkare enfärgade fälten.
Jag har läst att man bör göra lite inställningar själv och inte bara använda auto. Vilket jag har gjort en del de sista dagarna efter att jag läst igenom instruktionsboken, men eftersom jag är nybörjare lyckas jag inte så bra när jag ställer in för mycket själv.
Vilken funktion är det som man oftast behöver ställa in för att få skarpa porträtt inne och ute men ändå använder de autofunktioner som sonyn är bra på?
Förstår att dessa nybörjarfrågor är tröttsamma, men jag börjar fundera på om jag kanske borde lämna tillbaka sonyn och fortsätta med kompaktkameran då jag får bättre bilder med den..
Kom gärna med åsikter..
 
Fortsätt med systemkameran men sluta använda helautomatiska lägen. Börja använda dig av A- eller S-läget och lär dig hantera kameran på rätt sätt så kommer du förr eller senare märka en enorm skillnad mot din kompaktkamera.
 
Det är en hel vetenskap det här med systemkameror. En systemkamera tar inga bra bilder med Auto, bilderna blir ofta inte alls som man vill.

Om vi skulle börja med porträtt inomhus så testa detta

1. Ställ motivväljaren på A
2. Sätt ISO till 100
3. Vitbalans blir beroende på ljuset, förmodligen glödlampa eller dagsljus, kanske funkar bra med automatisk vitbalans med.
4. Ställ in bildkvalitén på fin (eller RAW om du använder det).
5. Koppla på steadyshot

När detta är klart, så komponera bilden, fönsterljus från ena sidan brukar bli bra.

Kolla i sökaren och kolla de två värderna nere till vänster. Längst till vänster har du slutartiden, bredvid har du Slutaren. Snurra nu på ratten vid pekfingret tills du har typ F=5.6-7

När du ändrar kommer du se att slutartiden ändras. Så låt säga att du ställer F=5.6 och du får slutartid 20 (1/20 sek) så ta kortet. Håll alltid koll på slutartiden och låt den inte gå för högt, då blir bilden suddig.

Här kan du se en porträttbild tagen med A200 som är snarlik din kamera (saknar liveview).

http://flickr.com/photos/bossieman/3054491840/in/set-72157610396282099/

Tänk på att du behöver tid med kameran för att lära dig den, det tar tid men det är värt det, resultatet blir mycket bättre än med en kompaktkamera.
 
tack för era snabba svar :)
jag ska träna lite till, har ju trots allt 30 dar på mig ;-)
Har använt lite höga isovärden när jag fotat själv vilket lett till en hel del brusighet.
en till sak som jag märkte nu när jag höll på med dem lite mer i photoshop var att upplösningen på bilderna bara var 72 px/tum vilket gör att jag inte kan zooma särskilt mycket i bilderna. Fotar visserligen i jpg men har både fine på quality och large på image size. Kan man ändra detta någonstans i kameran? Har läst i instruktionsboken men kan inte hitta ngn info om det..
 
Testa med att följa de råd du fick av Bossieman. Testa alla möjliga varianter och ge inte upp. När jag skaffade mig en digital systemkamera så upplevde jag också att det verkade som om kompaktkameran gav ett bättre resultat, men ganska snart insåg jag att det berodde på att kompaktkameran gör bilden "färdig" i kameran. Systemkameran gör inte det i samma utsträckning.

Systemkameran ställer med andra ord lite större krav på fotografen, men rätt hanterad så blir resultatet också bättre.

Tänk på att en fördel med den digitala kameran är att det kostar ju ingen förmögenhet att slösa med exponeringar varför du utan vidare kan unna dig att öva intensivt.
 
en till sak som jag märkte nu när jag höll på med dem lite mer i photoshop var att upplösningen på bilderna bara var 72 px/tum vilket gör att jag inte kan zooma särskilt mycket i bilderna.
Den upplösningen spelar ingen roll för visning på skärm. Du ändrar den i Photoshop om du vill skriva ut bilder.
 
tack för alla svar! Det känns lite bättre nu, jag ska träna ännu mera (har bara tagit en 800 bilder sen i julas :) fler ska det bli. Ska låna scott kelbys fotoböcker imorgon. Har ni några fler förslag på bra fotoböcker? ska kika runt lite här på fotosidan o se om jag hittar några bokrecensioner.
Tack igen för alla tips, ska skriva ut dem och prova.
 
Ett tips är att här på fotosidan lägga upp bilder du INTE är nöjd med, notera vilken bländare och slutartid du haft, kamerans vitbalans samt ISO och vad du vill uppnå för resultat så får du säkert feedback från många.
 
hbengtsson smart :) annars har jag väl mest tänkt att man lägger upp bra bilder, men att lägga upp såna man undrar vad som gick snett med är förstås ännu bättre för att lära sig! Det ska jag göra.
 
Här är först en handtagen Iso 800 bild med min A300á.... Inget mer ljus än det svaga dagsljuset som kommer in i detta mörka rum.Altan med stort heltäckande tak stänger ute ljuset mycket... Optik är en gamal 35-70 F 4..Och lite fix i bildprogram. Allihopa gratisprogram. Så inte en spänn betalt för program..

Exposure Time = 1/15"
F Number = F4
Exposure Program = Normal program
ISO Speed Ratings = 800
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2008-12-29 13:25:11
Date Time Digitized = 2008-12-29 13:25:11
Components Configuration = YCbcr
Compressed Bits Per Pixel = 8
Brightness Value = 0.25 BV
Exposure Bias Value = ±0EV
Max Aperture Value = F4
Metering Mode = CenterWeightedAverage
Light Source = unknown
Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
Focal Length = 50mm
Maker Note = 29674 Byte
User Comment = 
Flashpix Version = Version 1.0
Color Space = sRGB
Exif Image Width = 1006
Exif Image Height = 689
 

Bilagor

  • DSC00648 raw.jpg
    DSC00648 raw.jpg
    13 KB · Visningar: 734
Senast ändrad:
Så en Iso 1600 bild.. Samma förutsättningar.. Och givetvis ser man ingen kvalitet här.. Och givetvis är den inte perfekt. Men garanterat duger det för visa i en 17" bildskärm utan problem...eller för göra fin bild till ett fotoalbum av...Så A300 kan om du bara lär dig använda kameran.. Men .. Om inte du vill lägga tiden samt all tid med trail and error så bör du lämna tillbaks samt skaffa en kompetent kompaktare..

Observera nu att jag är låååångt ifrån något proffs..Det är därför jag tog bilderna för att visa dig det går om man vill även om man är amatör.. Så det jag grejar klarar nog varenda en av med bara lite träning och vilja..

Men du skall veta att denna årstid är ett skit att fota i då ljuset är värdelöst i stort sett hela dagarna utom ibland.. Allt är dessutom grått grått o grått . Och har man som du endast kitoptiken som inte är det bästa .. Och inte heller den ljuskänsligare som man bör ha absolut dessa tider på året...Ja då bir tyvärr inte bilderna så roliga...

men det går...Och du kan få massor med tips råd o stöttning i dina försök att traggla dig fram i början.. Men det är inte lika enkelt som en kompaktare... Och du bör framöver skaffa ett snäpp bättre optik vilket dom flesta gör som fotar lite mer aktivt...Men jag har som sagt använt en optik som beg kostar mellan 500-800 kr numera tror jag ... Den är skarpare än kitzoomen. Men har dålig vidvinkel .. Annars ett bra optikval ..klart prisvärd för vad den ger.....

jaja.. Sorry min fru inte var fixad här.. Men ville ju bara visa "det går" att få bilder..Och detta är som sagt Iso 1600.. Och A300..

Exposure Time = 1/25"
F Number = F5
Exposure Program = Normal program
ISO Speed Ratings = 1600
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2008-12-29 13:26:33
Date Time Digitized = 2008-12-29 13:26:33
Components Configuration = YCbcr
Compressed Bits Per Pixel = 8
Brightness Value = 0.25 BV
Exposure Bias Value = ±0EV
Max Aperture Value = F4
Metering Mode = CenterWeightedAverage
Light Source = unknown
Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
Focal Length = 50mm
Maker Note = 29674 Byte
User Comment = 
Flashpix Version = Version 1.0
Color Space = sRGB
Exif Image Width = 1006
Exif Image Height = 689
 

Bilagor

  • DSC00652 raw.jpg
    DSC00652 raw.jpg
    13.7 KB · Visningar: 726
och hoppas min skärm stämmer nu hyfsat i justeringarna så bilderna nu inte ser urskumma ut för andra som ser dom.. Vore sjukt pinsamt ju då man skall "visa". hehe
 
Väljer den här tråden då jag tror många av er kan en hel del om sony här ;-) jag köpte nyligen en sony a300. Har tidigare en kompaktkamera Nikon coolpix 7600.
Jag har som ambition att lära mig mer om fotografering då jag vill fota produktbilder och porträttbilder på barn till reklam för mitt eget företag. Plus att jag tycker det är roligt att jobba i photoshop så det vore jätteroligt att ha fina bilder att redigera.
Nu är det så att jag lyckas inte ta särskilt bra bilder med nya sonyn.
Faktum är att kompaktkamerans bilder blir bättre än sonyns när man använder autofuktionen rakt av, bla klarar den av att kompensera för det gula inomhusljuset bättre och blir inte lika grynig i de mörkare enfärgade fälten.
Jag har läst att man bör göra lite inställningar själv och inte bara använda auto. Vilket jag har gjort en del de sista dagarna efter att jag läst igenom instruktionsboken, men eftersom jag är nybörjare lyckas jag inte så bra när jag ställer in för mycket själv.
Vilken funktion är det som man oftast behöver ställa in för att få skarpa porträtt inne och ute men ändå använder de autofunktioner som sonyn är bra på?
Förstår att dessa nybörjarfrågor är tröttsamma, men jag börjar fundera på om jag kanske borde lämna tillbaka sonyn och fortsätta med kompaktkameran då jag får bättre bilder med den..
Kom gärna med åsikter..

Hej och förlåt att jag kommer med en egen fråga till dig, som inte alls har att göra med det du vill veta! Du har ju fått många bra svar förresten, jag kan bara säga att när jag kämpat mig igenom manualen till min kamera och fotat, fotat. fotat,så lossnade det - samt hade jag stor glädje av tidningen Fotos "Digitala systemkameraskolan" (kan köpas separat för så där sjuttiofem spänn tror jag) ja så blev det så KUL att fotografera! Går inte att jämföra med kompaktkamerafotande, lovar.
Men det jag vill fråga är: vad menar du när du säger att du överväger att lämna tillbaka kameran? Hur går det till, har du den på öppet köp men får använda den en månad? Var har du isåfall köpt den? Vore ju lysande sätt att testa en kamera man är sugen på. I min fotoaffär går det verkligen inte för sig...
 
Var kan man köpa en kamera och lämna tillbaka den efter 30 dagars användning? Är inte säker på att jag skulle vilja köpa en kamera där.

Hm, det ligger det ju ganska mycket i. Men har läst det ganska ofta på amerikanska sajter, "this one goes right back to the store" och sådant. Kan det vara näthandel?
 
Var kan man köpa en kamera och lämna tillbaka den efter 30 dagars användning? Är inte säker på att jag skulle vilja köpa en kamera där.

Oj, det där lät som det skulle vara ett negativt erbjudande från handlarna?

Jag vet inte om du har vart inne på de diverse elektroniklador och sett på rea-borden om 25-50% prissänkningar på öppnade varor som kunder har lämnat tillbaka.

Men det är klart, man kan demonstrera med stora plakat, mot sådana djävulskap utanför sådana butiker om man vill.


Michael - som inte vill ha sämre villkor -
 
Oj, det där lät som det skulle vara ett negativt erbjudande från handlarna?
...
Michael - som inte vill ha sämre villkor -

Det är ett bra erbjudande om man vet vad man köper. Men om det kan bli så att man får en nästan ny kamera för priset av en ny så är det inte lika bra. Det är därför jag undrar vilken affär det var.

Hm, det ligger det ju ganska mycket i. Men har läst det ganska ofta på amerikanska sajter, "this one goes right back to the store" och sådant. Kan det vara näthandel?

Jag har läst det också och undrat då ifall det är amerikanska butiker med mer generösa återlämningsvillkor än i Sverige. Men kanske samma villkor går att få här också - det verkar så?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.