Annons

bättre bildkvalité?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Jag skulle vilja fråga Er som bytt från 350D till 30D.

Jag skulle bara vilja veta en sak, om ni upplever att 30D ger bättre bildkvalité än 350D.

Motivera gärna om svaret är Ja.
 
Fördelarna med 30D är att den har spotmätning och PC-synk utag, förutom betydligt robustare konstruktion. Spotmätningen ger inte bättre bildkvalite utan störe möjligheter att mäta ljuset som du själv vill.

Svaret är igentligen nej !

/ Erik
 
Ja,jag upplever bildkvaliten bättre på högre ISO
än 800,anledningen mindre brus p.g.a större sensor!
Annars,nej!
 
har 30D större sensor än 350D? trodde det var i princip samma storlek, skillnaden är marginell i storlek på sensorn.
 
JojjoGbg skrev:
Ja,jag upplever bildkvaliten bättre på högre ISO
än 800,anledningen mindre brus p.g.a större sensor!

Jag tror att du drömmer. 350D och 30D har samma sensor, skillnaden i storlek beror på att sensorerna skurits olika. Därför skiljer antalet pixlar, 8,0MP respektive 8,2 MP. Men varje pixel är lika stor och ger lika hög signal. Alltså samma brusmängd.

30D har fått aningen snyggare brus med JPG än 20D pga förbättrad programvara. Men skillnaderna är så små att man knappt ser dem ens om man vet att leta efter dem. Samma skillnad kan förstås finnas mellan 350D och 30D.
 
Jag upplevde skillnaden mellan 350D och 20D pga autofokussystemen. Fick bättre fokuserade bilder och färre missar med 20D.
 
Jag har också bytt från 350D till 30D. Jag har inte märkt av bättre bildkvalitet, men däremot får jag bättre bilder. Det beror bl.a. på spotmätningen och möjlighet till snabbare inställningar tack vare de två inställningshjulen. Dessutom ligger 30D bättre i handen.
 
Hej!

Ursäkta att jag går lite off topic här, eftersom det inte handlar om bildkvalitet.

Ni som skrivit och tycker att en fördel med 30D jämfört med 350D är att den är robustare, tycker ni att det gör det lättare att hålla kameran still?

Jag har själv en S3 IS och har planer på att köpa en systemkamera. Jag fotar väldigt mycket med seriebildstagning, och upplever ganska ofta att den lilla, lilla muskelkraft som går åt för att hålla avtryckaren nere under seriebildstagningen gör det lite svårt för mig att hålla kameran still just då.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Lasse, tråkigt att du går "off topic" här, det här är ju faktiskt min tråd som jag skapat för att få svar på en mycket specifik fråga. Det schystaste vore att du hade öppnat en egen tråd om du vill veta något. I all välmening skrivet.

Till Curt har jag en fråga, du skriver: "Jag har inte märkt av bättre bildkvalitet, men däremot får jag bättre bilder."

Hur menar du egentligen?
 
light skrev:
Lasse, tråkigt att du går "off topic" här, det här är ju faktiskt min tråd som jag skapat för att få svar på en mycket specifik fråga. Det schystaste vore att du hade öppnat en egen tråd om du vill veta något. I all välmening skrivet.
Herregud så löjligt.
 


Till Curt har jag en fråga, du skriver: "Jag har inte märkt av bättre bildkvalitet, men däremot får jag bättre bilder."

Hur menar du egentligen?

skulle gissa att man ex, med bättre AF får fler bilder som är skarpa, och som Erik skrev att spotmätning gör att man kan styra exponering mer som man själv vill borde göra att fler bilder blir korrekt exponerade.
 
light skrev:
Lasse, tråkigt att du går "off topic" här, det här är ju faktiskt min tråd som jag skapat för att få svar på en mycket specifik fråga. Det schystaste vore att du hade öppnat en egen tråd om du vill veta något. I all välmening skrivet.

"Min tråd"? Äger du denna tråd och har således betalt för den?

Under tiden brukar diskutioner normalt sett förändras från ingångsvärdet. Inte bara här på FS utan även i det verkliga livet. Annars är det inte en diskution eller hur.

[raderat av forumvärd]
 
Håller med Ragnar att den frågan Lasse ville ta upp är lite väl avvikande från ursprungsämnet och hade passat bättre i en egen tråd.

Men man "äger" inte heller en tråd - man får acceptera andras inlägg. Det är et debattforum, inte ett rent fråga/svar-funktion.

Har man ett problem med någons inlägg så rapporterar man det till oss - istället för att skriva i tråden, det är ju precis lika "urspårande" . Inte heller OK att svara på det tillrättavisande inlägget då; rapportera...

Nog urspårat, OK? Åter till ämnet
 
mixdisk skrev:
Det är samma sensor i 30D och 350D. ;)

Nja, i 30D och 20D är sensorn 8,2 mpx medans 350D är den på 8.0 mpx, så exakt samma är det faktiskt inte. På stora hela gör det ingen större skillnad. Bildern blir lika bra. Största skillnaden till 30D är bättre ISO i fler steg.
 
Rogerber skrev:
Nja, i 30D och 20D är sensorn 8,2 mpx medans 350D är den på 8.0 mpx, så exakt samma är det faktiskt inte.

De skärs ur samma waffer men med marginella skillnader i storlek. Samma ursprung alltså. Eventuella skillnaderna i bildkvalitet beror inte på sensorn.
 
light skrev:
Lasse, tråkigt att du går "off topic" här

Hej!

OK, förlåt. Det var aldrig min mening att tråden eventuellt skulle spåra ur från det du ville ha svar på. Det är inte roligt när sådant händer. Det vet jag av egen erfarenhet. Det var bara ett spontant inlägg, tänkt som en liten avstickare, men det kunde ju ha rört till tråden.

Så jag har skapat en egen tråd om eventuella fördelar hos en robustare systemkamera när det gäller svårigheter att hålla kameran still. Om någon vill svara så finns den här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=75265

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
light skrev:


Till Curt har jag en fråga, du skriver: "Jag har inte märkt av bättre bildkvalitet, men däremot får jag bättre bilder."

Hur menar du egentligen?

Det jag menar är att jag upplever den tekniska bildkvaliteten som likvärdig mellan kamerorna. Däremot får jag en större andel bra bilder (dvs. välexponerade, skarpa, med rätt timing, etc. med 30 D, tack vare de egenskaper jag nämnde. Förutom de jag nämnde i tidigare inlägg, vill jag även tillägga att jag tycker att autofokus-systemet i 30D är betydligt bättre/snabbare än motsvarande i 350D.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.