Annons

Automatiskt foto

Produkter
(logga in för att koppla)

3steg

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Jag är fullständigt grön när det gäller fotografering, jag ska dock försöka förklara mitt ärende så lätt som möjligt.

Säg att jag sätter upp en kamera för att ta kort på en fluga som kommer flygande. Flugan kommer flygande på 5m avstånd. Jag vill dock att kameran automatiskt tar ett kort på flugan först när flugan är på 30cm avstånd från kameran.

Är detta möjligt? Är det nån speciell kamera som klarar såna här inställningar?

Jag är som sagt fullständigt grön gällande detta så ev. förklaringar måste vara så att en 5-åring förstår dom...hehe

Tack på förhand

Det där har jag också funderat över. Kanske inte en fluga, men på gamla tiders kameror kunde man ju rigga snubbeltråd som tex djur kunde snubbla på. Det var en liten grej man gängade ner i avtryckaren, lika stil som trådutlösare. Sen drog man upp en lite pinne och säkrade den med ett lås. När någon snubblade på tråden rycktes låset bort och pinnen slog ner på avtryckaren.

I dag kanske man borde ha en laser och elektronisk fjärkontroll till kameran. När ljuset bryts tas bilden.

När jag tittade på TV-programmet Det Okända så riggade dom en kamera som tog kort när det blev en ändring i rummet. På så vis hoppades dom få ett kort på ett "spöke". Detta måste ju vara en form av en sån inställning.
Hur ställer man in kameran för en sån manöver?

man kan göra det med antingen fotoceller eller ställa in kameran så den bara tar bild när optiken är fokuserad (då kan man köra manuell fokus på tex. 30cm)

Strålande det där med att optiken kan fokuseras på tex 30 cm!!
Det är faktiskt nåt sånt jag menade.
Finns den här tekniken i alla kameror idag eller måste man upp på riktigt dyra kameror?

Canons IR-fjärrutlösare kan konfigureras så att kameran tar en bild när ljusstrålen mellan sändare och mottagare bryts.

Det kallas för trap focus.. du ställer in allt på AF men att af bara aktiveras på af-on knappen och inte halv-avtryck.

ställ in fokus som du vill ha det.. håll in avtryckaren och så fort något kommer i fokusområdet för den valda punkten så tas bilden

Tack så hemskt mycket!

Finns funktionen på alla kameror idag eller bara på dom dyra?

Det fungerar i alla fall inte på min 40D. I och med att man flyttar bort fokus från avtryckaren kräver kameran inte längre att det ska vara fokuserat när man trycker ner avtryckaren, för att bilden ska tas. Man har ju så att säga redan talat om för kameran att fokusering ska vara en separat sak från exponeringen.

Hejsan!
Jag är fullständigt grön när det gäller fotografering, jag ska dock försöka förklara mitt ärende så lätt som möjligt.

Säg att jag sätter upp en kamera för att ta kort på en fluga som kommer flygande. Flugan kommer flygande på 5m avstånd. Jag vill dock att kameran automatiskt tar ett kort på flugan först när flugan är på 30cm avstånd från kameran.

Är detta möjligt? Är det nån speciell kamera som klarar såna här inställningar?

Jag är som sagt fullständigt grön gällande detta så ev. förklaringar måste vara så att en 5-åring förstår dom...hehe

Tack på förhand
Här kan du få tips: http://www.pixcontroller.com/

---/Thomas

Tack för tipset!
Tyvärr vet jag inte vad jag ska titta efter för att få fram fakta för just den funktionen jag söker. Kan liksom inga termer inom fotografering...
Är det nån av kamerorna du kan rekomendera?
Nej, jag kan inte rekommendera något speciellt. Jag hittade länken när jag letade efter tips på hur jag skull bygga något eget. Det som
jag tyckte var intressant var att det fanns boxar till en massa olika kameror så chansen borde vara hyfsat stor att hitta något som passar en kamera som man redan har.

---/Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar