Annons

Bäver i Bromma

Produkter
(logga in för att koppla)

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag hittade idag spår av bäver vid utloppet från Lillsjön i Bromma, Stockholm.
Jag har inte sett något sådant där tidigare även om jag har gått regelbundet på samma gångväg.
 

Bilagor

  • bäver1.jpg
    bäver1.jpg
    45 KB · Visningar: 2,174
Det finns rätt gott om bäver i stochkolmsområdet, dock trodde jag inte att de letat sig så långt in som bromma.
Bäver är annars ett förbaskat svårt djur att fotografera. Både skygg för människor och ljus. Bästa tillllfället att se dem är timmen före solens ankomst.
För några år sedan låg jag och väntade på bäver i Tyresö några mornar i rad. Men inte såg jag någon...
 
Grattis

Det här blir resultatet om de inte hålls efter. Denna damm tog ca två år att bygga efter att den varit fullständigt riven med fritt flöde i bäcken. De är flitiga byggmästare.
Skygga, jo det kan nog hända fast stör man vattenflödet genom dammen så brukar bävern titta ut och rätta till det. Ibland har det hänt att han kommit ut efter att man passerat över dammen på väg till jakttornet på andra sidan bäcken
 

Bilagor

  • bäverdammen-2.jpg
    bäverdammen-2.jpg
    34.2 KB · Visningar: 992
Fler fototillfällen av bäver.

Bäver finns också söder om Stockholm i Farsta och Huddinge runt sjöarna Magelungen och Orlången.

Så fort isen blir bärig igen så kan man ta sig ut till en av öarna i Orlången där bävern har byggt bo. Har sett den några gånger sittandes utan för boet när jag åkt långfärdsskridskor nu i vinter.

/Christer
 
Kul att det finns bäver så pass söderut som Sthlm...

Hade en kåk på gång 3 mil norr om Ljusal..I skogen. Där fanns det bäver, och då var det unikt med bäver. Det här var ca 3 år sedan...

Bevara bävern...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.