Annons

Bästa lösning för geotaggning idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

krillekl

Medlem
Det finns uppenbarligen en uppsjö olika alternativ för att få bilderna geotaggade

1. Autonom GPS-mottagare till kameran
2. BT-adapter till kameran som kopplar upp sig mot mobiltelefon eller extern GPS-tracker
3. Tracker-app till mobiltelefon
4. Extern GPS-tracker
5. ?

Det som tilltalar mig mest är väl egentligen 3 eftersom den inte kräver några som helst extra tillbehör utöver kameran och mobiltelefonen som ändå alltid är med, men det finns ju en uppsjö av appar att välja bland, och det kanske finns andra nackdelar utöver att det kräver viss efterbearbetning i LR? Batteritid? Precision?

Vad rekommenderar ni och varför?
 
Jag använder en GPS som sätts i blixtskon (eller hängs i remmen) och ansluts till kameran. Fungerar utmärkt. så här ser den ut. Ca 400:- + moms (om man vill göra rätt för sig) på ebay. Precisionen är utmärkt.

Tidigare använde jag mig av en tracker i mobilen som jag synkade med bilderna i LR. Men den drog en hel del ström. Dessutom tappade den ofta "spåret" när man hade telefonen i fickan och många byggnader runt om. Helst behövde man ha telefonen i handen eller på annat sätt synlig (på armen t ex) för att få en någorlunda exakt spårning. Märkte också på all "dj..a" reklam att appen nog spionerade rätt friskt:)
 
Om du har Lightroom så installera Lightroom mobile i din telefon. Ta en bild med LR appen i telefonen på varje ställe du fotar på och sen är det bara att synka över GPS datan i LR efteråt.
 
Jag använder en GPS som sätts i blixtskon (eller hängs i remmen) och ansluts till kameran. Fungerar utmärkt. så här ser den ut. Ca 400:- + moms (om man vill göra rätt för sig) på ebay. Precisionen är utmärkt.

Tack för tipset, men den känns alldeles för "bulkig" för min smak. Risken är ju att jag struntar i att montera den och då är det ju ingen vits...
 
Om du har Lightroom så installera Lightroom mobile i din telefon. Ta en bild med LR appen i telefonen på varje ställe du fotar på och sen är det bara att synka över GPS datan i LR efteråt.

Det är ju nästan så jag gör idag med undantaget för att jag dra/släpper bilderna i kartan där mobilens bild ligger, men det är ju ett extra moment att ta en bild med mobilen som jag gärna slipper.
 
Jag använder en extern men liten GPS från Dawntech till mina stora Nikon. För mina Nikon 1 har jag Nikons lilla.

http://di-gps.com/shop/di-GPS-Eco-ProFessional-M-PF1-M

https://www.nikon.se/sv_SE/product/accessories/nikon-1/connectivity/data/gp-n100-gps-unit

Tycker det är mycket smidigare att få in datat direkt i filerna när man behöver det än att trassla med appar och externa importrutiner.

Nikons lilla skulle jag kunna tänka mig, men jag har fått för mig att den är väldigt långsam med att hitta positionen, men det kanske inte stämmer?
 
Tack för tipset, men den känns alldeles för "bulkig" för min smak. Risken är ju att jag struntar i att montera den och då är det ju ingen vits...
"Bulkig" är nog ingen bra beskrivning:) Väger nog inte ens 10g, geo-taggar bilden direkt och behöver inget eget batteri. Är nog betydligt smidigare än separat GPS, mobil med trackerapp eller "dra och släppa" i LR. Men det är klart det är en dålig lösning om man inte monterar dit den:) Själv har jag den hängande i kameraremmens fästögla.
Petters lösning är den samma fast han länkade till andra fabrikat (bl a Nikon original).

PS (Tillägg) På bilden jag länkat till finns även en trådutlösare med (följer med paketet). Den behöver man naturligtvis inte ha ansluten eller släpa med sig:)
 
I avsaknad av GPS reciever på min Fuji kamera och även tidigare på mina Nikon kameror använder jag en IOS app som heter GeoTagr. Tycker den är det näst bästa efter inbyggd reciever.

När du går ut för att fotografera så startar du bara en ny "Track" så ligger telefonen i din ficka eller ryggsäck och spar GPS koordinater för olika klockslag.
Man kan, om man har en Apple Watch även starta stoppa och pausa Geotaggningen från den.

När man är klar med fotosessionen så stoppar man loggningen och trycker export till exempel Dropbox, sedan när du laddat in bilderna i t ex Lighroom så laddar du bara filen från dropbox och geotaggar dina bilder i Kartmodulen i Lightroom.

GeoTagr stöder även geotaggning av bilder som du laddat över till din iphone / ipad från din kamera med en enkel knapptryckning.

Det finns en massa andra appar som klarar ungefär samma saker med GeoTagr stämde bäst med mina önskemål.
 
Hej, för mig funkar det bra med GPS-klocka (löparklocka) de gånger jag vill ha geotaggning i bilder. (Eftersom jag hade en sån av helt annan anledning när jag började geotagga bilder så föll det sig naturligt.) Fördelen är att GPS-funktionen sitter bekvämt runt handleden utan att belasta vare sig kamera- eller telefonbatteri, och själva GPS-klockan kan hålla på och logga länge. För egen del upplever jag det inte som särskilt omständigt att tanka ur GPX-loggen och synka i Lightroom, men det är såklart inte lika smidigt som att ha geotaggningen klar redan i kameran.
 
Jag gillar den varianten som jag har på min Sony A99II. Den kopplar ihop sig med mobilen via blåtand och lånar dess GPS. Det fungerar riktigt bra, och om man vill spara på batteriet så är det bara att stänga av allt förutom blåtanden och då drar det väldigt lite ström. GPS:en aktiveras ju bara när man tar kortet.
 
Rubriken lyder "idag", så inbyggd i kameran bör vara nummer 1.
Resten får väl betraktas som "gammal teknik".
Jag har Nikons GP1 som känns omständlig att ha på kameran. Bl.a. tar den ingången för fjärrutlösaren. Sitter den i blixtskon så petar man lätt loss den när kameran hänger över axeln. Sedan bör man ha den igång hela tiden om man inte vill missa positionen på någon bild. Mindre problem om man står stilla. Den drar inte särskilt mycket ström på en D3.
Kortare turer och annan kamera använder jag GPS-klocka och synkar GPX-filen i Lr. Längre turer en cykeldator som har lång batteritid. Nyare klockor har nog bättre batteritid (>10h)

Sista alternativet att släppa bilderna på kartan i Lr. Är det kända platser är det kanske det första alternativet. Annars får man ta till Google maps street view där sådan finns (vissa länder tillåter inte google att åka runt och ta bilder). Eller lita på att de som lagt in bilder på samma motiv i Google maps har lagt rätt koordinater, vilket inte alltid stämmer.
 
För tio år sen använde jag en GPS-logger som hade en batteritid på över ett dygn. Det räckte alltid till eftersom jag aldrig använde den på resor där jag inte hade tillgång till elluttag varje kväll.

Fördelen med en sådan är att kamerans batteri inte blir extra belastat. Nackdelen är förstås att man måste peta in de geografiska koordinaterna vid efterbehandlingen, men numera finns det program som gör det enkelt och smärtfritt.

Sist jag var ute och vandrade i berg så använde jag istället ett program i min mobiltelefon som loggade position med jämna mellanrum. För säkerhets skull tog jag en bild på telefonens skärm innan jag började vandra utifall tidssynkronisering skulle behöva göras efteråt. Telefonens batteri räckte gott och väl till för en dags vandring.
 
Sist jag var ute och vandrade i berg så använde jag istället ett program i min mobiltelefon som loggade position med jämna mellanrum. För säkerhets skull tog jag en bild på telefonens skärm innan jag började vandra utifall tidssynkronisering skulle behöva göras efteråt. Telefonens batteri räckte gott och väl till för en dags vandring.

Får man fråga vilken app du använde?

En fundering till när det gäller läggning via mobil. Loggar den även när mobilen är "låst", d v s normalläget när man har den i fickan?
 
Jag kämpade också med den här frågan ett bra tag.

Letade olika trackers man lätt kunde fästa och sedan föra över informationen till men de var generellt dyra och lät inget vidare. Flera av dem krävde mjukvaror för att konvertera filerna till något som Lightroom kunde använda och den enda av dem som fått bra betyg var dessutom rätt dyr om jag minns rätt.

I slutändan så valde jag en lösning som redan varit uppe men som jag tänkte beskriva lite mer i detalj.

Jag bestämde mig för att jag ville ha en klocka som kunde övervaka lite puls, sömn, steg och sådana saker. Inte för att de är superexakta på något sätt, men som ett sätt att få en allmän bild av hur mycket jag rör mig från dag till dag och hur jag sover etc.
Av en händelse så råkar en del av dessa klockor även ha en superb GPS som fungerar ypperligt för geotaggning.

I mitt fall så föll valet på en Garmin Fenix 3 HR. Det finns många klockor där ute med liknande funktion men denna har fått bra betyg och var en av få som hade dedikerad GPS och var vattentät. Att batteritiden är helt sjuk är också en fördel. Om man inte använder gpsen så klarar den sig med lätthet två veckor mellan laddningarna och gpsen håller åtminstone 12 timmar och många säger att den officiella siffran på 16 är möjlig att nå.

Har svårt att förstå hur jag ska kunna leva utan den ärligt talat. Inte bara för foto, även om det är en enorm fördel, utan för att den är helt fantastisk för att hålla koll på alla möjliga småsaker. Dessutom fungerar den som en ganska smidig smartklocka som ger information om meddelanden och telefonsamtal vilket jag trodde skulle vara mer av en gimmick än jag i praktiken upplever att det är.

Men, för att återgå till själva sakfrågan, geotaggning av foton. Funktionsmässigt kunde det inte vara smidigare, jag har skapat en profil som jag döpt till foto. Det är en variation på Garmins förinställda vandringsprofil som aktiverar gpsen och ger lite bra data medan man är ute. Jag har inte testat funktionen men det ska även gå att programmera in waypoints så att man kan använda klockan för att navigera till en specifik punkt. Detta skulle kunna vara intressant för foto tänker jag.

Du kan kolla på youtube för mer exakta detaljer kring hur det fungerar men i princip så fungerar min fotorutin numera såhär.
1. Jag verifierar att kamerans klocka går rätt (då och då).
2. Jag kommer fram dit jag ska börja gå. Antingen min ytterdörr eller parkeringen för bilen.
3. Jag aktiverar foto-profilen med två knapptryck på klockan och väntar någon minut på att den ska få gps-signal.
4. Jag fotar på och får samtidigt bra information om hur långt jag gått etc.
5. Pausar profilen och åker till nästa plats (repetera 2-5). Jag vill inte att klockan ska vara igång medan jag åker bil eftersom datan också ligger till grund för aktivitetsberäkningar.
6. När jag är klar med fotandet för dagen stänger jag av profilen och sparar datan, den laddas automatiskt upp via telefonen.
6. När jag kommer hem loggar jag in på garmins hemsida, väljer fototuren och laddar ned GPX-fil. Jag kan också se temperatur, höjd, puls etc. vilket är rätt roligt.
7. Öppnar lightroom, laddar gpx-filen, väljer mina importerade foton och trycker att den ska tagga dem.

Färdigt. Eftersom jag inte direkt springer med kameran så är precisionen på geotaggningen i mina stickprover inom någon meter från där jag vet att jag stod.

Man kan också koppla på en massa coola tillbehör beroende på vad man vill utnyttja. Jag har köpt till fästet som gör att man kan använda den som en cykeldator och jag är sugen på modulen som mäter effekten i pedalerna samt den externa temperatursensorn för när jag är ute och fotovandrar lite längre. I korthet, cool-prylfaktorn är abnorm. :-D

Men, vad är nackdelen, hör jag er ropa. Vad annars, om inte prislappen? Den kostade över 3000 kronor men jag ser att den nu är prissänkt till 2600. Ett kap vilken dag i veckan som helst.

Notera att jag inte köpte Sapphire-versionen. Skärmen på sapphire är bättre men jag upplever inte att denna är dålig. Det är få färger, ja, men vad ska man med en massa färger till? Den ska också tåla repor etc. bättre men jag köpte istället skärmskydd på ebay för en tia styck så 1500 i prisskillnad känns inte värt det.
 
Får man fråga vilken app du använde?
Den heter GPSLogger (för Android; jag vet inte om den finns för iOS).
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mendhak.gpslogger&rdid=com.mendhak.gpslogger

Jag valde den efter att ha gjort en snabbkoll på nätet efter resurssnåla GPS-loggningsprogram. Det här fick rätt bra omdömen.

En fundering till när det gäller läggning via mobil. Loggar den även när mobilen är "låst", d v s normalläget när man har den i fickan?
Ja, fast om man har telefonen i en innerficka så blir radiomottagningen från GPS-satelliterna sämre, vilket ju kan påverka hur bra loggern fungerar. Jag brukar ha min telefon i topplocksfickan ovanpå min ryggsäck när jag vandrar med den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.