Annons

Avbildningsskala för makro

Produkter
(logga in för att koppla)

oskard

Avslutat medlemskap
Jag går lite i makrotankar och funderade på avbildningsskalor. Som gjort för att få huvudvärk...

Med det objektiv jag har nu (Pentax 18-55) kan jag på kortaste fokuseringsavstånd (250 mm) få med ett objekt som är 76 mm brett.
Med en sensor som är 24 mm bred borde väl avbildningsskalan bli lite över 1:3 (76/24 = 3.16)?

Det är såklart en bra bit ifrån 1:1, men jag ville bara kolla om jag tänkte rätt så jag kan bedöma hur stort det blir med 1:1. Att bara gå upp till 1:2 känns inte som det skulle ge någon större vinst.

Precis ! så i skala 1:1 kan du focusera på föremål som är 16 x 24 mm stora och dom täcker hela bilden. Kul med folk som förstått något helt och fullt.

/ Erik

Jo, det tekniska och matematiska är ju rätt.

I praktisk användning finns det en annan, minst lika viktig, fråga, och den är "Hur små motiv fyller ut hela bildrutan?"

För denna fråga är både avbildningsskala och sensorstorlek viktiga.

Som Erik kunde ha sagt: i skala 1:1 kan du focusera på föremål som är lika stora som sensorn och dom täcker hela bilden.

Tack för svaren, skönt att jag inte var helt ute och cyklade. Jag blev lite förvirrad av alla objektiv som kallar sig "Macro" när de visade sig ha 1:4.

Min tanke var att om ett objektiv som kallar sig macro har 1:4, då kan ju inte mitt kitobjektiv ha 1:3,16. Men tydligen gick det. Jag insåg också att fokuseringsavståndet på 250 mm inte är från frontlinsen, utan från bakre delen av kamerahuset där sensorn sitter.

Det verkar som 1:1 makroobjektiv bara finns med fasta brännvidder, men det kanske skulle blir för stort/dyrt att ha en zoom.

En del ord är exakt definierade, och en del saknar sådan definition. Trist.

"Makro" är inte exakt definierat, såvitt jag vet, och därför använder objektivtillverkare ordet ungefär som de själva vill...

Två exakta definitioner: (såvitt jag vet)
Fokuseringsavstånd: Avstånd från sensorplanet till skärpeplanet.
Arbetsavstånd: Avstånd från frontlinsen till skärpeplanet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar