Annons

Autofokusen fungear inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle74

Ny medlem
Hej

Canon 550D
Plötsligt kan jag inte fotografera med autofokus. Ställer jag om till manuell så fungerar det utan problem.
Jag har gjort en fabriksåterställning, tagit ur batteriet startar om flera ggr men inget händer.

Har inte, så vitt jag vet, gjort någon inställning för det hände plötsligt från igår till idag.
Snälla hjälp mig

Är det fel avd på forumet så ber jag om ursäkt

En rengöring av kontakterna mellan hus och objektiv, på båda ställena, kan kanske hjälpa ? Nu har jag Nikon, jag har både M knapp på objektivet och huset, om det är samma för dig har du kollat båda

Hej

Canon 550D
Plötsligt kan jag inte fotografera med autofokus. Ställer jag om till manuell så fungerar det utan problem.
Jag har gjort en fabriksåterställning, tagit ur batteriet startar om flera ggr men inget händer.

Har inte, så vitt jag vet, gjort någon inställning för det hände plötsligt från igår till idag.
Snälla hjälp mig

När du skriver "ställer om till manuell" menar du manuell fokus på objektivet eller det manuella programmet på programvalsratten på kameran? Om det är det senare så låter det lite märkligt. Om det är på objektivet så kan det ju finnas förklaringar.

Du har inte råkat ändra så att autofokus sätts med *-knappen istället för avtryckaren halvvägs nere? Tror att 550D har en sådan funktion, för det hade t o m min 450D. Ska finnas ett sånt alternativ i nåt menyval på kameran.

Hej

Canon 550D

Snälla hjälp mig

Kan ju vara fel på ditt objektiv. Har du något annat prova med det

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar