Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kulled för 1500 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Paulo

Aktiv medlem
Står i begrepp att köpa en ny kulled. Får kosta max 1500 kr Ska användas med Canon 7d med batterigrepp och ett 70 - 300 is L
Köpråd emottages tacksamt. Har kollat på Sirui k 20 som verkade stabil. Någon som har erfarenhet av den?
Vänligen /Paulo

Jag har kollat en del på dessa och till de prylarna skulle jag nog gå upp till en K30, som jag också testat lite med en 1D + 70-200/2.8. Verkar vara en mycket bra och prisvärd kula.
Men då får du tyvärr töja lite på budgeten, eller pruta...

Jag lägger min röst på Sirui K-30X också. Köpte själv en efter mycket research, och är mer än nöjd med den. Den är ruskigt bra! Den finns hos vissa butiker för något lägre pris. Om inte annat så är det absolut värt att lägga två hundra kronor över din budget för den.

Har en Sirui K-40X, har inte hunnit testa den jättemycket då jag endast haft den en dryg månad. Den har hittills fungerat mycket bra, mjuk och låser bra.

Skall jag anmärka på något så är den lilla justerskruven, den som begränsar låsningen,dvs hur trögt man vill att det skall gå att justera och röra kulan i leden, inte den bästa lösning som jag råkat på, den rör sig lite tycker jag. Det är inte en kritisk sak, men skulle något kunna förbättras så är det väl just det. Det skulle dock inte få mig att köpa en annan kulled.

Tack för era svar! Många verkar tycka att K 30 passar bättre till min kombo men k 20 ska funka upp till 20 kg . Min kombo väger knappt 3 kg. Är k 30 stabilare?? Har du köpt din från angiven länk Stephan?
Vänligen / Paulo

Jag har mycket svårt att tro att inte K-20 skulle räcka till, det är ju ett relativt litet och lätt objektiv. Men i princip är ju större alltid bättre.

Jag har en K30X till 1Ds + 300/2.8L IS som fungerar utmärkt, de få gångerna jag använder den. Skulle kunna tänka mig att låta den gå för 1500 eller något mindre om det skulle vara av intresse.

Tack för era svar! Många verkar tycka att K 30 passar bättre till min kombo men k 20 ska funka upp till 20 kg . Min kombo väger knappt 3 kg. Är k 30 stabilare?? Har du köpt din från angiven länk Stephan?
Vänligen / Paulo

Nej! Den jag köpte av finns inte kvar. Spelar nog ingen större roll då den här har gjort många affärer och har en bra rating. Med Paypal finns det nog ingen säkrare e-handel än e-bay, det är min åsikt. Har nog gjort 50-60 affärer utan minsta problem.

/Stephan

Vänligen / Paulo

Ta det där med maxvikt en stor näve salt. Hur mycket en kulled/stativ håller för specificeras efter hur mycket de teoretiskt borde kunna hålla för, framförallt i upprätt läge. Även många små stativ håller för att en hel människa hänger sig på dem (ja, jag på 70kg har provat) men den viktigaste frågan är hur stabila de är vid en viss belastning. Räkna med att reell/'stabil' maxvikt är ungefär 25% av den teoretiska/specificerade maxvikten. Du kommer garanterat vilja ha en kulled som också är stabil när du fäller den 90 grader åt sidan för vertikala bilder eller liknande, och med en kraftigare kulled så behöver du heller inte dra låsvredet lika hårt för att klara en viss belastning = du får bättre möjligheter till precisionsinställning.

Så lägg på några hundralappar och investera i en K-30x, den dagen du skaffar rejälare utrustning så kommer du vara tacksam över att då redan ha en kulled som klarar av den. :)

Står i begrepp att köpa en ny kulled. Får kosta max 1500 kr Ska användas med Canon 7d med batterigrepp och ett 70 - 300 is L
Köpråd emottages tacksamt. Har kollat på Sirui k 20 som verkade stabil. Någon som har erfarenhet av den?
Vänligen /Paulo

Två bra kulleder

Sunwayfoto FB-36 1595 kr
http://www.benrosverige.se/sv/kulleder-1/sunwayfoto-fb-36.html

eller Benro B2 för 1285 kr ink platta. Benro har några kulleder till i den prisklassen
http://www.benrosverige.se/sv/kulleder/benro-b-2-pu-60.html

Benro B3 kostar marginellt mer än B2 i alla fall på Scandinavian Photo. Jag använder den till mitt Tamron 150-600 mm (2 kg) med bra resultat. Naturligtvis skulle en gimbal vara bättre på vissa punkter men för att vara en kulled så känns benros B-serie stabila och av bra kvalitet. Om den är bättre än Sirui vet jag inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar