Annons

Bästa diafilmen vid ISO200?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Vad är bästa valet av diafilm vid ISO200? Vill ha så finkornigt som möjligt, hyffsade färger och bra hudtoner som fungerar till modefotografi!

Har provat Fuji Sensia 200 förut. Ganska nöjd men finns det finkornigare alternativ?

Hittade ett fåtal rekommendationer av ett par varianter från Kodak i forumet. Tipsa gärna mer konkret om specifika modeller, är inte så hemma på Kodaks sortiment.

Eller fungerar det lika bra/bättre att pressa Fuji Astia 100F ett steg till ISO200? (Såg ett sådant förslag i en annan tråd).

Hoppas ni har lite fräscha tankar att delge, så kom igen kära analog-vänner! :)

Måste du ha ISO 200?
Astia är kalas för hudtoner och färgerna är mycket realistiska, om än ganska återhållna. Personligen tycker jag Sensia 200 är sämre än 100. När du behöver snabbare film kanske Provia 400 är ett alternativ?

/Pontus (numera digital, men det finns dia kvar i kylen...)

Just i det här fallet är ISO 200 precis vad som behövs för att kunna plåta on-location med min kamerablixt (ledtal 56) slagen i ett paraply.

Har kört både Astia 100 och Provia 400 på sina ordinarie känsligheter och varit mycket nöjd.

Men som sagt, ISO 100 räcker inte riktig till nu, och vill gärna ha mindre korn än Provia 400 om det är möjligt?!

Jag skulle nog pressat Astia. Har för mig att den tål detta rätt väl upp till 2 steg utan att färgerna förändras nämnvärt. Kan tyvärr inte alls Kodak, så där får du vänta på andra svar. En idé är ju att överexponera och underframkalla Provia 400 för mindre korn, men jag har ingen aning om hur det blir och om jag får gissa tror jag inte att hudtonerna blir lika bra som med Astia. Dessutom tror jag inte man bör underframkalla mer än ett halvt steg.

/Pontus

Astia pressad 1 steg

Ok. Tack för trevliga synpunkter. Lutar åt att testa 1 stegs pressning av Astian, den har jag redan hemma!

Kan man säga något generellt om påverkan av färgerna vid pressning av dia? Starkare, svagare, ändrad färgbalans etc. ?

Kodak

Samtidigt ser jag att Kodak Elite Chrome ISO 200 har fått bra recensioner här på sidan, avseende skärpa, färger, och hudtoner...

Dock har jag knappt några egna erfarenheter av Kodaks filmer.

Testade resefoto med Elite Chrome Extra Color 100 och tyckte som flera recensenter här på FS att den drar för mycket åt det röda hållet. Men det är ju en helt annan typ av film också, som snarare skall jämföras med E100VS eller Fuji Velvia.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar