Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

avtal och samtycke från avbildad pers.

Produkter
(logga in för att koppla)

Guanche

Aktiv medlem
Jag har skrivit ut ett avtal som en modell och hennes pappa (är 16 år) skall skriva under. Det står dock bildbeskrivning. Ska jag skriva porträtt rätt och slätt eller bör det stå något annat med? Sedan måste jag fråga vad redaktionellt ändamål står för...?

Skriver ni avtal när ni fotograferar/fotograferat bröllopsbilder?

undrar...

Hej!

Redaktionellt ändamål är om det ska gå i tryck i en tidning. Om jag skulle fota ett bröllop och det rör sig om pengar skulle jag skriva ett avtal innan.

tack Peter,

Jag ska se om jag kan formulera ett bra avtal. Har bara amerikanska hemma. Det är ju viktigt att det är juridiskt korrekt.

hej.

en notis.

läste i gårdagens metor eller när det var.

att fota kändisar och annat med mobil kameran. och sälja till tidningar.

går mobil kameran under en annan lag eller?

stod typ. fota FÖRSTA fråga sen.???? tycker inte detta går under vett och etiket.
eller kändisar är lovligt bytte, i alla väder.

anders_j skrev:
hej.

en notis.

stod typ. fota FÖRSTA fråga sen.???? tycker inte detta går under vett och etiket.

Du behöver nog struktuera upp ditt inlägg lite.
jag fattar inte vad du menar...

Jag har hittat på någon svensk sajt ett "standard avtal" mellan modell & fotograf.
Mins ej exakt var det var.

Men jag ville ändra lite i detta så det skulle stämma bättre för mig.. så jag skapade ett nytt i word med den andra för att få idér vad som skulle vara med

Vill någon ha det finns det att ladda hem här:
http://web.telia.com/~u42253608/Kontrakt,Samtycke_Public.doc

Dokumentet innehåller dels Modell / Fotograf kontrakt samt Samtycke för avbildad person

anders_j skrev:
hej.

en notis.

I Sverige är det fullt lagligt att fotografera vem som helst utan att be om lov och publicera bilden i media. Det är först när det gäller publicering på Internet det är andra regler.

AFE skrev:
I Sverige är det fullt lagligt att fotografera vem som helst utan att be om lov och publicera bilden i media. Det är först när det gäller publicering på Internet det är andra regler.

okej. men går media på internet förbi internet reglen eller

Guanche skrev:
fortfarande ingen som kan berätta om bildbeskrivning, hur utförligt det bör vara...?

Jag skriver vad för typ av bilde vi har tagit under bildbeskrivnnig.
Ex. bikinibilder och sommarkläder vid havet.
Du behöver nog inte ta varje bilds innehåll i beskrivning.
Men det är också lite olika, vissa modeller är hårdare på vad det står, vissa inte.

Bara en liten fråga, är pappan bara 16år? :)

Håkan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar