Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Petandsto

Aktiv medlem
Efter att ha missat lite för många gånger när jag fotat med objektiv med stor bländare tänkte jag fråga er andra vilken fokus metod ni använder vid tex porträtt och kort skärpedjup. Om kameran som min har 9 AF punkter vad är bästa/säkraste metoden?
Skall jag låta kameran använda alla AF punkter? Skall jag välja den mittersta (vilket jag oftast har gjort) eller någon av de andra AF punkterna?

Välj den som passar bäst med var du vill ha fokus. Undvik omkomponering vid riktigt kort skärpedjup.

Det framgår inte vad TS har för kamera men jag har en Canon 5D MK II som också har 9 AF punkter men där bara den mittersta är korslagd och därmed säkrare (har jag resonerat) men jag bör kanske använda de övriga AF punkterna oftare?

Det framgår inte vad TS har för kamera men jag har en Canon 5D MK II som också har 9 AF punkter men där bara den mittersta är korslagd och därmed säkrare (har jag resonerat) men jag bör kanske använda de övriga AF punkterna oftare?

Det kanske finns lite om, men och kanske kring det här om man vet att AF- punkterna är olika bra. Jag upplever i alla fall med min 7D att jag får bäst resultat med metoden "välj AF-punkt som ligger där du vill ha den och tryck av direkt utan väntetid mellan halv- och heltryck".

Känner igen problemet med min 5d mk2 och har länge funderat kring hur alla andra gör för att sätta fokus precis på ögonen trotts kort skärpedjup.

För mig har det blivit bättre (dock inte bra) sedan jag köpt 5d mk3 och ställt in alla objektiv med hjälp av FoCal.
http://www.reikan.co.uk/focalweb/

Har alltid som någon sa fokuserat först i centrum, komponerat och sedan tagit bilden. Känner att det blir konstigt om man först ska komponera bilden, välja af-punkt, fokusera och ta bild samtidigt men jag ska testa det för att se om det fungerar för mig.

När jag kör med min 50 1.2 så kör jag alltid med AI servo när jag fotar..
Finns inte en chans att jag klarar av att stå så still att skärpan sitter rätt..
Lägg därtill ett motiv som t.ex. ett barn som inte ens vet vad stilla är
så missar man lätt 100%.. :)

Efter att ha missat lite för många gånger när jag fotat med objektiv med stor bländare tänkte jag fråga er andra vilken fokus metod ni använder vid tex porträtt och kort skärpedjup. Om kameran som min har 9 AF punkter vad är bästa/säkraste metoden?
Skall jag låta kameran använda alla AF punkter? Skall jag välja den mittersta (vilket jag oftast har gjort) eller någon av de andra AF punkterna?

Är det inte så att kameran är en idiot som inte vet var operatören vill mäta (ljuset/avståndet)? Sannolikheten för att hamna fel med skärpan blir större ju större mätområde som används. Således, om du vill ha skärpan där du vill ha den så använd så liten fokuspunkt som möjligt och placera den där du vill att autofokus skall fokusera. Undvik också att placera den så att den kan se "runt hörnet". En ytterkontur ligger oftast längre bort än mitten (jag hoppas att du förstår) och fokuspunkten är större än markeringen i sökaren. Säkrast är att använda korslagd mätpunkt. Förr hade man snittbild i mitten men, mattskivan var mycket bättre då och hela sökarbilden kunde användas för fokusering om det var så att snittbilden låg fel. Återigen, tala om för idioten (kameran) vad den skall göra så tror jag att det går bättre. Tyvärr är det inte alltid det hjälper och då sitter man där.//K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar