Jag har testat båda lite, men har inte jämfört i detalj.
Jag har sett en hel del bilder från båda och tycker att FZ38 levererar bättre bildkvalitet (dock är skärpningen något högt ställd, iaf direkt ut lådan, vilket gör bruset lite mer framtydande i en del fall).
Rent generellt, utifrån att ha testat flera kameror både från Panasonic och Canon tycker jag att tycker jag att exponeringsautomatiken verkar bättre/smartare på Panasonics kameror. Den klarar trixiga ljussituationer bättre och balansera blixt med det befintliga ljuset på ett bättre sätt.
Sen tycker jag att Canons menysystem känns något mer intuitivt, men det kan ju beror på att jag haft flera kameror från Canon tidiare och relativt nyligen köpt en Panasonic (dock inte FZ38).
Hur som helst hade min röst fallit på Panasonic i detta fallet.
Edit: Vid HD-filmning används ju i bästa fall 2Mpix så antalet pixlar på sensorn spelar mindre roll i det fallet. Nu är jag inte nån hardcore filmare, men tycker iaf att min TZ7 levererar riktigt bra kvalitet i vettigt ljus och helt okej även i rätt kass ljus (och då tycker jag att FZ38 har bättre kvalitet vad gäller stillbild iaf).