Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa superzoomen: SX20 el. DMC-FX38

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Står och väger mellan dessa kameror. Blir inte klok på recensionerna heller. Har känt på båda och Canons kamera känns bättre (deras SX1 känns ännu bättre), men jag har inte hunnit pilla så mkt med dem.

Ni som ÄGER dem eller har testat både. Vilken och varför tycker ni man ska köpa?

Mvh
Fredrik

Jag hade samma typ av funderingar för knappt en månad sedan och efter att ha läst på nätet de olika recesionerna då kom jag fram till att FZ38 hade litet övertag över Canon SX20 sen är FZ38 billig nu hos Cyberphoto och Panasonic har kommit med en ersättare som har ännu fler pixlar på den lilla sensor som i test hos Cyberphoto inte tillför bilden något utom mer brus.
Så är SX20 större kamera än fz38 som är en nackdel och hade en långzoomare för några år sedan med uppladdningsbara AA batterier som tog slut jämt så jag föredrar litium ion batteri som håller bättre...

Hm...jo, den är billig - frågan är hur bra den verkligen är. På prisjakt verkar alla lyriska - men då frågar man sig om den är så bra som jag VILL *skratt* att den ska vara. HD film ex.vis...kan ju vara supersuddig med i högt antal pixlar. Hm.. =/

Mvh fredrik

Jag har testat båda lite, men har inte jämfört i detalj.
Jag har sett en hel del bilder från båda och tycker att FZ38 levererar bättre bildkvalitet (dock är skärpningen något högt ställd, iaf direkt ut lådan, vilket gör bruset lite mer framtydande i en del fall).
Rent generellt, utifrån att ha testat flera kameror både från Panasonic och Canon tycker jag att tycker jag att exponeringsautomatiken verkar bättre/smartare på Panasonics kameror. Den klarar trixiga ljussituationer bättre och balansera blixt med det befintliga ljuset på ett bättre sätt.
Sen tycker jag att Canons menysystem känns något mer intuitivt, men det kan ju beror på att jag haft flera kameror från Canon tidiare och relativt nyligen köpt en Panasonic (dock inte FZ38).

Hur som helst hade min röst fallit på Panasonic i detta fallet.

Edit: Vid HD-filmning används ju i bästa fall 2Mpix så antalet pixlar på sensorn spelar mindre roll i det fallet. Nu är jag inte nån hardcore filmare, men tycker iaf att min TZ7 levererar riktigt bra kvalitet i vettigt ljus och helt okej även i rätt kass ljus (och då tycker jag att FZ38 har bättre kvalitet vad gäller stillbild iaf).

Bland skådare (som jag mest pratar med foto om) är Panasonic 18 och 38 de klart mest popular valen bland superzoomare. Så vill du ha lite snabbare superzoomare rekommenderar jag helt klart den. Hör av dig om du vill köpa min begagnade FZ18, den har bästa sökaren av alla Panasonics superzoomar.

Det blev just en sådan idag. Fanns för samma pris som på Scandinavian, och i och med att jag bor i närheten så föll valet på MediaMarkt. Fick med 4 Gb minneskort av snabb sort med. =)

Finns det någon FZ-klubb man nu bör gå med i? ;-)

Må gott och tack för all input!

/Fredrik

så har fz38 en finess som jag skulle vilja se i Canon DSLR kameror som kallas intelligent ISO som gör att bild kan ha olika ISO beroende på om de är mörkt i ena delen av motivet då höjer den ISO talet där men inte i ljusa delen av motivet sen har den oxo intelligent exponering som gör det lättare att få bra bild om de är stora kontraster i motivet.

Åh, har den det? =) Där ser man.

Vet någon förresten vilka kul 3:e partstillbehör som kan finnas till denna kamera? Har hört att det finns allt från grepp till optik till..ja lite av varje.. Men bara *hört* , inte sett. =P

Ha en bra kväller! Borde ladda godsaken snart!

Fredde

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto