Annons

Autofokus problem E-500

Produkter
(logga in för att koppla)

permanne

Medlem
Jag har problem å vet inte om de ä skit bakom spakarna eller om min kamera har gett upp och behöver servas.

Min autofokus funkar DÅLIGT, har 3 olika objektiv som alla beter sig likadant så jag har uteslutit att det är fel på objektivet. När jag sätter kameran i autoläge så klarar den inte att fokusera om jag inte har en stark ljuskälla (läs jag fotograferar min taklampa nu...) inom AF ringen. kommer ljuskällan utanför så knäpper inte kameran. Å ibland inte ens då. jag har nollställt kameran med "reset card settings" men ingen framgång. Frågade olympus support men de va väl sådär hjälpsamma och sa att den behövde servas de kostar 2300 sek... Å kan man då va säker på att den funkar när den kommer tebax, känns nästan bättre att köpa en ny då.....
Å ja den manuella focusen fungerar men eftersom jag är nybörjare har jag fullt sjå med alla andra inställningar å är rätt glad över uppfinningen autofokus.

Är de så att jag gör något nybörjarfel som jag helt enkelt inte förstår å sitter här ä är förbannad i onödan?

HJÄLP HJÄLP HJÄLP!!!
 
Jag igen....

HAr nu svurit en stund till och gjort 6000 olika inställningar, hittade en tråd om ngon som hade problem med en E-510 som ändrade AF inställningarna, jag ändrade till att bara ha mittpunkten som AF då funkar det bättre.... Ska de va så eller ???
Ja kanske skulle insett mina begränsingar å hållt mig till en kompaktkamera för det här blir jag ju helt knäpp på..... :)
 
Kolla att AF sensorn är ren.

Ta med kameran ut i ljuset, testa med [•••], [_•_], [•_ _], eller [_ _ •] som alternativ med linje- alt kors sensorer för AF.

Som du vet, så hålls bildsensorn ren m.hj.a. SSWF-filtret. Däremot AF-sensorn kan ha fått damm på sig, vilket man försiktigt kan blåsa bort med en HAMA blåsboll.

Har du tillgång till ytterligare ett kamerahus, och du har samma problem där, ja först då kan man inte utesluta att SBS finns med i spelet.

Tips: Wrotniak har skrivit mycket om just E-500. Rekommenderar starkt hans sidor för både nybörjare och rutinerade!
 
Jag har problem å vet inte om de ä skit bakom spakarna eller om min kamera har gett upp och behöver servas.

Min autofokus funkar DÅLIGT, har 3 olika objektiv som alla beter sig likadant så jag har uteslutit att det är fel på objektivet. När jag sätter kameran i autoläge så klarar den inte att fokusera om jag inte har en stark ljuskälla (läs jag fotograferar min taklampa nu...) inom AF ringen. kommer ljuskällan utanför så knäpper inte kameran. Å ibland inte ens då. jag har nollställt kameran med "reset card settings" men ingen framgång. Frågade olympus support men de va väl sådär hjälpsamma och sa att den behövde servas de kostar 2300 sek... Å kan man då va säker på att den funkar när den kommer tebax, känns nästan bättre att köpa en ny då.....
Å ja den manuella focusen fungerar men eftersom jag är nybörjare har jag fullt sjå med alla andra inställningar å är rätt glad över uppfinningen autofokus.

Är de så att jag gör något nybörjarfel som jag helt enkelt inte förstår å sitter här ä är förbannad i onödan?

HJÄLP HJÄLP HJÄLP!!!


Hur gick det, löste det sig? Jag sitter nämligen i samma sits och vill inte heller lägga ut tusenlappar på något som man kanske kan fixa själv. Vad är problemet?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.