Annons

Bästa enbentstativ för mina syften?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Ska köpa mig ett enbentstativ speciellt för fotografering där jag ej kan använda blixten så som t ex kyrkan. Här måste jag använda lång slutartid och behöver då ett bra enbentstativ som minskar oskärpan.

Jag använder Canon D20 samt tyngsta objektivet Sigma 70-200.

Stativet måste vara stabilt, lätt och kort ihopfälld så jag kan ha den i "fickan".

Jag är 172cm lång så jag vill helst inte kröka på ryggen:)

Vilket stativ kan ni rekommendera?

Jag har blivit rekommenderad av fotobutik Manfroto 479-4 stativ samt Velbon RUP 40.

Tänkte även köpa en kulled så jag kan vrida kameran. Blivit rekommenderad Manfrotto 488.

Vad har ni för tips?

Vänligen
Marie
 
Jag kör med manfrotto 679B (3-delat) som blir som längst 162cm. Fullt utfällt och med min 350D så räcker den precis för mina 178cm.
Monterar du på en kulled så borde du kunna köra med ett stativ som är 10-15cm kortare, om du inte vill ha lite i reserv dvs...

Manfrottos 676 blir 154cm utfällt och är 48cm hopfällt, väger 0,4kg. Kanske något att titta på?
 
Hej Marie!
Jag har en 676B Digi http://www.scandinavianphoto.se/?44706 och på den ett tilthuvud 234RC http://www.scandinavianphoto.se/?44766. Detta är lite i kortaste laget för mig men jag brukar ha en tom mobilficka i livremmen att sätta stativet i, eller byxlinningen. Fungerar kanonbra och kvalitén på stativet är OK. Om du inte skall ha en kulled till andra stativ så tycker jag att det låter överdrivet med en kulled på en monopod. Tilthuvudet räcker gott, men det viktigaste, den har snabbplatta. Vill du kunna arbeta snabbt och smidigt så är det ovärdeligt att kvick få loss kameran från stativet.

/c
 
Jag har ett Manfrotto 479-4B med tilthuvud 234RC och jag är 172 cm... Med min Canon 30D så måste jag stå på tå för att se i sökaren. Med skor skulle det nog bli perfekt. Men man kan ju alltid sänka...
Stativet är fyrdelat vilket gör det lite kortare när det är hopfällt. Nackdelen är att det tar lite längre tid att fälla upp, ett vred mer (inte så jobbigt).
Du ska inte ha en kulled, det är onödigt att betala den merkostanden. Fördelen med 234RC är att den har snabbplatta som är kvadratisk vilket gör att du snabbt ändrar från liggande till stående bild.
 
tilthuvud är nog bättre än kulled när du kör enbensstativ, billigare också

234RC är billigt och funkar ganska bra även när du kör med ett lite tyngre objektiv som 80-200
 
Funderar på när man tar stående bilder.
Om jag använder tilt 234RC så hamnar kameran vidsidan av stativet, hur gör jag för att det ska bli stabil, minska rörelseoskärpa?

Har ni andra tips på hur man ska handskas med ett stativ?

Fick ett tips om att ha med karborrband så jag kan binda fast stativet för optimal stabilitet.

men hur arbetar ni?

Om man inte har så mycket än sig själv att luta mot, hur göra man då?
 
Jag skulle rekommendera ett enbensstativ som kan bli en bit längre än vad du är. Då har du möjligheten att även stå med den i trappor, utförsslänter eller möjligheten att luta det från dig när du lutar dig mot exempelvis en vägg eller liknande. Så mycket tyngre är inte de längre enbensstativen att jag tycker man ska snåla där.

Tilthuvud är bra, men inte bara för att kunna få porträttformat utan även när man just lutar stativet från sig.

Jag är väldigt nöjd med min Giottos MM 9570. Den har ett "inbyggt" tilthuvud med en "snabbplatta" (snarare en liten puck) som går att vrida. Det innebär att jag har lika många frihetsgrader som med en kulled fast utan vikten. Dock är det inte lika snabbarbetat som en kulled. Men det har jag inte upplevt som problem. Det är en mycket enkel lösning som är förvånansvärt bra. (Pucken har både 1/4" och 3/8" gänga på en vändbar skruv, därav tjockleken på snabbplattan.)
 
Senast ändrad:
Atena skrev:
Om man inte har så mycket än sig själv att luta mot, hur göra man då?
Jag försöker ta nytta av saker i omgivningen som jag skrev. En vägg eller något att luta mig mot.

Försök bli ett "trebentsstativ" själv. Utnyttja att du har två ben och stå lite bredbent för att själv vara stabil. Sedan får det "tredje" benet vara enbensstativet.

Visst kan det bli lite obalans när man tar stående bilder med tilthuvud. Jag har inte upplevt det som något stort problem. Bara det att man har en "fast referens" som man vilar kameran mot gör väldigt mycket. Nu sitter den ju till och med fast i stativet även om man inte riktigt kan luta vikten mot det.

Fast förhoppningsvis har du inte så tunga obejektiv på. Har du det är det bästa om objektivet har stativfäste, det kan man ju då rotera istället, plus att vikten hamnar inte på kamerans stativfäste utan mer mitt under tyngdcentrum för hela kamera/objektivpaketet.
 
fn76 skrev:
Jag har ett Manfrotto 479-4B

Jag har fått erbjudandet att köpa det för 400kr exkl moms. Nytt. Dyrt?
Undrar även hur långt det är max och minimum hopfälld, samt hur mycket det väger. HIttar det ingenstans på nätet med informationen.
 
Atena skrev:
Jag har fått erbjudandet att köpa det för 400kr exkl moms. Nytt. Dyrt?
Undrar även hur långt det är max och minimum hopfälld, samt hur mycket det väger. HIttar det ingenstans på nätet med informationen.
Söker du på 479-4 hittar du fler sidor med träffar ("B":et står bara för "Black"). Exempelvis denna sida visar följande specifikationer:

Four section Monopods reduce closed length to compact 51cm. Main features: sure rubber grip, quick action lock levers, large 60mm camera/head platform with plastic cover and dual coaxial 1/4" - 3/8" camera fixing screw.
Closed length : 51 cm
Max height : 154 cm
Weight : 830 g
Load : 10 kg
Det verkar som om 479-4(B):an har ersatts av 680(B) vilken går för ungefär lika mycket ex moms. Å andra sidan åldras inte stativ som övrig utrustning. Vet inte vad som är uppdaterat på den nya modellen. På senare modellen av mitt vanliga Manfrottostativ har bland annat snäpplåsen blivit bättre. Skulle gärna ha dessa istället men inte nog för att byta ut det jag har.

Sidan med specifikationerna ovan säger att de har 479-4 för €44 inklusive skatt. Med frakt från Frankrike så hamnar du ganska exakt på 500 kr, så det blir samma pris. Så jag anser inte att det är något supererbjudande även om det inte är överpris.
 
Glömde förresten säga att till detta stativ bör man kanske titta på ett tilthuvud också, tyvärr så kostar ju ett sådant några hundralappar extra.

När jag nu hittar kvittot för det Giottos jag köpte när jag kvickt behövde skaffa ett enbensstativ slogs jag av att jag tyckte det kostade mycket, men det är klart, där "ingick" huvudet. Hade jag haft lite mer tid när det begav sig hade jag nog köpt den över nätet istället. Hittar flera av Giottos enbensstaiv på en rad tyska sidor för runt €30-35. Med frakt så lär man hamna under femhundringen.

Feisol är ett märke som flera här på fotosidan verkar tycka om. De gör också enbensstativ, dock utan det inbyggda huvud som mitt har. Liksom Giottos är de lite billigare än de "större" märkena. Nackdelen är att de inte är lika vanliga här hemma utan man får handla på postorder. Men vill man spara en slant kan det vara värt att kolla upp de mindre kända märkena och beställa över nätet. Stativ är ju också ganska oömma saker så där behöver man i första hand inte vara rädd för att de skulle skadas under transporten.

Nackdelen är att du inte kan gå hem med saken samma dag :) Lycka till med letandet!
 
Tack alla för era tips!
Imorgon ska jag beställa en hel del från swefo.se och då kommer det troligen bl a att bli en Manfrotto 676B + Manfrotto 234RC.
Har läst många positiva åsikter om stativet 676B. Tilten verkar ok, bara ratten har ngr klagat på som lite för liten, men så har jag ju små händer:)

=0) Marie
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.