Annons

Avtalstext...

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Sitter o skissar lite på texten till ett allmänt avtal för uppdragsfotografering:

Allmänna villkor: All copyright innehas av fotografen. Påsiktsbilder är ej att betrakta som "levererade" bilder utan är enbart för just påsikt. Önskas levererade bilder användas för annat ändamål eller i annan utsträckning än vad som avtalats ovan, oavsett media, skall kontakt tas med fotografen/leverantören och extra ersättning enligt ny överenskommelse utgå. Observera att fotografens namn ALLTID skall anges i samband med användning av bilder tagna av fotografen. Beställaren har ej heller rätt att överlåta rättent till bild till annan utan skriftlig överenskommelse med upphovsmannen (fotografen).
Efterföljs inte ovanstående skall ersättning i enlighet med Bildleverantörernas Förenings (BLF) prislista utgå till fotografen, detta oavsett tidigare avtalad ersättning.

Naturligtvis kommer jag även att ha med rader för särskilda villkor för uppdraget.

Vad tror ni, har jag missat något väsentligt som borde vara med (eller rättare sagt, VAD har jag missat ;o) )

Tacksam för idéer och tyckande!

/Micke
 
Standardavtal

Hej!
Det måste finnas många standardavtal att hitta på internet som du om inte annat kan jämföra ditt avtal med. Undvik gärna ordet copyright om du skriver ett svenskt avtal och använd upphovsrätt istället.

Lycka till.

(Såg nu att det finns ett på den länken som finns i det tidare inlägget).
 
Puttar upp en gammal tråd. :)

Finns det några färdiga texter för allmänt avtal samt särskilda villkor som kan importeras i IPTC samt till hemsida?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.